۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
افزایش قیمت حباب وارحبوبات در اردبیل/ لپه ۱۰۰ درصد گران شد

افزایش قیمت حباب وارحبوبات در اردبیل/ لپه ۱۰۰ درصد گران شد

اردبیل - این روزها قیمت برخی غلات و حبوبات در اردبیل با شیبی تند در حال افزایش است؛ بطوریکه برخی اقلام همچون لپه و عدس با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت همراه بوده است.

نرگس محمدی؛ خبرگزاری بازار_ این روزها قیمت برخی غلات و حبوبات در اردبیل با شیبی تند در حال افزایش است؛ بطوریکه برخی اقلام همچون لپه و عدس با افزایش صددرصدی قیمت همراه بوده است.

شاید در این میان انتظار می رفت با توزیع اقلامی اساسی در بین مردم با نرخ مصوب دولتی، قیمت ها روند کاهشی داشته باشد اما باتوجه به محدود بودن اقلام، این اقدام نیز تاثیر چندانی بر بازار نداشته است.

در همین خصوص بهروز نظری رئیس اتحادیه علافان، آجیل و خشکبار اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به قیمت حبوباب در استان گفت: هم اکنون قیمت لپه از ۱۳ هزار تومان به ۲۶ هزار تومان افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: قیمت عدس نیز از ۸ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان رسیده است.

نظری شیوع ویروس کرونا و افزایش تقاضا را از جمله دلایلی عنوان کرد که در افزایش قیمت حبوبات تاثیر داشته است.

رئیس اتحادیه علافان، آجیل و خشکبار اردبیل در خصوص میزان تاثیر توزیع اقلام غذایی ماه رمضان بر قیمت ها گفت: توزیع این اقلام تاثیر چندانی بر کاهش قیمت اجناس در بازار، نداشته است.

وی با بیان اینکه قیمت هر کیلو برنج هندی ۱۱ هزار تومان و برنج پاکستانی ۱۳ هزار تومان در بازار به فروش می رسد گفت: این در حالی است که قیمت دولتی برای برنج خارجی، ۸ هزار تومان مصوب شده است.

نظری افزایش قیمت برنج را ناشی از ارز نیمایی عنوان کرد و گفت: این در حالی است که بسته ۱۰ کلیویی برنج خارجی با ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی، به مبلغ ۷۵ الی ۸۰ هزار تومان به فروش می رسید.

رئیس اتحادیه علافان، آجیل و خشکبار اردبیل اظهار کرد: البته در شرایط فعلی، یک هزارتن برنج با نرخ مصوب دولتی برای توزیع در بین مردم ذخیره شده است.

نظری در پایان از افزایش قیمت برنج از کلیویی ۲۰ هزا تومان به ۲۴ هزار تومان خبر داد.

افزایش قیمت محصولات در حالی است که باتوجه به قرار گرفتن در ایام ماه مبارک رمضان انتظار می رود نظارت بر قیمت ها اجناس بصورت مستمر و مدوام انجام شود.

در همین خصوص رامین صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره با  افزایش تقاضای مردم برای خرید برخی اقلام از جمله اقلام پروتئینی، برنج، قند و شکر شیرینی های پر مصرف، از آغاز طرح تشدید نظارت و پایش بازار ویژه ایام ماه مبارک رمضان خبر داد.

صادقی تصریح کرد: در راستای وظایف ذاتی با رویکرد پیشگیرانه، ضمن مراقبت و پایش مستمر بازار و نظارت بر عملکرد واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی، برنامه ریزی و تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به آغاز طرح تشدید نظارت و پایش بازار ویژه ایام ماه مبارک رمضان اظهار کرد: شهروندان تخلفات و شکایات صنفی خود از قبیل عدم درج قیمت، گرانفروشی، کم فروشی و سایر تخلفات را از طریق سامانه ارتباطی ۱۲۴ و یا بصورت حضوری به سازمان صمت استان یا ادارات شهرستانهای تابعه  اطلاع دهند تا در اسرع وقت به شکایات و گزارشات هموطنان عزیز رسیدگی شود.

البته باید در نظر داشت که افزایش قیمت محصولات در بازار اردبیل، تنها معطوف به بحث نبود نظارت و...، نیست؛ چراکه بسیاری از بازاریان در بحث سود و منفعت خودشان رضایت الهی و حد انصاف را در نظر می گیرند.

و اتفاقا بسیاری از بازاریان بر این باورند که سودشان در عصر ارزانی به مراتب بیشتر از روزهای گرانی است.

فرزانه یکی از خرده فروشی های اردبیلی در همین باره به خبرنگار ما گفت: وقتی جنسی به ما گران داده می شود ماهم مجبوریم با درصدی افزایش، به مردم بفروشیم.

او می گوید: من حاضرم فاکتور خرید اجناس را برای دید عموم به شیشه مغازه بزنم. وقتی لپه کیلویی ۲۵ هزار تومان به مغازه دارها فروخته می شود از آنها چه انتظاری دارید؟

در هر حال در روزهای آشفته ناشی از کرونا، کاهش قیمت اقلام مورد نیاز مردم، حداقل انتظار شهروندان است که امیدواریم مسئولان به این مهم توجه کنند.

کد خبر: ۱۵٬۸۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha