۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی

افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی

قیمت نفت در معاملات روز گذشته، دوشنبه، تحت تاثیر مذاکرات گروه ۷ درباره تحریم‌های جدید روسیه روز پرنوسانی را پشت سر گذاشت.

به گزارش بازار، در روز گذشته، معاملات آتی نفت برنت با ۱.۷۴ درصد افزایش به ۱۱۵.۰۹ دلار در هر بشکه رسید. همچنین، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱.۹۵ دلار معادل ۱.۸ درصد افزایش به ۱۰۹ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه رسید.

با وجود اینکه انتظار می‌رفت رهبران گروه ۷ درباره احیای توافق هسته‌ای ایران که ممکن است منجر به صادرات بیشتر نفت شود به گفت‌وگو بپردازند، چشم‌انداز عرضه‌ نفت در بازار در پی تلاش دولت‌های غربی برای محدود کردن توانایی روسیه برای تامین مالی جنگ با اوکراین، محدودتر شد.

این گروه از کشورهای ثروتمند روز دوشنبه متعهد شدند «تا زمانی که طول بکشد» در کنار اوکراین خواهند ایستاد و قول دادند با تحریم‌های جدید که شامل پیشنهاد محدود کردن قیمت نفت روسیه است، فشار مالی بر روسیه را تشدید کنند.

ویوک دار، تحلیلگر بانک مشترک المنافع استرالیا خاطرنشان کرد که «هیچ مانعی برای ممنوعیت صادرات نفت و محصولات پالایش شده روسیه به اقتصادهای G۷ در پاسخ به سقف قیمتی که شرایط کمبود در بازارهای جهانی نفت و محصولات پالایش شده را تشدید می کند، وجود ندارد.»

این در حالی است که هر دو شاخص نفت خام برای دومین هفته متوالی در روز جمعه بسته شدند زیرا افزایش نرخ بهره در اقتصادهای کلیدی سبب تقویت دلار و تشدید ترس از رکود جهانی شد.

ترس از رکود و انتظارات از افزایش بیشتر نرخ بهره، نوسانات و ریسک‌گریزی در بازارهای آتی را در پی داشته است و برخی از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران انرژی عقب نشینی کرده‌اند و این در حالی است که قیمت نفت خام به دلیل تقاضای بالا و کاهش عرضه همچنان قوی باقی مانده است.

به گفته منابع آگاه، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آنها از جمله روسیه که موسوم به اوپک پلاس است، احتمالاً به برنامه افزایش سریع تولید نفت در ماه اوت خود پایبند خواهند بود.

لیبی، عضو اوپک، روز دوشنبه گفت ممکن است مجبور شود صادرات خود را در خلیج سرت ظرف ۷۲ ساعت در بحبوحه ناآرامی هایی که تولید را محدود کرده است، متوقف کند.

اکوادور افزون بر مشکلات عرضه، اعلام کرد که می‌تواند تولید نفت خود را ظرف ۴۸ ساعت به طور کامل به دلیل اعتراضات ضد دولتی که در آن حداقل ۶ نفر کشته شده‌اند، متوقف کند.

معامله گران همچنین منتظر اخبار مربوط به زمان انتشار موجودی نفت دولت ایالات متحده در هفته گذشته، بودند که این اطلاعات به دلیل مشکلات سرور منتشر نشد.

نظرسنجی اولیه رویترز در روز دوشنبه نشان داد، ذخایر نفت خام، تقطیر و بنزین ایالات متحده احتمالا هفته گذشته کاهش یافته است.

کد خبر: ۱۵۸٬۷۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha