۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
بالابودن نرخ رسوبگذاری در خلیج گرگان| پمپاژ آب خزر مشکل خلیج را حل نمی کند
مجری مطالعاتی خلیج گرگان مطرح کرد؛

بالابودن نرخ رسوبگذاری در خلیج گرگان| پمپاژ آب خزر مشکل خلیج را حل نمی کند

گرگان- معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی و مجری مطالعاتی خلیج گرگان با اشاره به بالابودن نرخ رسوبگذاری در خلیج گفت: پمپاژ آب خزر مشکل خلیج گرگان را حل نمی کند.

به گزارش خبرنگار بازار، حمید علیزاده لاهیجانی بعدازظهر سه شنبه در نشست بررسی طرح اجرایی تسهیل ارتباط خلیج گرگان و دریا، اظهارکرد: خلیج گرگان با سه موضوع کاهش تراز، افزایش فعالیت های انسانی و تغییر اقلیم روبرو بوده و سطح آن در دو دهه اخیر ۱.۷ متر کاهش یافته است.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی افزود: تغییر اقلیم شامل تغییر رژیم بارش، دما، تبادل آب و غیره بر روی کیفیت آب تاثیر گذاشته و این باعث شد که مسئولان به دنبال راهکار برای احیاء این پهنه آبی باشند.

وی بیان کرد: لذا پروژه‌هایی با اولویت‌بندی یک، دو و سه مشخص و ۲۴ پروژه در دل آن تعریف شد که یکی از آنها لایروبی کانال های ورودی بوده است.

علیزاده لاهیجانی گفت: مطالعات آزمایشگاه و شبیه سازی مدل ها به همراه مجموعه ای از داده های هواشناسی، رسوب بستر، موج و غیره جمع آوری شده تا بتوانیم در این پروژه از آن استفاده کنید.

مجری مطالعاتی خلیج گرگان بیان کرد: تراز آبی ناشی از بیلان آب در خزر که بین سه تا ۱۰ متر تغییرات در دریا ایجاد می کند که مورد نظر ما است و مولفه های این بیلان ورودی آب رودخانه ها، آب های زیرزمینی و تبخیر است.

وی بیان کرد: از سال ۱۹۹۶ رژیم باد در دریای خزر تغییر کرد که باعث کاهش سطح آن هم شده است.

علیزاده لاهیجانی گفت: در سال ۲۰۱۴ دبی خلیج گرگان ۲۱۲ کیلومترمکعب بوده و در سال ۲۰۱۵ این عدد به ۱۸۲ کیلومترمکعب رسید و در سال های ۲۰۱۶ الی ۲۰۱۹ دبی آب خلیج گرگان ۲۶۱ کیلومترمکعب بود که تنها پنج سانتیمتر باعث بالاآمدن سطح آب شد که نشان از اهمیت مسئله تبخیر دارد.

مجری مطالعاتی خلیج گرگان ادامه داد: مصرف آب در حوضه آبریز بسیار مهم بوده و تعدادی سد در جنوب و غرب خزر وجود دارد که ورودی آب به دریا را کاهش می دهد.

وی اضافه کرد: مصرف آب در حوزه شمالی کاهشی و در حوزه جنوبی از جمله ایران افزایشی است و اگر همه آب رودخانه ها را استفاده نمی کردیم تراز آب خزر بعد از ۱۵ سال یک متر بالا می آمد.

علیزاده لاهیجانی بیان کرد: اقلیم خلیج گرگان از غرب به شرق تغییر می‌کند و از هوای مدیترانه‌ای به خشک تبدیل می شود و این مسئله مهم است زیرا در بسیاری از قسمت ها تبخیر بیش از بارندگی بوده و در تصمیم گیری ها تاثیر دارد.

وی افزود: میزان بارش در حوضه خلیج گرگان ۶۰۰ میلی متر بوده و حجم تبخیر موثر ۷۵۰ میلی متر و بیشتر از بارندگی است.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی توضیح داد: مساحت خلیج ۴۸۰ کیلومتر بوده که هم اکنون به ۳۸۰ کیلومتر مربع رسیده و اگر همین آب رودخانه ها را به آن سرازیر کنیم نمی توانیم آن را جبران کنیم.

وی گفت: نرخ رسوب گذاری در خلیج گرگان بالا بوده و تا ۱.۷ دهم سانتی متر در سال تخمین زده شده است.

علیزاده لاهیجانی در مورد جریان آب هم گفت که این جریان ۲.۵ سانتی متر بر ثانیه است که رقم بسیار پایین بوده و با لایروبی می‌توان آن را بهبود بخشید.

وی تاکید کرد: مدل های جریان نشان می دهند اگر خلیج گرگان خشک شود می تواند منشا غبار باشد و تا ۵۰ کیلومتر در اطراف پخش شود و همچنین مدل های چرخه آب نشان می دهند وقتی تراز پایین می آید تبادل آب کم شده ماندگاری آب کاهش خواهد یافت.

علیزاده لاهیجانی گفت: با اولویت کانال های چپاقلی، آشوراده و خزینی باید کانال های ورودی گرگان لایروبی شود که انتظار است با تسهیل تبادل آب، کیفیت آب بهبود یافته ولی عمق و مساحت آن تغییر نمی کند ولی از خشک شدن خلیج جلوگیری می شود.

وی تاکید کرد: پمپاژ آب از دریا به خلیج مشکل آن را حل نمی‌کند و باید ارتباط از دو دهانه اصلی باشد چون ارتباط آن اکولوژیکی است و اگر از یک طرف آب را پمپاژ کنیم از طرف دیگر خارج خواهد شد.

کد خبر: ۱۵۸٬۸۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha