پیش‌نیاز توسعه روابط ایران و لهستان، ایجاد کانال مالی اختصاصی و برقراری تعرفه ترجیحی است
نایب‌رئیس اتاق ایران:

پیش‌نیاز توسعه روابط ایران و لهستان، ایجاد کانال مالی اختصاصی و برقراری تعرفه ترجیحی است

سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران در نشست هیات تجاری ایران و لهستان گفت: ایجاد کانال مالی اختصاصی و تعرفه ترجیحی میان ایران و لهستان پیش‌نیاز توسعه روابط تجاری دو کشور است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نشست هیات تجاری ایران و لهستان با حضور حسین سلاح ورزی نایب‌رئیس اتاق ایران، آندره پیات نایب‌رئیس اتاق بازرگانی لهستان، رحیم بنامولایی رئیس اتاق مشترک ایران و لهستان و جمعی از فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد. سلاح ورزی در این نشست با اشاره به سابقه تاریخی و ارتباط خوب بین مردم ایران و لهستان ابراز امیدواری کرد فعالیت‌ها و مبادلات تجاری بین دو کشور نیز با قوت ادامه یابد.

او با اشاره به اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و عقد تفاهم‌نامه‌های متعدد میان دو کشور گفت: متأسفانه از سال ۲۰۱۷ عمدتاً تحت تأثیر تحریم‌ها حجم مبادلات ایران و لهستان کاهش چشمگیر داشت. امیدواریم اراده کافی میان بخش‌های خصوصی دو کشور برای بازگشت به سطح مناسبات گذشته وجود داشته باشد.

سلاح‌ورزی تأکید کرد: اگر مسائل موجود در حوزه تبادلات مالی میان ایران و لهستان با ایجاد کانال اختصاصی مالی بین دو کشور بهبود یابد و ایران و لهستان بتوانند بر سر برقراری تعرفه ترجیحی میان دو کشور توافق کنند سطح همکاری‌ها توسعه خواهد یافت.

او با اشاره به مزیت‌ها و زمینه‌های همکاری ایران لهستان افزود: در صنایع کشاورزی و ماشین‌آلات کشاورزی، حمل‌ونقل ریلی و ساخت لوکوموتیو با توجه به توانایی‌های لهستان زمینه‌های خوبی برای همکاری وجود دارد. همچنین در ایران حمل‌ونقل دریایی از اهمیت زیادی برخوردار است و با توجه به وجود بنادر شمالی و جنوبی‌مان علاقه‌مند به استفاده از تجربیات لهستان در این زمینه هستیم.

او با اشاره به اینکه یکی از مزیت‌های ایران در حوزه معدن است و در این بخش زمینه‌های زیادی برای همکاری وجود دارد ادامه داد: لهستان وارد کنند مواد شیمایی ارگانیک است و با توجه به اینکه در ایران شرکت‌های زیادی در این زمینه فعال هستند ایران می‌تواند تأمین‌کننده آن برای لهستان باشد.

او با اشاره به اینکه در حوزه نفت و تأمین انرژی نیز گفت‌وگوهایی میان دولت‌های ایران و لهستان در جریان است ابراز امیدواری کرد دو کشور در این بخش نیز به سطح همکاری‌های قابل قبولی برسند.

باید مکانیزم مالی ایجاد شده میان ایران و لهستان دوباره فعال شود
در ادامه این نشست آندره پیات نایب‌رئیس اتاق بازرگانی لهستان و رئیس شورای لهستان و ایران با بیان اینکه روابط ایران و لهستان از سال ۲۰۰۱ بی‌وقفه رو به رشد بوده است بیان کرد: در دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا و برخی مسائل دیگر این روند نزولی شد. اما اطمینان داریم ایران شریک اقتصادی خوبی برای لهستان در منطقه است. همچنان که لهستان نیز برای ایران در منطقه خود شریک خوبی خواهد بود.

او با تأکید بر اینکه روابط دو کشور پتانسیل خوبی برای ارتقا دارد ادامه داد: بزرگ‌ترین مشکل ما در حوزه تعاملات مالی است. متأسفانه مکانیزم مالی ایجاد شده در چهار سال قبل را از دست داده‌ایم و امیدوارم حضور این هیات در ایران مقدمه‌ای برای از سرگیری این مکانیزم شود.

پی‌ات با بیان اینکه باید روابط اقتصادی میان دو کشور بدون توجه به مشکلات سیاسی و بدون واسطه دنبال شود تأکید کرد: روابط مستقیم و رو در رو بهترین راه‌حل برای پیشبرد اهدافمان خواهد بود.

او با اشاره به پیشینه تاریخی روابط دو کشور گفت: ما می‌خواهیم رابطه عمیق و پایداری با ایران داشته باشیم.

دفتر اختصاصی اتاق لهستان در تهران ۲۹ تیر افتتاح می‌شود
پس از او رحیم بنامولایی رئیس اتاق مشترک ایران و لهستان هم با بیان اینکه به زودی نمایشگاه تخصصی لهستان را با همکاری اتاق‌های بازرگانی دو کشور برگزار خواهد شد افزود: توسعه روابط تجاری و گردشگری و برنامه‌ریزی و ایجاد بستر سرمایه‌گذاری برای تجار دو طرف از وظایف ما در اتاق مشترک است.

او تأکید کرد: ما برای توسعه معادن خود و ایجاد ارزش افزوده در داخل کشور توسط سرمایه‌گذاران لهستانی آمادگی کامل داریم. همچنین برای جذب سرمایه‌گذاران لهستانی در صنایع متعدد غذایی، فلزی و کشاورزی خود آماده هستیم.

او با اشاره به ضرورت توسعه صنعت گردشگری میان دو کشور گفت: امیدواریم پرواز مستقیم تهران-ورشو راه‌اندازی شود. چرا که با توجه به بالاگرفتن احتمال احیای برجام این امر قدم مثبتی در توسعه روابط خواهد بود.

بنامولایی ادامه داد: به حداقل رساندن مشکلات برای تولیدکنندگان و تجار دو کشور اعم از کاهش هزینه‌های گمرکی و عوارض، جابجایی پول و ... در دستور کار اتاق‌های بازرگانی دو کشور است که با همکاری یکدیگر می‌توانند برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی کنند. باید با تلاش بیشتر شرایط سرمایه‌گذاری و فعالیت را برای فعالان اقتصادی جذاب کنیم.

او با بیان اینکه فعالان اقتصادی ما آماده مشارکت با شرکت‌های لهستانی با هدف توسعه صادرات هستند بیان کرد: ما در حوزه انرژی‌های پاک و خورشیدی و بازیافت آماده همکاری و پذیرش سرمایه‌گذار از لهستان هستیم.

بنا مولایی با اعلام این خبر که دفتر اختصاصی اتاق لهستان در تهران ۲۰ جولای (۲۹ تیر) افتتاح خواهد شد ادامه داد: ما در راستای توسعه تجارت حلال از کریدور لهستان قصد داریم به بازار اروپا متصل شویم. بنابراین توسعه تجارت حلال از محورهای دیگر همکاری است.

لهستان پیشنهادات تجاری جذابی برای ایران دارد
در ادامه ووی چک دستیار سفیر لهستان در ایران نیز با اشاره به روابط دیپلماتیک قوی و دیدارهای سیاسی مقامات ایران و لهستان در هفته‌های اخیر گفت: امیدوارم همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور هم رشد پرسرعتی داشته باشد.

او با اشاره به اینکه افق‌های روشنی برای افزایش همکاری‌های نفتی و گازی میان ایران و لهستان وجود دارد ادامه داد: ابتکار عمل‌های در پیش گرفته شده از سوی لهستان در رابطه با ایران همواره به نفع همکاری بیشتر اتحادیه اروپا با این کشور بوده است. البته برخی مشکلات از جمله احیای برجام وجود دارد که ما در آن نقشی نداریم. اما از روند حل‌وفصل دیپلماتیک این موضوع حمایت می‌کنیم.

او با تأکید بر اینکه ایران و لهستان شرکای عالی تجاری برای یکدیگر هستند بیان کرد: لهستان در آینده پیشنهادات تجاری جذابی برای ایران خواهد داشت. جنگ اوکراین بحران جدی برای جامعه جهانی است و بر روابط کشورها سایه انداخته است. اما باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

طرفین در پایان این نشست تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

کد خبر: ۱۵۹٬۰۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha