الجزایر با کشت بیابانی صدها هکتار زمین را اقتصادی کرد| استفاده از نورخورشید برای توسعه کشاورزی
راهکاری برای مدیریت کشاورزی در شرایط کم آبی

الجزایر با کشت بیابانی صدها هکتار زمین را اقتصادی کرد| استفاده از نورخورشید برای توسعه کشاورزی

الجزایر به عنوان بخشی از استراتژی کشاورزی خود به کشت بیابان روی آورده و توانسته با کمک فناوری های مدرن آن هم در شرایط کم آبی، از نور خورشید به نفع خود استفاده کند و محصولات کشاورزی مختلف تولید کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: با شروع بحران جهانی غذایی در کنار اتفاقات تاثیرگذار دیگری همچون خشکسالی و بحران کم آبی که کشورهای بسیاری با آن مواجه هستند، غالب کشورها اقدام به تغییر سیاست های غذایی خود کرده اند و از سوی دیگر در بحث تولید محصولات کشاورزی و بخش کشاورزی به طور کل تحولاتی را ایجاد کرده اند. این موضوع در حالی اهمیت می یابد که بحث کمبود آب و بحران کم آبی خود عاملی مهم در رویارویی کشورها با چالشهای غذایی و به خطر افتادن امنیت غذایی آن جامعه محسوب می شود.

الجزایر به عنوان بخشی از استراتژی کشاورزی خود به کشت بیابان روی آورده است، به این ترتیب اکنون صدها هزار هکتار زمین در صحرای الجزایر از نظر اقتصادی فعال است

کشت بیابان؛ یکی از استراتژی های کشاورزی کشور الجزایر
الجزایر یکی از کشورهای آفریقایی است که همچون دیگر کشورهای این قاره با مشکلات بسیاری همراه است با این وجود کمترین میزان سوء تغذیه را در این قاره دارد که به گفته کارشناسان به دلیل ایجاد تحولات در بخش کشاورزی خود بوده است.

به گزارش یورونیوز، الجزایر به عنوان بخشی از استراتژی کشاورزی خود به کشت بیابان روی آورده است. به این ترتیب اکنون صدها هزار هکتار زمین در صحرای الجزایر از نظر اقتصادی فعال است. به طوری که تنها در چند دهه، این تپه‌های ماسه‌ای جای خود را به زمین‌ های سبزی‌ کاری جدید داده‌اند و این یک تغییر بازی برای منطقه El Oued است که به یکی از تولیدکنندگان اصلی سبزیجات در کشور تبدیل شده است.

به عبارت دیگر این اقدام مسئولان ذیربط الجزایر، راهی برای تشویق کشاورزان به فعالیت اقتصادی و توسعه کشاورزی در منطقه ال اوید است و چشم انداز کشاورزان منطقه نیز صادرات محصولات خود به خارج از کشور است.

بر اساس این گزارش، در راستای بیابان زایی و کشت بیابانی الجزایر از نور خورشید در طول سال به نفع خود استفاده می کند و از این طریق به کشاورزان این امکان را می دهند که نه تنها سیب زمینی، بلکه گوجه فرنگی، بادام زمینی و پیاز را در خارج از فصل تولید کنند.

در الجزایر آبپاش های پیشرفته آب را از سطح ایستابی می کشند تا زمین را هیدراته کنند و از این طریق درخت های نخل روی مرزها نوعی ریزاقلیم در داخل ایجاد می کند

صرفه جویی در مصرف آب بخش کشاورزی با کمک فناوری های مدرن
در واقع بدون استفاده از برخی فناوری های پیچیده، صحرای الجزایر خشک و بیکار می ماند. در عوض، آبپاش های پیشرفته آب را از سطح ایستابی می کشند تا زمین را هیدراته کنند؛ درخت های نخل روی مرزها نوعی ریز اقلیم در داخل ایجاد می کند.

آدلن ماثالا، مدیر خدمات کشاورزی در ولایت الاوید، می‌ گوید: تقریباً همه مزارع در این منطقه به برق متصل هستند. آنها از فناوری های مدرن استفاده می کنند که در مصرف آب صرفه جویی می کند تا سطح آب را حفظ کند. از سوی دیگر آفت کش های بسیار کمی استفاده می شود و می توان گفت از این طریق در این منطقه کشاورزی پایدار است.

بر اساس این گزارش، خرما یکی دیگر از صنایع بزرگ الجزایر است. نخل خرما را اغلب درست بالای سطح ایستابی، در غواصی هایی که بین تپه های شنی حفر می کنند، کاشته می شود و سپس خرما را با برداشت می کنند. در واقع در نخلستان های این کشور از لوله‌ های آبیاری قطره‌ ای استفاده می‌ کنند که از عمق ۳۰۰ تا ۲۰۰۰ متری زیر ماسه می‌ رود تا ۳۵۰۰۰ نخل خرما و ۲۵۰۰۰ درخت زیتون را پرورش دهد.

از سوی دیگر در این نخلستان ها از فناوری مدرن برای برداشت نیز استفاده می شود. به طوری که به گفته یک مهندس کشاورزی، ماشین‌ها و تجهیزات جدید برداشت به کشاورز کمک می کند تا ۸۰ درخت در روز را برداشت کنند. به این ترتیب با مکانیزه کردن نخلستان ها نه تنها کشاورز پول بیشتری به دست می آورد بلکه کشاورزی را پایدار نگه داشته و و اکوسیستم منطقه را نیز حفظ کرده است.

طبق گزارش سازمان ملل، کشور الجزایر کمترین میزان سوء تغذیه را در آفریقا دارد و هدف آن جذب سرمایه گذاری خارجی برای بهبود صادرات محصولات کشاورزی خود است

استارت آپ های الجزایری در پی توسعه راه حل های کشاورزی هوشمند هستند
بر اساس این گزارش الجزایر همچنین برای حفظ امنیت غذایی، به مناطق سبز وسیعی که در شمال‌تر کشت می‌ شوند متکی است. به این ترتیب طبق گزارش سازمان ملل، این کشور کمترین میزان سوء تغذیه را در آفریقا دارد و هدف آن جذب سرمایه گذاری خارجی برای بهبود صادرات است. از سوی دیگر یکی از اهداف آنها نیز جلوگیری از واردات نیمی از گندم مصرفی در کشور است.

در حقیقت با پیشرفت اصلاحات و تحولات، بخش کشاورزی الجزایر ساختارمندتر می شود. به طوری که در حال حاضر، شرکت های جوان در حال کار برای توسعه راه حل های کشاورزی هوشمند و به دنبال مشارکت هستند. به عبارت دیگر طی ده های اخیر استارت های الجزایری بسیاری اقدام به نوآوری هایی کرده اند و می‌کوشند راه‌ حل‌های کشاورزی هوشمند یا راه‌ حل‌های دیگری ایجاد کنند.

کد خبر: ۱۵۸٬۸۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 14
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      7 0
      آب در کشور ما از الجزایر بیشتر است و لینک با مدیریت صحیح و دقیق به نتیجه مطلوب رسید ن
    • صادق CA ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      18 1
      دنیا در حال پیشرفت است و حتی کشوری مثل الجزایر از این پیشرفتها دور نیست اما دولت ما در خواب است و خودش را با حقوق مستمری بگیران ورتبه بندی معلمان و طرح جراحی اقتصادی و غیره مشغول کرده است
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      19 1
      بنده بعنوان کارشناس ارشد آب خدمت عزیزان عرض کنم که هیچ سیاست بلند مدتی در مملکت خودمان تدوین نشده و روزمرگی حاکم شده
    • FI ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      17 0
      ایران هم جنگلهارانابود میکنن و ویلا میسازند.آقازاده ها..
    • ر م IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      8 0
      چرا ما هیچی بلد نیستیم
    • سامیار IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      6 1
      مشکل کشور ما بی مدیریتی ومدیریت بد در همه عرصه هاست
    • ناشناس IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      1 0
      بی تدبیری وبیکفایتی مسئولینه ک ایران رو به ویرانه تبدیل میکنندکشورها پیشرفت ایران پسرفت فقط بلدن شعار بدن
    • هاشم IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      1 0
      کویر نشینان ما هم سه چهارم کشور را بیابان کردند
    • امیر IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      2 0
      عوضش ما تا دلت بخواد مرگ بر امریکا ودنیا میگیم .پیشرفت یعنی همین .اخه ابیاری پیشرفته شد هنر .
    • فرهاد IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      2 0
      مسئولین جمهوری اسلامی هم صد ها هزار هکتار زمین کشاورزی را در ایران به بیابان تبدیل کردند
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      1 0
      الجزایر این کشور همون معمر قذافی دیکتاتور بود که الان بیابان ها را هم رشد و توسعه میدهند
    • رضا IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      5 2
      ایران هم با مدیریت غلط صدهاهکتاراززمینهای حاصل خیز اصفهان را به بیابان تبدیل کرد
    • مصی IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      0 3
      مشکل کشور عدم اطلاع رسانی و تبلیغات وگرنه ایران هر ساله چند صد هکتار بیابان زدایی و ایجاد زمین کشاورزی داره
    • حجت خورسندی IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      1 0
      در کشور ما سیاست تولید پایدار و پشتیبانی واقعی میتواند به شوکوفایی تولید برساند. نکته حساس تثبیت ارزش پول ملی و تعطیلی زالوهای اقتصاد (بانکها ) میتواند مردم را به ثبات اقتصادی برساند