۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
جهش ۳ درصدی قیمت نفت

جهش ۳ درصدی قیمت نفت

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر کاهش عرضه در لیبی و انتظار تعطیلی در نروژ نزدیک به ۳ درصد افزایش یافت؛ افزایش قیمت نفت حکایت از غلبه انتظارات مبنی بر کند شدن رشد اقتصادی بر کاهش تقاضا دارد.

به گزارش بازار، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۲.۷۱ دلار معادل ۲.۵ درصد افزایش به ۱۱۱ دلا و ۷۴ سنت در هر بشکه رسید، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت WTI با ۲.۸۱ دلار معادل ۲.۷ درصد افزایش به ۱۰۸ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه رسید.

قیمت‌ نفت در روز جمعه علیرغم انتشار داده‌های صنعتی که نشان می‌دهد فعالیت‌های تولیدی ایالات متحده در ماه گذشته بیش از حد انتظار کاهشی بوده، افزایش یافت. این شواهد نشان می‌دهد اقتصاد این کشور با تشدید سیاست‌های پولی فدرال رزرو در حال سرد شدن است.

این در حالی است که عرضه کم نفت خام و سوخت، سبب تقویت بازار نفت شده؛ حتی در شرایطی که ارزش سهام افت کرد و دلار آمریکا که معمولاً رابطه معکوس با نفت خام دارد، افزایش را نشان می‌دهد، باز هم قیمت نفت افزایش داشته است.

جیم ریتربوش، رئیس شرکت Ritterbusch and Associates LLC، در یادداشتی گفت: «توانایی مجتمع برای ایجاد یک پیشرفت قوی امروز در مواجهه با قدرت قابل توجه دلار آمریکا و تجارت ضعیف سهام نشان دهنده تمرکز مجدد بر عرضه نفت محدود است.»

بر اساس محاسبات رویترز، اعتصاب برنامه‌ریزی شده کارگران نفت و گاز نروژ در ۵ ژوئیه می تواند تولید کلی نفت این کشور حدود ۸ درصد یا حدود۳۲۰ هزار بشکه نفت در روز را کاهش دهد، مگر اینکه در آخرین لحظه توافقی بر سر مطالبات دستمزد حاصل شود.

به گفته شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز، تعداد دکل‌های نفتی ایالات متحده، که نشانگر اولیه تولید آتی است، در این هفته با یک افزایش به ۵۹۵ رسید که بالاترین میزان از مارس ۲۰۲۰ است.

با وجود اینکه تعداد دکل‌های نفتی ایالات متحده طی ۲۲ ماه تا ژوئن افزایش یافته است، اما افزایش هفتگی عمدتاً تک رقمی بوده است؛ زیرا بسیاری از شرکت‌ها به جای افزایش تولید، تمرکز بیشتری بر بازگرداندن پول به سرمایه‌گذاران و پرداخت بدهی دارند.

در همین حال، دولت اکوادور و رهبران گروه‌های بومی روز پنجشنبه برای پایان دادن به بیش از دو هفته اعتراضات که منجر به تعطیلی بیش از نیمی از تولید ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت قبل از بحران این کشور شده بود، به توافق رسیدند.

روز پنجشنبه، گروه تولیدکنندگان اوپک پلاس، از جمله روسیه، پس از دو روز نشست موافقت کردند که به استراتژی تولید خود پایبند باشند. با این حال، باشگاه تهیه کننده از سپتامبر به بعد از بحث در مورد سیاست خودداری کرد.

پیش از این، اوپک پلاس تصمیم گرفته بود تولید خود را به میزان ۶۴۸ هزار بشکه در روز در ماه های ژوئیه و آگوست افزایش دهد که در مقایسه با برنامه قبلی برای افزودن ۴۳۲ هزار بشکه در روز در ماه بیشتر بود.

بر اساس نظرسنجی رویترز، اوپک در ژوئن ۲۸.۵۲ میلیون بشکه در روز تولید کرد که ۱۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از کل تجدید نظر شده ماه می بود.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در اواسط جولای سفری سه توقفه به خاورمیانه خواهد داشت که شامل سفر به عربستان سعودی می‌شود. در این سفر، توجه به انرژی کانون گفت‌وگوهاست، زیرا ایالات متحده و سایر کشورها با افزایش قیمت سوخت روبرو هستند که باعث افزایش تورم می شود.

بایدن روز پنجشنبه گفت که با دیدن پادشاه و ولیعهد عربستان، مستقیماً بر عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت برای جلوگیری از افزایش قیمت ها فشار نیاورده است.

کد خبر: ۱۵۹٬۴۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha