۹ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۱
خودکفایی در تولید دانه شگفت انگیز سیاه با بهره طلایی
مجری طرح گیاهان دارویی اعلام کرد

خودکفایی در تولید دانه شگفت انگیز سیاه با بهره طلایی

زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی از ممنوعیت واردات گیاه سیاه‌دانه، با خودکفایی در تولید این محصول در کشور خبر داد.

به گزارش بازار، مجری طرح گیاهان دارویی از ممنوعیت واردات گیاه سیاه‌دانه، با خودکفایی در تولید این محصول در کشور خبر دادو گفت، با تولید ۳۰ هزار تن سیاه‌دانه از واردات این محصول بی‌نیاز شده‌ایم.

حسین زینلی با اشاره به اینکه، در سال ۹۷ فقط ۲۰۰ هزار سیاه دانه در کشور کشت میشد، در حالیکه ما با سالانه ۳ هزار تن سیاه دانه عمده ترین واردکننده این محصول به کشور بودیم افزود: به دلیل بالا بودن هزینه های تولید و کامل نبودن مکانیزاسیون این محصول تولید آن در کشور متوقف شده بود.

مجری طرح گیاهان دارویی اظهار داشت: حال آنکه طی سه سال اخیر و با تلاش‌ وزارت جهاد کشاورزی، منبع ژنتیکی گیاه را قوی کردیم و بذر سالم دانه‌های دارای قوه نامیه و خالص را به کشاورزان دادیم.

وی همچنین با بیان اینکه، در حال حاضر کل فرایند برداشت و پس از برداشت به صورت مکانیزه انجام می‌شود، تصریح کرد: هم اکنون کل زنجیره عرضه مکانیزه شده است و فقط در سال گذشته سطح زیر کشت این محصول را به ۲ هزار و ۴۰۶ هکتار رساندیم که از این میزان سطح زیر کشت ۳۰ هزار تن سیاه دانه تولید شد.

مجری طرح گیاهان دارویی یادآور شد: طی سه سال اخیر موفق شدیم کیفیت و کمیت سیاه دانه به رقبای خارجی برسد و اولین بار واردات سیاه دانه کشور را ممنوع کردیم.

وی استان‌های گلستان و چهارمحال و بختیاری را عمده تولید کننده این محصول عنوان کرد و گفت: لازم است تجار توجه ویژه‌ای به تولیدات داخلی داشته باشند و از ثبت سفارش سیاهدانه خودداری کنند.

زینلی خاطرنشان کرد: سال گذشته آمریکا ۲۵ میلیون دلار از این گیاه را از کشورهای هند و سوریه خریداری کرده است و هر سال ۱۰ تا ۱۵ درصد تقاضای جهانی برای این محصول افزایش پیدا می‌کند. کشورهای هند، سوریه و مصر عمده صادر کنندگان این محصول هستند.

مجری طرح گیاهان دارویی در پایان گفت: برنامه‌ریزی شده تا سال آینده علاوه بر تامین نیاز بازار داخل، صادرات این محصول را در رأس امور کارها قرار دهیم.

از جمله خواص سیاه دانه می توان به درمان سرگیجه، درد گوش، اسهال، تقویت حافظه، درمان آسم، فشارخون بالا، درمان ریزش مو، جوان سازی پوست، کاهش وزن و درمان بی خوابی اشاره کرد.

کد خبر: ۱۵۹٬۲۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha