۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
عوارض گمرگی عامل گرانی مولدهای برق خورشیدی| حمایت شعاری از فناوری
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

عوارض گمرگی عامل گرانی مولدهای برق خورشیدی| حمایت شعاری از فناوری

گرگان- عوارض گمرکی برای ورود تجهیزات انرژی‌های نوین بسیار بالا بوده و این امر، توجیه اقتصادی استفاده از این انرژی‌ها را کاهش می‌دهد لذا ضرورت دارد دولت حمایت بیشتری در این بخش داشته باشد.

بازار؛ گروه استان‌ها: با آغاز فصل گرما شاهد قطعی‌های مکرر برق و بروز مشکلات در بخش خانگی و صنعت هستیم که این امر می تواند با استفاده از انرژی های نوین خورشیدی و غیره مدیریت شود؛ منابع انرژی تجدیدپذیر که آلودگی و تخریب زیست محیطی را نداشته و با کمک آن می توانیم شاهد تولید بیشتر برق در کشور باشیم.

با وجود استعداد بالقوه و علی رغم تأکید کارشناسان، بهره گیری از انرژی های نوین و پاک در کشور و در گلستان مورد غفلت قرار گرفته در صورتی که با اندکی حمایت می توان حداقل برای روشنایی منازل از این انرژی های نوین استفاده کرد.

در این خصوص با «رضا تقوایی»، مدیرعامل شرکت انرژی سبز کاسپین هیرکان گلستان گفتگو کردیم؛ وی کارشناس الکترونیک و کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی بوده و در زمینه ساخت سیستم های برقی فعالیت دارد. گفتگوی خبرگزاری بازار با این تولیدکننده در ادامه خواهد آمد.

عوارض گمرگی عامل گرانی مولدهای برق خورشیدی| حمایت شعاری از فناوری

* در مورد فعالیت شرکت و محصولات خود توضیح دهید؟
شرکت انرژی سبز هیرکان در زمینه تولید انرژی های نو و خورشیدی فعالیت داشته و تولیدکننده انواع سیستم های خورشیدی قابل حمل با برند هیرکان، لامپ «دی سی»، منبع تغذیه سوئیچینگ برای شارژ انواع باتری ها است، همچنین این شرکت در زمینه سیستم های برق اضطراری و خورشیدی برای اماکنی که دسترسی به برق ندارند، فعالیت کرده و با ارزان ترین قیمت و کیفیت موجود در بازار این محصولات را به مشتریان عرضه می کند.

با وجود استعداد بالقوه و علی رغم تأکید کارشناسان، بهره گیری از انرژی های نوین و پاک در کشور و در گلستان مورد غفلت قرار گرفته است

هر منطقه ای که دسترسی به برق نداشته و یا نیاز به برق اضطراری دارد، می تواند از سیستم و پکیج های ما استفاده کند کارخانه ما در شهرک صنعتی آق قلا واقع شده و در حال حاضر هفت نفر در شرکت مشغول به کار هستند، البته ظرفیت تولید شرکت بالاتر است اما به دلیل عدم حمایت نمی توانیم آن را افزایش دهیم. اگر مسئولان در این زمینه از ما حمایت کنند می توانیم تولید را افزایش داده و تعداد نیروی شاغل را به ۳۷ نفر برسانیم.

* آیا تاکنون از شما حمایت شده است؟
در ابتدای فعالیت، از طرف معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری تسهیلاتی به ما اعطا شد تا بتوانیم محصولات مان را تولید و روانه بازار کنیم و به دلیل افزایش قیمت ها و با توجه به این که تسهیلات در سه مرحله پرداخت شد، مشکلاتی در زمینه تولید و تامین مواد اولیه برای ما به وجود آمد و سبب شد تا نتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم.

* محصولات شما در کجا عرضه می شود؟
محصولات ما در کل کشور توزیع شده و در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم محصولات خود را به کشورهایی همچون عراق یا کشورهای اروپایی صادر کنیم. تاکنون با اسپانیا، مذاکراتی داشته و امیدواریم بتوانیم به زودی شاهد صادرات به این کشور باشیم.

در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم محصولات خود را به کشورهایی همچون عراق یا کشورهای اروپایی صادر کنیم

* برای شناساندن محصولات خود به بازار چه اقداماتی انجام داده اید؟
در برنامه های مختلفی از جمله مسابقه تلویزیونی «میدان» و برنامه های استانی شرکت کرده ایم تا به این طریق بتوانیم محصولات شرکت خود را معرفی کنیم مردم شناختی نسبت به محصولات ما ندارند و متاسفانه به دنبال راه های پر هزینه برای روشنایی و غیره هستند در صورتی شرکت ما دارای سیستم های یو پی سی و سیستم های اینورتر شارژی با قیمت بسیار مناسب است.

اگر در خانه، مغازه یا اداره ای بخواهید از سیستم های شرکت ما استفاده کنید که چند عدد لامپ روشن بماند یا از لب تاپ، کارتخوان، مودم، کرکره برقی، دوربین یا ال سی دی و غیره استفاده کرده حدود هفت الی هشت میلیون تومان باید برای خرید سیستم های مورد نیاز هزینه کنید.

عوارض گمرگی عامل گرانی مولدهای برق خورشیدی| حمایت شعاری از فناوری

* فکر می کنید تا چه حد در کشور به موضوع انرژی های نوین توجه شده است؟
در زمینه استفاده از انرژی های الکترونیکی و نوین در کشور بسیار عقب هستیم و تاکنون هیچ حمایتی از ما انجام نشده و این در حالی است که با استفاده از انرژی های نوین و خورشیدی می توان سقف هر خانه و کارخانه ای را تبدیل به نیروگاهی برای تولید برق در کشور کنیم
به جای اینکه در کشور به دنبال کاهش انرژی به خصوص در حوزه برق باشیم، باید تلاش کرد تا به طور هوشمندانه از آنها استفاده کرد. ایران کشوری سرمایه داری است و بهترین منابع دنیا را در اختیار دارد که با کمی تلاش و انجام برنامه های مناسب می توان بهره برداری درست از آنها انجام داد.

ما دو کویر بسیار بزرگ در ایران داریم که با خورشیدی کردن یک قسمت از آن ها می توانیم برق کل کشور را تامین کنیم، این انرژی از لحاظ استراتژیکی امکان آلودگی ندارد، بلکه می توانیم برق را هم به دیگر کشورها صادر کنیم. در حال حاضر کشورهایی مانند امارات، کویت و حاشیه خلیج فارس در زمینه انرژی های خورشیدی نیروگاه های عظیمی را در دست احداث دارند.

دو کویر بسیار بزرگ در ایران داریم که با خورشیدی کردن یک قسمت از آن ها می توانیم برق کل کشور را تامین کنیم

مسئولان با اجرای برنامه های هوشمندانه می توانند بر روی سقف برخی از دستگاه های اجرایی و کارخانه هایی که برق زیادی مصرف می کنند، نیروگاه خورشیدی دایر کنند. به این طریق این واحدها می توانند انرژی تولید می کنند و مازاد مصرف را به اداره برق بفروشند هر ساختمانی نیاز به برق اضطراری و «یو پی اس» دارد تا بتواند در شرایط بحرانی مانند زلزله از آسانسور، کرکره برقی، دوربین ها و برق راهروها استفاده کند.

* چرا مدیران یک عزم جدی برای استفاده از انرژی های نوین ندارند؟
به دلیل اینکه برای واردکردن تجهیزات انرژی های نو، عوارض گمرکی خیلی زیادی اخذ می شود، باعث شده تا قیمت این تجهیزات در ایران سه برابر کشورهای دیگر از جمله افغانستان باشد و قطعا این گرانی تجهیزات برای مردم آن قدر توجیه اقتصادی ندارد که بخواهند به این سمت بروند از طرف دیگر اداره برق قراردادی را که برای احداث نیروگاه و دریافت برق تضمینی چند ساله امضا می کند که دارای تعرفه هایی با سود خیلی پایین است.

به طور مثال اگر فردی بخواهد نیروگاهی راه اندازی کند، هزینه ای که بابت احداث انجام داده، ظرف پنج الی شش سال بر می گردد، به همین دلیل اصلا برایش توجیه اقتصادی ندارد که بخواهد وارد این عرصه شود، ضمن اینکه اگر شرکت برق با قیمتی معقول تر انرژی تولید شده را از مردم بخرد و همچنین اجناس با قیمت پایین تری وارد کشور شود، مسلماً مردم تشویق می شوند تا بر روی پشت بام خانه های خودشان تولید برق داشته باشند. در واقع هر ساختمانی می تواند بر روی سقف اش نیروگاهی را دایر کند و به جای اینکه مصرف کننده باشد، خودش تولید انرژی داشته باشد.

کد خبر: ۱۵۹٬۲۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • NL ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      0 0
      همش شعار هست ، خود من بارها در اداره برق برای راه اندازی سیستم خورشیدی پیگیری کرده ام ، اصلا توجه نمی‌کنند
    • یک هموطن IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      1 0
      جناب مهندس من خودم مهندس برق هستم ودرد دل شمار و کامل میفهمم ولی افسوس این مملکت با این همه توانمندی امثال شما نخبگان که توانایی دارید ولی اجارزه نمیدهند وسرمایه گذاری نمیکنند به امید روزی که دولتمردان لایق بر این کشور حکومت کنند