۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
اروپا خواهان چای ارگانیک ایران| تفاوت قیمت ۳۵ تا ۴۰ درصدی محصولات ارگانیک با غیر ارگانیک
گفتگوی بازار با مدیر بازرگانی شرکت تولید چای

اروپا خواهان چای ارگانیک ایران| تفاوت قیمت ۳۵ تا ۴۰ درصدی محصولات ارگانیک با غیر ارگانیک

نکووقت فعال چای ارگانیک می گوید: تولید محصولات ارگانیک ۲ تا ۳برابر محصولات دیگر هزینه بر است، بنابراین برای توسعه محصولات ارگانیک دولت باید از تولیدکنندگان حمایت کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: بحث محصولات کشاورزی ارگانیک از جمله مباحثی است که موافقان و مخالفان بسیاری دارد و در حالی که برخی بر توسعه این محصولات تاکید دارند برخی دیگر نیز معتقدند در بسیاری از مزارع و باغات کشور شرایط تولید محصولات ارگانیک وجود ندارد و لذا روی این تولیدات چندان نمی توان حساب باز کرد. در راستای بررسی وضعیت تولید محصولات ارگانیک خبرنگار بازار گفتگویی با «محمد حسین نکووقت، مدیر بازرگانی یک شرکت تولید چای ارگانیک» انجام داده و پیگیری مسائل پیراموان این حوزه شده است.

تولید محصولات ارگانیک اصولا ۲ تا ۳ برابر محصولات غیر ارگانیک هزینه بر است

*چه عواملی باعث می شود شما مدعی باشید چای تولیدی شما ارگانیک است؟
در ابتدا باید بدانید تولید محصول ارگانیگ یک پروسه دارد که از خاک شروع می شود؛ به این معنا که که خاکی که قرار است در آن یک محصول ارگانیک پرورش داده شود یک پروسه ۳ تا ۵ ساله طول می کشد تا خاک سم زدایی شود و این مقدمه تولید محصول ارگانیک است. چرا که در تولید محصول ارگانیک از کود شمیایی و سم مطلقا استفاده نمی شود و غالبا کود حیوانی است یا کودهای غیر شیمیایی تایید شده به کار می رود. بنابراین در ابتدا باید خاک عاری از هرگونه سمی باشد.

از سوی دیگر معمولا کشورهای اروپایی و آمریکایی اگر قرار باشد با کشوری دیگر یک رابطه صادراتی در حوزه محصولات ارگانیک برقرار کنند، بحث تایید محصول را از طریق یکسری شرکتهای بین المللی پیگیری می کنند. یعنی شرکتهای تایید شده ای در اروپا فعال هستند که نماینده آنها از مزرعه، کارخانه، محصول و خاک نمونه برداری می کنند و در صورت تایید گواهی صادر می کنند. بنابراین اگر محصول ارگانیک بعد از تایید اتحادیه اروپا صادر و در مراکزی و فروشگاه هایی که محصول ارگانیک عرضه شد دیگر مصرف کننده در مورد ارگانیک بودن آن سوال نمی کند چون می داند که به اصطلاح از هفت خوان رستم رد شده و گواهی صادر شده است.

*از اصلی ترین مسائل پیرامون تولید محصولات ارگانیک بالا بودن هزینه های آن است. چقدر هزینه تولید محصول ارگانیک با غیر ارگانیک تفاوت دارد؟
تولید محصولات ارگانیک اصولا ۲ تا ۳ برابر محصولات غیر ارگانیک هزینه بر است. جالب است بدانید در نمایشگاه بین المللی که در آلمان برگزار می شود حدود ۲۷۰ نوع محصول ارگانیک ارائه می شود در صورتی که در ایران در حال حاضر بیش از ۳۰ محصول ارگانیک نداریم که عمدتا به دلیل هزینه های سنگینی است که وجود دارد. لذا امیدواریم توسعه پیدا کند شاید اینکه تولیدکننده های داخلی چندان به سمت تولید محصول ارگانیک نمی روند در وهله اول به دلیل هزینه های سنگینی است که دارد و در وهله بعد به دلیل وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه است. چون در شرایط کنونی برای یک شخص با درآمد متوسط سخت است که قادر باشد محصول ارگانیک خریداری کند. نکته مهمتر اینکه بحث تولید محصول ارگانیک حدود ۵-۶ سال است در ایران مطرح شده است و مردم به تدریج با این محصولات و دلیل گرانی آنها آشنا می شوند.

با توجه به هزینه های مربوطه قیمت چای ارگانیک با غیر ارگانیک ۳۵ تا ۴۰ درصد اختلاف دارد

*با این تفاسیر محصولی که شما به عنوان چای ارگانیک عرضه می کنید از نظر قیمتی چقدر با چای غیر ارگانیک تفات دارد؟ و برای اینکه بتوانید بازارهای خود را حفظ کنید و این تفاوت قیمت را هم مدیریت کنید از چه ترفندهایی استفاده می کنید؟
با توجه به هزینه های مربوطه ۳۵ تا ۴۰ درصد اختلاف دارد. از سوی دیگر الان با توجه به اینکه قیمت ارز بالا است بهترین راه در شرایط کنونی صادرات است اما اگر قیمت ارز پایین بیاید و شرایط اقتصادی هم به همین نحو باشد و قیمت ها و هزینه ها هم تغییر نکند تولید محصول ارگانیک دیگر مقرون به صرفه نیست. باید حتما توازنی برقرار باشد بنابراین اگر تولیدکننده های ارگانیک الان سرپا هساتند صرفا به دلیل صادراتی است که دارند در غیر این صورت برای تولیدکننده ارگانیک مقرون به صرفه نیست.

*تولیدکننده های این حوزه اصولا در بحث تولید و صادرات محصول خود با چه چالشهایی مواجه هستند؟
دولتمردان باید با تولیدکننده های محصولات ارگانیک همکاری داشته باشند و از آنها حمایت کنند. به خصوص اینکه الان همه تولید کننده های ارگانیک به اصطلاح روی پای خود ایستاده اند و مقاومت می کنند تا ببیند که چه پیش می آید. اما اگر قرار باشد به این نحو ادامه یابد و دولت وارد نشود و در توسعه محصولات ارگانیک کمک نکند پیشرفت کند، دیگران از ما سبقت خواهند گرفت. به خصوص اینکه در حال حاضر در اروپا تمام صیفی جات، میوه جات و حتی پوشاک ارگانیک هم عرضه می شود و می توان گفت روی همه نوع محصولی سرمایه گذاری کرده اند. البته چون شرایط و اقلیم تولید چای را ندارند وارد مقوله تولید چای ارگانیک وارد نشده اند بنابراین به جرات می توان گفت چای ایران به لحاظ خلوص حرف اول را در دنیامی زند و بسیاری از اروپایی هایی که ارگانیک شناس هستند و مصرف چای شان بالا است خواهان چای ارگانیک ایران هستند.

کد خبر: ۱۵۹٬۵۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha