۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
صادرات گاز آمریکا به اروپا از روسیه پیشی گرفت
برای نخستین بار؛

صادرات گاز آمریکا به اروپا از روسیه پیشی گرفت

روسیه در هفته‌های اخیر صادرات گاز به برخی کشورهای اروپایی را کاهش داده و برای برخی دیگر تحویل گاز را به طور کامل متوقف کرده است.

به گزارش بازار، فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی با انتشار توئیتی به کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا اشاره کرد و گفت برای نخستین بار صادرات گاز مایع آمریکا به اروپا از کل صادرات گاز روسیه به این اتحادیه پیشی گرفت.

وی گفت افت صادرات گاز روسیه به اروپا بیانگر لزوم تلاش بیشتر اتحادیه برای کاهش اثرات آن در تقاضای گاز زمستانی اتحادیه اروپا است.

آمریکا در ماه گذشته حدود ۵ میلیارد متر مکعب گاز تحویل اروپا داد.

روسیه پیش از تحریم‌های غرب، سالانه ۱۵۰ میلیارد متر مکعب گاز از طریق خطوط لوله و ۱۴ تا ۱۸ میلیارد متر مکعب گاز مایع به اروپا صادر می‌کرد که معادل ۴۰ درصد از گاز مصرفی اتحادیه اروپا بود.

روسیه طی هفته‌های گذشته صادرات گاز به برخی کشورهای اروپایی را کاهش داده و برای برخی دیگر تحویل گاز را به طور کامل متوقف کرده است؛ موضوعی که کشورهای اروپایی از آن به عنوان ابزار فشار روسیه علیه غرب یاد کرده‌اند.

مصرف گاز اروپا در زمستان دو برابر فصول گرم سال است و این قاره هم‌اکنون برای ذخیره گاز در انبارهای زیرزمینی تلاش می‌کند. اتحادیه اروپا قصد داشت تا زمستان انبارهای زیرزمینی ذخیره گاز را ۹۰ درصد پُر کند، اما افت صادرات روسیه باعث به هم خوردن این برنامه شد.

آمریکا سال گذشته سهمی ۶.۶ درصدی در واردات گاز اروپا داشت.

کد خبر: ۱۵۹٬۴۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha