۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴
قیمت گذاری های دستوری دست و پای کارآفرینان و فعالان اقتصادی را بسته است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

قیمت گذاری های دستوری دست و پای کارآفرینان و فعالان اقتصادی را بسته است

همدان-تولیدکنندگان معتقدند قیمت گذاری های دستوری دست و پای کارآفرینان و فعالان اقتصادی را بسته تا آنجا که حتی تعطیلی برخی واحدهای تولیدی را رقم زده و تا اوضاع از این بدتر نشده باید فکری به حال آن کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: انتخاب شعار سال تحت عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» از میان سایر اولویت‌های موجود کشور در سال ۱۴۰۰ که در واقع آن را باید ادامه شعار «جهش تولید» و «رونق تولید» در دو سال گذشته دانست به ضرورت توجه مضاعف مسئولان و مقامات دستگاه‌های اجرایی و قانون‌گذاری به ارتقای ظرفیت‌های تولیدی کشور و رفع موانع از سر راه آنها به عنوان تنها علاج گذر از شرایط کنونی اشاره دارد.

طبق بررسی ها تولید در ایران مشکلات متعددی دارد ولی مهمترین مشکلات تولید را شاید بتوان در «مقررات و قوانین مخل و تصمیمات خلق الساعه»، «تامین اجتماعی»، «قیمت گذاری دستوری»، «تامین مواد اولیه»، «نظام بانکی»، «اشکالات سیستم حمل‌ونقل کشور»، «بدهی‌های معوق واحدهای تولیدی»، «تامین نقدینگی» و «مالیات» عنوان کرد.

معمولاً دولت‌ها برای مقابله با افزایش قیمت و تورم، اقدام به سرکوب قیمت‌ها و تعیین دستوری نرخ می‌کنند تا کالاها با قیمت پایین‌تر به دست مردم برسد اما طبق پیش‌بینی کارشناسان این اقدام نه تنها تاکنون به تثبیت قیمت کالاها کمکی نکرده بلکه خود به عاملی برای جهش تقاضا و التهاب بیشتر بازار، رانت و دلال بازی و خروج بازار از فرایند طبیعی خود تبدیل شده که در گفتگو با یکی از تولیدکنندگان استان همدان به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

جراحی اقتصادی کار درستی بود و در اقتصاد بنیادین کشور این اتفاق باید زودتر از اینها می‌افتاد اما باید کاری کنیم که در راستای جراحی اقتصادی هم‌افزایی جمعی به وقوع بپیوند

مسعود توتونچیان مدیرعامل شرکت صنایع غذایی سحر در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه ازنظر بنده به‌عنوان یک شاگرد صنعت و معدن جراحی اقتصادی کار درستی بود و در اقتصاد بنیادین کشور این اتفاق باید زودتر از اینها می‌افتاد، گفت: باید کاری کنیم که در راستای جراحی اقتصادی هم‌افزایی جمعی به وقوع بپیوندد.

توتونچیان بابیان اینکه انتظاری که داریم این است که در بخش اعمال مدیریت‌های اجرایی نقش بخش خصوصی پررنگ‌تر باشد، گفت: در حال حاضر آزادسازی قیمت کالا و اجناس در بازار اتفاق افتاده و باید پازل بخش خصوصی کامل شود و نباید انتظار داشت که آزادسازی قیمت‌ها را داشته باشیم ولی در بخش‌هایی با دستورهای اجرایی دست کارآفرین و فعال اقتصادی بسته شود.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه شنیدن صحبت‌های فعالان اقتصادی از اوجب واجبات است چراکه آزادسازی قیمت‌ها مشکلاتی ایجاد کرده هرچند جراحی اقتصادی باید اتفاق می‌افتاد، گفت: باید راهکارهایی برای عبور از این جریان به کاربرد.

هزینه‌های مالی بنگاه‌های اقتصادی هم باید آزاد شود
وی بابیان اینکه هزینه‌های مالی بنگاه‌های اقتصادی هم باید آزاد شود چراکه در حال حاضر با یک سری نرخ‌های دستوری مواجه هستیم، گفت: متأسفانه در بسیاری از موارد در اعمال قیمت‌ها برای فعالان اقتصادی و بنگاه‌های اقتصادی شاهد قیمت‌های دستوری هستیم.

وی با طرح این سوال که اگر نهاده ها و مواد اولیه یک فعال اقتصادی از بازار تأمین می‌شود چرا باید قیمت‌گذاری ها یا نرخ ارز به‌صورت دستوری باشد، گفت: این داستان باید یکبار برای همیشه خاتمه یابد.

بسیاری از نهاده‌های تولید افزایش قیمت قابل‌توجهی داشته و به‌هرحال وقتی‌ قیمت خدمات‌دهی افزایش پیدا کند به‌تبع آن قیمت تمام‌شده کالا هم افزایش می‌یابد پس بسیار طبیعی و منطقی است که قیمت‌ها آزادسازی و رقابتی شود

وی با تأکید بر اینکه باید در تمامی ابعاد مراحل آزادسازی قیمت‌ها اقدام شود و شاهد رقابتی شدن کار باشیم، گفت: بسیاری از نهاده‌های تولید افزایش قیمت قابل‌توجهی داشته و به‌هرحال وقتی‌ قیمت خدمات‌دهی افزایش پیدا کند به‌تبع آن قیمت تمام‌شده کالا هم افزایش می‌یابد پس بسیار طبیعی و منطقی است که قیمت‌ها آزادسازی و رقابتی شود.

وی بابیان اینکه انصاف در بخش اصناف باید لحاظ شود، گفت: به‌هرحال وقتی‌ رقابت باشد قطعاً در رقابت انصاف هم رعایت می‌شود و حول رقابت همگی به یک عدالت منطقی می‌رسند.

توتونچیان بابیان اینکه متأسفانه در حال حاضر در بخش حاکمیتی همراهی و حمایتی دیده نمی‌شود درحالی‌که لازمه موفقیت همراهی است، گفت: در حال حاضر غرفه‌های برخی فعالان اقتصادی کوچک‌شده و برخی تعطیل و حتی ورشکسته شده‌اند که در این مقطع مدیریت کردن هزینه‌هایی که به بخش‌های مختلف تحمیل می‌شود نیازمند همراهی بیشتر بخش حاکمیتی در تسهیل و عبور از این مقطع حساس است.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه در این مقطع باید به‌صورت منظم با مسئولین مختلف جلساتی برگزار شود و خروجی جلسات همراهی و همدلی و شنیدن صدای فعالین اقتصادی و به‌موقع رسیدگی کردن به مشکلات باشد، گفت: لازمه این کار استفاده از ظرفیت خبره‌های هر بخش و خبره‌هایی که از بحران‌های مختلف اقتصادی عبور کرده‌اند، است.

توجه به بخش خصوصی سلامت، توجه به بخش خصوصی درستکار و توجه به بخش خصوصی منصف ضروری است درحالی‌که به این موارد کمتر توجه شده و در برخی موارد حتی به رانت‌خوارها، حقه‌بازها و محتکران بیشتر توجه شده و تا می‌توانستند یک سری ارتباطات ناسالم ایجاد کرده‌اند

وی خواستار توجه به بخش خصوصی شد و بابیان اینکه توجه به بخش خصوصی سلامت، توجه به بخش خصوصی درستکار و توجه به بخش خصوصی منصف ضروری است درحالی‌که به این موارد کمتر توجه شده و در برخی موارد حتی به رانت‌خوارها، حقه‌بازها و محتکران بیشتر توجه شده و تا می‌توانستند یک سری ارتباطات ناسالم ایجاد کرده‌اند، گفت: تا زمانی که در برابر هرکسی که در حقوق دولتی تأخیر داشت بخشش لحاظ کردیم و جریمه‌هایش را مورد عفو قراردادیم ولی در مقابل به کسی که به قانون و مقررات مقید بود توجه نداشتیم باخته ایم و این بازی باید برگردد و مسیر فعال اقتصادی سلامت را تقویت کنیم.

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی سحر گفت: محقق شدن این مناسبات درگرو استفاده از ظرفیت خبره‌های مبحث کار، استفاده از تشکل‌های بخش خصوصی مثل اتاق‌های بازرگانی و خانه صنعت و معدن در محافل حاکمیتی است.

وی بابیان اینکه ما نتوانسته‌ایم شرایط مناسبی را برای جوانان فراهم کنیم و در تولید ثروت با مشکلات عدیده مواجه هستیم و باید این وضعیت را اصلاح کنیم، گفت: چرا باید جوان مملکت از حقوق خوبی برخوردار نباشد و به مقوله مهاجرت فکر کند.

توتونچیان گفت: هر وقت ازاین‌دست مهاجرت جوانان باخبر می‌شویم به این فکر فرومی‌رویم که کجای کار لنگ داشته که به‌عنوان مثال همکار بنده مهاجرت را ترجیح داده است.

قانون برگشت ارز اصلاح شود
وی بابیان اینکه بهتر است بجای هزینه کردن در دادگاه‌ها و در جرم و جنایت، هزینه را به سمت کار گسیل کنیم و بخشی از هزینه‌های بنگاه‌های اقتصادی را پوشش دهیم، ادامه داد: باید قانون برگشت ارز اصلاح شود و باید مدیریت ارز لحاظ شود نه برگشت ارز و این جمله باید اصلاح شود.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه ارز در داخل کشور به کار نمی‌آید بلکه ارز حاصل از صادرات در جهت خرید دارو و امثالهم به کار می‌آید، گفت: در حال حاضر چون بخشنامه هوشمندانه مدیریت نشده می‌گویند ارز را داخل کشور برگردانید درحالی‌که ارز اینجا بکار نمی‌آید.

وی با یادآوری اینکه در تمام دنیا مسیر سبز برای فعالین اقتصادی بازشده است، گفت: فعالین اقتصادی فیلتر شده و سلامت و پویایی در استان همدان وجود دارند که انتظار داریم در این دولت و در این شرایط به سمت ارتقا و تولید ثروت حلال پیشگام باشیم.

آنچه از صحبت ها بر می آید هیچ زمانی اقتصاد دستوری نمی‌تواند منجر به افزایش تولید و رونق آن شود من اینکه این موضوع به خوبی طی این چند ساله رخ داده و تجربه شده، بنابراین نباید این راه را ادامه دهیم.

کد خبر: ۱۵۹٬۳۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha