تسهیل مبادلات پولی و حمل‌ونقل پیش‌نیاز توسعه روابط ایران و تانزانیا است
در وبینار تجاری ایران و تانزانیا تأکید شد

تسهیل مبادلات پولی و حمل‌ونقل پیش‌نیاز توسعه روابط ایران و تانزانیا است

در وبینار تجاری ایران و تانزانیا ظرفیت‌های تجاری دو کشور و موانع موجود در مسیر توسعه روابط اقتصادی به بحث گذاشته شده و بر رفع موانع بانکی و حمل‌ونقل و اجرای موافقت‌نامه‌های گمرکی تأکید شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، وبینار اتاق‌های بازرگانی ایران و تانزانیا با حضور کاردار سفارت ایران در تانزانیا، رئیس اتاق بازرگانی تانزانیا و مدیر عربی آفریقایی اتاق ایران، نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا و جمعی از فعالان اقتصادی برگزار شد.

پیشنهاد تهاتر میان دو کشور هنوز بلاتکلیف است
حسین الوندی کاردار سفارت ایران در تانزانیا در این وبینار با اشاره به روابط سیاسی خوب دو کشور گفت: زمینه‌های متنوعی در حوزه تجارت کالا و سرمایه‌گذاری میان فعالان اقتصادی ایران و تانزانیا وجود دارد.

او با اشاره به عضویت تانزانیا در جامعه اقتصادی شرق آفریقا ادامه داد: این امر موقعیت و امکانات خوبی برای دسترسی تجار ایرانی به بازار کشورهای شرق آفریقا ایجاد کرده است. چرا که تجار ایرانی می‌توانند از این طریق از تسهیلات تعرفه‌ای این اتحادیه منطقه‌ای برای صادرات کالاهای خود به منطقه شرق آفریقا استفاده کنند.

الوندی با اشاره به محدودیت‌های بانکی در مراودات دو کشور گفت: تانزانیا محدودیتی برای تجارت ایران قائل نیست و این دولت هیچ وقت ایران را تحریم نکرده است. اما سیستم بانکی آن‌ها عمدتاً خارجی و متعلق به بخش خصوصی است و بر اساس منافع خود تصمیم می‌گیرند و دولت تانزانیا می‌گوید ما نمی‌توانیم دخالتی در آن داشته باشیم. لذا ما پیشنهاد تهاتر را مطرح کردیم. اما متأسفانه هنوز راهی برای حل این مشکل پیدا نکرده‌ایم.

او با بیان اینکه مبادلات دو کشور در سال گذشته ۱۲۰ درصد افزایش یافته گفت: اگر در تانزانیا دانه‌های روغنی تولید کنیم می‌توانیم با شرایط بهتری به ایران صادر کنیم. تانزانیا در مس و سنگ آهن و ... معادن غنی دارد در حالی که فقدان سرمایه و تکنولوژی مانع از بهره‌برداری آن‌ها شده است. دامداری در تانزانیا سودآور است و امکان تولید لبنیات و صادرات آن به بقیه نقاط وجود دارد. همچنین در زمینه دانش‌بنیان و پزشکی بستر خوبی برای همکاری وجود دارد.

علاقه‌مند به توسعه روابط اقتصادی میان بخش‌های خصوصی دو کشور هستیم
در ادامه پاول کوئی، رئیس اتاق بازرگانی تانزانیا با اشاره به روابط دیرینه میان دو کشور گفت: ایران کشوری بسیار مهم و پیشرفته در منطقه است و اتاق بازرگانی تانزانیا علاقه‌مند به گسترش روابط اقتصادی میان بخش‌های خصوصی دو کشور است.

او حوزه‌های انرژی، پتروشیمی و معدن، کشاورزی را از مهم‌ترین حوزه‌های همکاری میان فعالان اقتصادی دو کشور دانست و خواستار حضور بیشتر شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های اقتصادی تانزانیا شد.

موانع بانکی و حمل‌ونقل از سوی دولت‌های دو کشور رفع شود
شهرام خاصی پور مدیر عربی آفریقایی اتاق ایران نیز در این وبینار با اشاره به اهمیت تانزانیا به عنوان دروازه اتصال به شرق آفریقا و با اشاره به ثبات سیاسی رو به رشد این کشور و برخورداری آن از زیرساخت‌های حمل‌ونقل دریایی در بندر دارالسلام گفت: این موضوع در کنار موقعیت استراتژیک و توانمندی‌های ایران، توسعه روابط اقتصادی دو کشور را از اهمیت ویژه‌ای برخوردار کرده است. با توجه به تولیدات صنعتی پیشرفته و با کیفیت ایران و نیازهای وارداتی و تولیدات کشاورزی تانزانیا، اقتصاد دو کشور می‌تواند مکمل یکدیگر باشد.

او با تأکید بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌های حقوقی و قانونی از سوی دولت‌های ایران و تانزانیا در بخش‌های گمرکی، سرمایه‌گذاری، حمل‌ونقل و خدمات بانکی برای حمایت از بخش‌های خصوصی دو کشور ادامه داد: اگر این شرایط فراهم شود، با توجه به بسترها و ظرفیت‌های موجود در تانزانیا در بخش‌هایی نظیر کشاورزی و کشت فراسرزمینی، ایجاد صنایع غذایی تبدیلی و نیازهای وارداتی تانزانیا در زمینه دارو، قیر و محصولات پتروشیمی، ماشین‌آلات کشاورزی و همچنین خدمات فنی و مهندسی در حوزه انرژی و معادن فرصت مناسبی برای حضور و سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی فراهم است.

خاصی پور با بیان اینکه وجود مشکلات بانکی و حمل‌ونقل مانع از توسعه روابط دو کشور شده است افزود: سال گذشته حجم مبادلات تجاری ایران و تانزانیا تنها ۷۰ میلیون دلار بوده است که با ظرفیت‌های موجود فاصله زیادی دارد.

کشت فرا سرزمینی و همکاری در زمینه تولید گندم، بررسی امکان تهاتر کالا با توجه ذخایر غنی تانزانیا، توجه به توریسم و گردشگری سلامت، همکاری در زمینه شیلات، سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در بخش‌های داروسازی و بهداشت و درمان، صنایع غذایی، نفت و پتروشیمی، خدمات فنی و مهندسی، به‌ویژه در بخش اکتشاف و استخراج معدن و تبادل هیات های تجاری و مشارکت در نمایشگاه‌ها با هدف شناخت بیشتر فعالین اقتصادی دو کشور از امکانات یکدیگر از جمله راه‌کارهای پیشنهادی خاصی پور برای افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی ایران و تانزانیا بود.

مسعود برهمن نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا نیز در ادامه این وبینار با تأکید بر اینکه باید سطح روابط ایران و تانزانیا از سطح فعلی بالاتر برود گفت: در زمینه‌های کشاورزی، معادن، گردشگری و ... صدها شرکت در ایران داریم که می‌توانند در این حوزه‌ها در تانزانیا فعال شوند.

او تأکید کرد: عدم وجود پرواز مستقیم، حمل‌ونقل، مبادلات پولی و بانکی، اجرای توافقنامه‌ها و مشکلات گمرکی ... از جمله موانع توسعه روابط تجاری ایران و تانزانیا هستند که لازم است از سوی سفرا و دولت‌های دو کشور پیگیری و رفع شوند تا راه برای تجار هموار شود.

برهمن گفت: ما در اتاق مشترک به دنبال تهیه نقشه راهی متناسب با مشکلات، ظرفیت‌ها و نیازمندی‌های هر کشور آفریقایی هستیم تا بتوانیم افق آینده را بر آن اساس نمایان کنیم.

کد خبر: ۱۵۹٬۴۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha