۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
معرفی بهترین گمرکات ایران برای ترخیص کالا

معرفی بهترین گمرکات ایران برای ترخیص کالا

رد و بدل شدن کالاها به منظور برطرف کردن نیازهای جامعه از مهم ترین تصمیمات کشورها به حساب می‌آید.

به گزارش بازار، رد و بدل شدن کالاها به منظور برطرف کردن نیازهای جامعه از مهم ترین تصمیمات کشورها به حساب می‌آید. از این رو صادرات و واردات قطب مهم اقتصادی هرکشوری از جمله ایران به شمار می‌رود. برای جابجایی کالاها، ارسال و ترخیص آن ها محیطی درنظر گرفته شده که به آن گمرک می‌گویند. گمرکات زیادی در سراسر کشور ایران وجود دارند که برای صادرات و واردات کالا به صورت های مختلف زمینی، هوایی، دریایی مشغول به کار هستند. برای ترخیص کالاهای خود از گمرک ها باید سری قوانینی را بدانید و با داشتن مجوزهای مربوطه، مراحل پیش رو را پشت سر بگذارید. برای ادامه مطالب با ما همراه باشید.

ترخیص کالا چیست؟

ترخیص کالا به معنای جمع آوری و آماده سازی مدارک و اسناد مورد نیاز، آسان تر کردن مراحل صادرات و واردات کالاها به شمار می‌رود. در نظر داشته باشید به مدت زمانی که کالا در انبار نگهداشته می‌شود و فرد برای آزادسازی آن مجوزها را آماده می‌کند ترخیص کالا می‌گویند. همچنین شما می‌توانید برای ترخیص کالا سریع خود از فرد ترخیص کار استفاده کنید، زیرا این فرد با داشتن آگاهی کامل از مسیر ترخیص کالا می‌تواند شما را در تسریع روند و کاهش هزینه های اضافی یاری دهد. آربی (https://rbtradinggroup.com) یک گروه تجاری است که توانسته است با گمرکات بسیاری در سراسر کشور ارتباط داشته باشد و خدمات نوینی را ارائه دهد.

انواع گمرک‌های موجود در ایران

انواع گمرک‌های موجود در ایران

کالاها تا زمان ترخیص در انبارهای گمرک می‌مانند. این گمرک ها به سه دسته هوایی، زمینی، دریایی تقسیم می‌شوند. پایانه‌ها باتوجه به نیاز جامعه واردات و صادرات را به عهده می‌گیرند. در ادامه تمامی آن ها را برای شما شرح خواهیم داد:

1. پایانه‌های مرزی ایران:

کشور ایران دارای 20 پایانه مرزی می‌باشد که به صورت گسترده در سراسر کشور فعالیت می‌کنند. در بعضی از مناطق که از آن ها به عنوان مناطق آزاد یاد می‌شود دارای چندین گمرک هستند. می‌توان گفت عراق، امارات جز این مناطق به حساب می‌آیند.

  • پایانه مرزی مهران

پایانه مهران که به عراق راه دارد همواره دارای زائران زیادی می‌باشد که هر سال مشغول سفر هستند. این پایانه مرزی جز معروف ترین گمرک های ایران است.

  • گمرک جلفا

گمرک جلفا از دیگر پایانه های مرزی ایران به شمار می‌رود که به جمهوری آذربایجان راه دارد. این گمرک همواره در طول سال در حال فعالیت است و فعالیت های تجاری بسیاری با آذربایجان صورت می‌گیرد.

  • گمرک بازرگان

گمرک بازرگان یک گمرک مرزی است که به ترکیه راه دارد. این گمرک دارای دو گمرک همسایه، دیگر به نام های سرو و رازی می‌باشد. ترخیص کالا از گمرک بازرگان باعث شده است تا این گمرک جز معروف ترین و مهم ترین های گمرک های مرزی ایران به حساب بیاید.

  • گمرک آستارا

گمرک آستارا در سال 1399 راه اندازی شد و در سه بخش زمینی، هوایی، دریایی مشغول فعالیت است. این گمرک توانسته است با برطرف کردن 80 درصد نیازهای جامعه از محبوب ترین گمرک ها واقع شود.

2. گمرکات هوایی ایران

گمرک های هوایی برای کالاهایی مناسب هستند که بسیار دور هستند و باید در کمترین زمان ممکن به مقصد برسند. با این حال این راه از راه های دیگر هزینه بر تر است و در مواقع خیلی ضروری از آن استفاده می‌شود. هزینه ترخیص کالا در هر پایانه بنابر حجم، وزن، تعداد و ارزش کالاها متفاوت است به همین خاطر قبل از هر اقدامی در انتخاب پایانه از هزینه ترخیص کالا از گمرک اطلاعات کسب کنید.

  • فرودگاه امام خمینی

فرودگاه امام خمینی با ایجاد بخش گمرک در این محیط باعث شده افراد بتوانند علاوه بر پروازهای خود برای کالاهای وارداتی خود نیز اقدام کنند. این فرودگاه یکی از فرودگاه های بین المللی به شمار می‌رود.

  • فرودگاه پیام کرج

از این فرودگاه به عنوان پایانه هوایی یاد می‎‌شود زیرا فعالیت های تخصصی را در برمی‌گیرد. فرودگاه پیام کرج تنها یک ترابری بود که امکان مسافربری نیز تازه به آن اضافه گردیده است.

3. گمرکات بنادر ایران

از کاربردی ترین گمرکاتی که برای واردات و صادرات استفاده می‌شود، گمرک های آبی هستند. پایانه های آبی همواره راحت تر کالاها را جابجا می‌کنند و دیگر هزینه های اضافی مانند پرواز هوایی را شامل نمیشود.

  • بندر ماهشهر خوزستان

بندر ماهشهر در استان خوزستان است که کالاهای زیادی همه روزه به آن وارد می‌شود. این بندر به علت ارتباط با کشورهای عربی بسیار مهم واقع شده است. همچنین از معروف ترین بندرها به شمار می‌رود.

  • بندر انزلی در شمال کشور

بندر انزلی جز گمرکات شمالی کشور حساب می‌شود که در استان گیلان است. این بندر از بنادری است که در مناطق آزاد واقع شده است. از وارداتی که در این بندر بسته شده واردات خودرو بود که در سال 1397 به پایان رسید. در حال حاظر مواد خوراکی و پوشاک در این بندر صادر و وارد می‌شود.

  • بندر امام خمینی

این بندر مانند بندر ماهشر است که دارای کالاهای زیادی می‌باشد که هرروزه از این گمرک ترخیص می‌شوند. صادرات و واردات از مهم ترین اقداماتی است که در این بندر انجام میشوند.

  • بندر چابهار

بندر چابهار از بنادر مهم است که مانند بنادر دیگر مورد توجه همگان به خصوص تاجران است. این بندر دارای مزیت مهمی اعم از نزدیک بودن به آب های آزاد است که برای صادرات یکی از بهترین موقعیت ها را دارد. از دیگر بنادر مورد توجه مشابه با این بندر، بندرعباس است که برای ترخیص کالا از گمرک بندرعباس باید مانند همین مورد اقدام کنید. بنابراین می‌توان گفت تاجران با استفاده از این گمرک می‌توانند با کشورهای سراسر جهان ارتباط داشته باشند.

مراحل ترخیص کالا از گمرک را بدانید!

مراحل ترخیص کالا از گمرک

  • ثبت اظهار در سامانه EPL
  • مرحله احراز هویت و تعیین مسیر
  • مرحله کنترل کالا
  • اخذ مجوزهای لازم
  • مرحله بررسی تعرفه و تطبیق کالا توسط کارشناس
  • صندوق و صدور سند ترخیص
  • انبارداری و اجازه بارگیری
  • خروج کالا از گمرک

سخن پایانی

ترخیص کالا از دغدغه های مهم تاجران و صاحبان کالا به شمار می‌آید برای همین سعی می‌کنند، ترخیص کار استخدام کنند تا بتواند کالای آن ها را زودتر از زمان موعود یا بیشتر از آن ترخیص کند. این فرد دارای آگاهی زیادی نسبت به ترخیص است. کشور ایران دارای گمرکات بسیاری است که شما می‌توانید با توجه به کالای خود، گمرک موردنظر را انتخاب و به آن مراجعه کنید. این گمرکات به صورت سه بخش هوایی، دریایی، زمینی همواره آماده پاسخگویی به افراد است تا بتوانند بهترین تصمیم و مقایسه را در بین گمرکات برای انتخاب آن‌ها بگیرند.

کد خبر: ۱۵۸٬۹۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha