۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۳
تولید مینی لودر هیدرولیکی در مشهد| ورود تولیدکنندگان خراسانی به مکانیزاسیون خرد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

تولید مینی لودر هیدرولیکی در مشهد| ورود تولیدکنندگان خراسانی به مکانیزاسیون خرد

مشهد- استفاده از ماشین‌آلات سنگین در اراضی کوچک کشاورزی مقرون‌به‌صرفه نیست اما به‌تازگی تولیدکنندگان خراسانی دست به تولید ماشین‌های هیدرولیکی خرد زدند تا رویای این کشاورزان تعبیر شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: ازآنجاکه کشاورزی در شکور ما بیشتر به‌صورت خرده مالکی اداره می‌شود لذا سطح کشت در اراضی کوچک اجازه نمی‌دهد تا کشاورزان از ماشین آلان سنگین و بزرگ استفاده کنند و لذا همین موضوع ضایعات محصول آن را بیشتر و راندمان کاشت را کاهش می‌دهد.

در همین راستا یکی از کارآفرینان و تولیدکنندگان خراسانی با طرحی و تولید مینی لودر باقابلیت سیستم هیدرولیک توانسته تا رویای خرده‌مالکان را در استفاده از ماشین‌آلات هیدرولیک در این اراضی به حقیقت تبدیل کند.

به همین منظور با وحید موسوی کارآفرین و طراح مینی لودر کشاورزی باقابلیت سیستم هیدرولیک ساعتی را به گفت و نشستیم.

* لطفاً خودتان را بیشتر برای خوانندگان معرفی بفرمائید
وحید موسوی، متولد ۱۳۶۰،لیسانس مکانیک ماشین‌های کشاورزی ،مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی فرتاک تاو خراسان هستم.

* واحد تولیدی شما چه محصولی را تولید می‌کند؟
این شرکت درزمینهٔ مکانیزاسیون خرد با طراحی و تولید اگر لودر ( مینی لودر کشاورزی) موفق به ساخت یک پلت فرم بومی و اختصاصی جهت واحدهای کشاورزی کوچک‌مقیاس و متوسط با سیستم هیدرو مکانیک شده است.

تولید مینی لودر هیدرولیکی در مشهد| ورود تولیدکنندگان خراسانی به مکانیزاسیون خرد

* این ایده چه زمانی به ذهن شما رسید؟
ایده اولیه و شروع کار از سال ۱۳۹۵ شروع شد .در مرحله اول به فاز تحقیقاتی و مطالعاتی بود که تقریباً یک سال طول کشید.

* چقدر برای این کار سرمایه‌گذاری کردید؟
مقدار سرمایه‌گذاری انجام‌شده حدود یک میلیارد و۸۰۰ میلیون تومان بود که تاکنون یک‌سوم آن هزینه شده است و مابقی در حال انجام است.

* برای چند نفر اشتغال ایجاد کردید؟
تا الآن برای سه نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجادشده ولی به دنبال جذب نیروی بیشتر هستیم ، همچنین به‌صورت غیرمستقیم حداقل برای ۲۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است .

* چقدر موردحمایت دولتی‌ها بودید؟
با توجه به هزینه بسیار بالای این رشته متأسفانه حمایت دولتی بسیار پایینی داشتیم.

* این دستگاه چقدر با نمونه خارجی قابل‌رقابت است؟
در مورد هزینه تمام‌شده نمی‌توانم چیزی بگویم ولی قیمت فروش محصول ما یک‌سوم قیمت خارجی است که از امکانات و مزایای بیشتری نیز برخوردار است.همچنین در بحث تحریم‌ها با توجه به اینکه واردات دستگاه‌های مشابه خارجی مقرون‌به‌صرفه نیست ازنظر رقابت در بازار داخلی، مشکل کمتری وجود دارد .

* آیا صادرات هم دارید؟ به چه کشورهایی؟
با توجه به اینکه زمان زیادی از راه‌اندازی شرکت نگذشته است هنوز صادرات نداشته‌ایم.در مرحله اول فروش بازار داخل استان در نظر گرفته‌ایم.

باوجوداینکه گفته می‌شود قوانین حمایتی با توجه به خصوصیات به بخش صنعت نوشته‌شده اما این قوانین خودش باعث عقب‌ماندگی در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری در بخش کشاورزی شده است

* با چه مشکلاتی در مسیر تولید دست‌وپنجه نرم کردید؟
درباره مشکلات در مسیر تولید باید اذعان کنم در کشور ما حمایت‌های مالی اصلی وقتی انجام می‌شوند که شما از مرحله تولید خارج و به مرحله فروش رسیده باشید.درواقع این مدل حمایت مصداق نوشدارو پس از مرگ سهراب است.

از طرفی قوانین دست‌وپا گیر و طولانی درراه اخذ مجوز خودش مشکل اساسی برای ما محسوب می‌شود. این در حالی است که قوانین حمایتی با توجه به خصوصیات به بخش صنعت نوشته‌شده که خودش باعث عقب‌ماندگی در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری در بخش کشاورزی شده است .

لازم به ذکراست برای مثال در مورد تسهیلات چند فقره تسهیلات کم‌بهره جزئی(که اصلاً جوابگو هزینه‌های این کار نیست) از پارک علم و فناوری و کمیته امداد دریافت کردیم که برای همان کلی وقت و انرژی صرف شد که بحث ضامنین و وثیقه که مثنوی هفتاد من هست .

* تحریم‌ها چه اثری بر روی کار و فعالیت شما داشته است؟
به اعتقاد من تحریم‌ها معمولاً برای شرکت‌های تولیدی هم فرصت و هم تهدید می‌تواند ،باشد. از طرفی در حیطه کار ما بیشتر فرصت بودند اما از سال گذشته تاکنون با حدود ۳۰درصد افزایش قیمت مواجه بوده‌ایم.

تولید مینی لودر هیدرولیکی در مشهد| ورود تولیدکنندگان خراسانی به مکانیزاسیون خرد

با توجه به اینکه در زمان طراحی، سعی شده است که از ظرفیت‌های شرکت‌ها و کارخانه‌ها داخلی یا کشورهای همسو استفاده شود. به‌جز مسئله افزایش هزینه‌ها و کم شدن توان خرید مصرف‌کننده مشکلی نداریم.

* آیا محصول شما دانش‌بنیان محسوب می‌شود؟
در خصوص بحث دانش‌بنیان نیز ابتدا از طریق پارک علم و فناوری ،محصولمان را به‌عنوان دستگاه طرح فناور ارائه کردیم که پذیرفته شد.در حال حاضر نیز به‌عنوان شرکت طرح فناوری و شرکت فناور کار می‌کنیم که البته خوشبختانه مصوبه‌ای اعلام‌شده است که شرکت‌هایی که فناورهستند ،قرار برآنست که یک سطح بالاتر ارتقاء پیدا کنند که سطح ۳ دانش‌بنیان بشود اما به‌طور عادی نیز به‌غیراز این موضوع ما تقاضا برای ثبت شرکت دانش‌بنیان را ارائه داده‌ایم و پروسه آن در حال انجام است.

اما به دلیل آن‌که عجله داشتیم تا محصولمان را زودتر به تولید برسانیم و آن را به بازار عرضه کنیم‌.فعلاً با عنوان همین طرح فناور مجوز را اخذ کرده و در شرکت فناوری کار می‌کنیم اما دستگاه‌های مشابه ما که خیلی ساده‌تر می‌باشند و گاهی کپی از طرح‌های خارجی هستند ،آن‌ها دانش‌بنیان شده‌اند.

فرآیند کارمان در حال انجام برای دانش‌بنیان شدن ،هست که رو به مرحله اتمام این پروسه هستیم.ازنظر تکنیکی و جنبه‌های دانش‌بنیان نوآور این دستگاه باید گفت ما از چند جهت ورود پیداکرده‌ایم. یکی آن‌که ماشین‌ها و تراکتورهایی که در بحث کشاورزی در کشورمان یا در تمام دنیا استفاده می‌شود این‌ها دستگاه‌های مکانیکی است .

* محصول شما چه مزیت‌هایی را همراه دارد؟
یک بحث روزی که در دنیا باب شده است ،این است که ماشین‌های کشاورزی ساخته شوند که با دستگاه‌های هیدرولیک باشند که یک سری مزایایی چون قدرت بیشتری داراست و سبب می‌شود که به‌راحتی دستگاه‌های مختلف بر روی آن نصب شود و ما برای نخستین بار آن را در کشور انجام داده‌ایم که دستگاه ماشین کشاورزی تمام هیدرولیک است.

دوم بحث مکانیزاسیون خرد است .یعنی دستگاه کشاورزی و کشاورزان خرد برای آن‌که در حال حاضر زمین‌های کشاورزی روز بروز کوچک‌تر می‌شود و توان و قدرت اقتصادی‌شان کاهش می‌یابد به همان نسبت مشکلات زیاد و سوددهی کمتر می‌شود و توجیه آن و کشاورزی کمتر می‌شود.

همچنین بحث تغییرات اقلیمی و بحث امنیت غذای کشور نیز مطرح است.درزمینهٔ مکانیزاسیون و کشاورزی و ماشین‌ها در کشاورزی خردمشکلی که وجود دارد وقتی زمین نصف می‌شود باید ماشین هم کوچک‌تر شود اما وقتی ماشین کوچک می‌شود، هزینه‌ها نصف نمی‌شود شاید ۱۰ الی ۲۰ درصد کاهش یابد . ازاین‌رو در این مواقع کشاورز توجیهی برای استفاده از ماشین را ندارد و لذا از روش‌های سنتی‌تر استفاده می‌کند، درواقع گویی به عقب، برمی‌گردد.

حالا ما در قسمتی وارد شدیم که کسی وارد نشده بود ،یعنی درزمینهٔ مکانیزاسیون خرد ماشین‌های کشاورزی خرد با استفاده از روش ماشین‌های تمام هیدرولیک که بحث روز ماشین‌های کشاورزی نیز است درواقع ما توانستیم ماشینی را تولید کنیم که برای کشاورز خرد هم اقتصادی باشد و هم کارایی بیشتری نسبت به ماشین‌های تمام مکانیک داشته باشد و همچنین استهلاک کمتر شود و هزینه‌های تأمین و نگهداری آن نیز خیلی کمتر است.

همچنین در بحث پلت فرم خود سازه دستگاه است که جزو پلتفرم‌های بروز حال حاضر دنیا است که برعکس تراکتور که موتور، جلوی راننده در عقب کشنده این‌گونه نیست موتور در کنارراننده و در وسط است و راننده همزمان می تواند هم از جلو و هم از عقب دستگاه استفاده کند.نه مانند تراکتور که فقط از عقب آن مجبور است استفاده کند.

کد خبر: ۱۵۹٬۱۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 17
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Man IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      11 3
      یعنی این‌مینی‌لودر‌نوهست‌ولی‌زیرش‌ببین‌چقدر‌روغن‌ریخته..وای‌به‌روزی‌که‌چندماه‌کارکنه
    • مصطفی IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      4 0
      سلام. خدا قوت عرض می کنم به این عزیز کارآفرین ،ابعاد و اندازه دستگاه شما بسیار برای کار کشاورزی مناسب است من خودم باغدار (انگور)هستم و دنبال دستگاهی می گردم که بتوانم کنار درختان را شخم بزنم البته دستگاه های شخم زنی زیادی در بازار هستند ولی دستگاه شما اگر قابلیت شخم زنی داشته باشد خیلی کارا خواهد شد و فروش بالایی در بازار خواهید داشت
      • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
        0 0
        بله دستگاه دارای بازوهای تراکتور هست
    • سهراب IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      3 1
      خواهشا دستگاه مثل سنوپارس نباشه از اهن زد ساوش واراژواروژ استفاده کو موتور وگیربکس قوی که تو کار کم نیاره
      • اسی جواد IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
        2 0
        باسلام وخسته نباشی..لطفا آدرس وچگونگی خرید وقیمت آن راازچه طریق می توان آگاه شد
    • سرباز گمنام IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      2 7
      درود بر ایران مقتدر و خود کفا و درود بر مردم غیور انقلابی و شیعه ایران اسلامی. خدا قوت.. الهم عجل لولیک الفرج
      • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
        2 1
        آخه ساختن یه لودر کوچیک هم کاری داره آخه !!! برو ببین ولوو چه لودر هایی میسازه
    • وحید کریم پور IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      4 1
      بسیار عالی در زمینه صادرات میتونم کمکتان باشم
      • FR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
        0 1
        لطفا شماره تماس بدید
    • ملک محمد خدادادی IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      1 2
      خسته نباشید کارآفرین عزیزم احسن خداقوت
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 2
      مسخره است
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      0 1
      خدایا دیگه نمیدونم گریه کنم .دیوونه بشم.خدایا تو خودت رحم کن
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      0 1
      سلام ورق بیل لودر تان ازالان تاب برداشته،روغن ریزی دارد،مفت نمی ارزه
    • محمدرضا CH ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      1 0
      خوبه اما بشرطی که پشتوانه یعنی گارانتی داشته باشه و ضمانت قطعات و قیمت مناسب
    • احمد IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      0 1
      ورق پاکت ضعیفه
    • سیروس IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      0 0
      سلام۲۰سال هست در زرین دشت داراب تولید میشه ولی دولت ازشون حمایت نمیکنه
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      0 0
      این نوع دستگاه ها بهتراست چند منظوره طراحی وساخته شود که حجم کمی ازفضا را اشغال کرده ویک دستگا ه جای چند دستگا