۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۸
بورس فاصله خود با تورم عمومی را جبران می کند؟
یادداشت؛

بورس فاصله خود با تورم عمومی را جبران می کند؟

شاخص کل با یک میلیون و ۴۵۱ هزار واحد روی سطح ۳۸ فیبوناچی یک حمایت قوی دارد و شهیر محمدنیا کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی که برای «بازار» فرستاده به تحلیل وضعیت آینده بازار سرمایه پرداخته است.

شهیر محمدنیا؛ بازار: با توجه به اینکه شاهد تورم افسار گسیخته در کشور هستیم و تورم نقطه به نقطه در خرداد ماه امسال رکورد زد و پیش بینی می شود تورم سالانه ۱۴۰۱ بیشتر از ۵۰ درصد شود تاثیر آن هم در بازارها خواهد گذاشت. هرچند تاکنون در بورس شاهد رشدی متناسب با تورم نبوده ایم اما در بلند مدت این مساله جای نگرانی ندارد و بورس این عقب ماندگی را با فاز تاخیر جبران می کند. بنابراین در حال حاضر بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها مناسب تر برای سرمایه گذاری است، زیرا سرمایه گذاری در بخش های بدون ریسک یعنی بانک ها سود چندانی نسبت به سایر بازارهای مالی نخواهد داشت و این مساله منجر به جذب سرمایه در بازاری مانند بورس می شود.

در چند روز اخیر خوش بینی ها برای احیای برجام به وجود آمده و این روزها می بینیم که خبرهای مثبت درباره برجام مانند گذشته باعث افت شاخص بورس نمی شود، زیرا در چند وقت اخیر دلار نیمایی که مبنای معاملات و صادرات شرکت هاست رشد داشته است

از طرف دیگر نباید به نقش برجام در اقتصاد کشور بی توجه بود، در چند روز اخیر خوش بینی ها برای احیای برجام به وجود آمده و این روزها می بینیم که خبرهای مثبت درباره برجام مانند گذشته باعث افت شاخص بورس نمی شود، زیرا در چند وقت اخیر دلار نیمایی که مبنای معاملات و صادرات شرکت ها است رشد داشته و از طرف دیگر برجام اگر اجرایی شود منجر به رشد اقتصادی و تسهیل فعالیت شرکت های صادراتی می شود.

همچنین با در نظر گرفتن سیاست های انقباضی و چالش های جنگ روسیه و اوکراین باید تورم بازار جهانی در بازارهای داخلی هم در نظر گرفت که در دهه های گذشته بی سابقه بوده و بیشتر تورم در بخش انرژی، حمل و نقل و مواد غذایی به وجود آمده است. حالا آمریکا برای کنترل این تورم سیاست افزایش نرخ بهره را در پیش گرفته که می تواند منجر به افزایش رکود اقتصادی و کاهش تقاضا برای کامودیتی ها می شود و این مساله می تواند بر بورس ایران تاثیر بگذارد، با این حال نمی توان نسبت به تغییر تقاضا در بازار جهانی زودتر تصمیم گرفت. از طرف دیگر نرخ ارز دیجیتالی به صورت آبشاری در حال نزول است و این مساله به تغییر جهت سرمایه در اقتصاد ها منجر می شود.

در شرایط کنونی از نظر تکنیکال هم وضعیت شاخص کل بورس در یک روندی نزولی قرار دارد و در بهترین حالت با توجه به موقعیت اندیکاتورها پیش بینی می شود افت شاخص از نظر ارزشی متوقف شود و بیشتر از نظر زمانی اصلاح داشته باشد

در شرایط کنونی از نظر تکنیکال هم وضعیت شاخص کل بورس در یک روندی نزولی قرار دارد و در بهترین حالت با توجه به موقعیت اندیکاتورها پیش بینی می شود افت شاخص از نظر ارزشی متوقف شود و بیشتر از نظر زمانی اصلاح داشته باشد، بنابراین در مقطع کنونی برای شاخص کل یک میلیون و ۴۵۱ هزار واحد با سطح ۳۸ فیبوناچی یک حمایت قوی هست و تا زمانی که سطح یک میلیون و ۵۷۰ هزار واحد را نشکند نمی توان ادعا کرد که کاملا از روند نزولی خارج شده است. همچنین شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل کمی بهتر است، هرچند هنوز گارد نزولی دارد، اما در حمایت سطح ۲۳ فیبوناچی قرار دارد و احتمالا دارد بتواند تا سطح ۴۵۰ هزار واحد حرکت کند.

همچنین نسبت شاخص کل به شاخص هم وزن نشان می دهد که سهام های متوسط با ارزش کوچک وضعیت بهتری دارد، با این حال روند بازار به گونه ای است که پیش بینی می شود در ابتدای هفته های آینده بازار مثبت آغاز می شود، هرچند احتمال دارد نیمه دوم بازار کمی وضعیت معاملات متعادل تر شود.

کد خبر: ۱۵۹٬۲۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha