۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
اثر کرونا بر اقتصاد انگلیس چگونه است؟
راه‌اندازی ماهنامه جدید گاردین با بررسی‌های اقدامات دولت؛

اثر کرونا بر اقتصاد انگلیس چگونه است؟

یک ماه پس از اعلام قرنطینه عمومی در تلاش برای محدود کردن گسترش بیماری کرونا، مشخص شد انگلیسی که تازه از بحران برگزیت رها شده بود تا سرنوشتی جدیدی را تجربه کند، در حال رفتن به عمیق ترین رکودی است که تا ابد در حافظه ها زنده خواهد ماند.

تهمینه غمخوار؛ خبرگزاری بازار- با مشاهده موارد ابتلا و شیوع سریع بیماری کرونا در سراسر انگلیس، دولت بوریس جانسون در تاریخ ۲۳ مارس اجرای محدودیت های بی سابقه ای را آغاز کرد و به مردم انگلیس گفت که باید در خانه بمانند و به زندگی عادی خود ادامه دهند.

هزاران نفر از مردم در اثر ابتلا به این بیماری همه گیر جان باختند و میلیون ها شغل با اقتصادی که در معرض خطر یخ‌زدگی عمیق است، متوقف شدند.  کافه‌ها و رستوران‌های همیشه شلوغ همچنان بسته هستند و خیابان هایی طویل خالی از جمعیت است.

از آنجایی که حالت فوق العاده بهداشتی و سلامت در سراسر جهان موجب برانگیختن سقوط اقتصادی بی نظیر از دهه ۱۹۳۰می شود، روزنامه گاردین در جهت بررسی شوک مالی که خانواده ها و مشاغل متحمل شده اند، در حال راه اندازی انتشار یک ماهانه کوید-۱۹ در این باره است.

این ماهنامه به کنترل ها و قوانین سختگیرانه دولت، تصاویر لحظه ای از فعالیت تجاری، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و تعداد افرادی که ادعا می کنند از اعتباری جهانی برخور دارند و با این هدف که جان انسانها مهم ترین دغدغه است، در پی نشان دادن تصویری از توقف یک اقتصاد هستند، می پردازد.

گاردین طی ماه های آینده با پیگیری آخرین تحولات اقتصادی به صورت ماهانه، با  بررسی شاخص هایی از جمله نرخ تورم، بیکاری، تولید ناخالص داخلی، خرده فروشی، سهام فاییننشال تایمز و قیمت مسکن سعی خواهد کرد تا خسارت وارده بر مشاغل ، شرکت ها و استانداردهای زندگی و همچنین وضعیت کنونی انگلیس و میزان مسیر طی شده برای مهار بیماری و نجات اقتصاد را در مقایسه با سایر کشورها مشخص نماید.  

در این مرحله، بسیاری از داده های رسمی اقتصادی هنوز منطبق با واقعیت ها نیستند زیرا تحلیلگران و کارشناسان آماری دولت برای جمع آوری داده های کافی به منظور قضاوت و بررسی این داده ها با واقعیت ها به هفته ها زمان نیاز دارند.

با این وجود، تاثیر اعمال این محدودیتها از جمله قرنطینه عمومی و توقف فعالیتهای مشاغل بر برخی از شاخصها از جمله سفرها، رزرو آنلاین رستوران، فروش بلیط سینما و خرده فروشی با کاهش ۸۵ درصدی به وضوح مشاهده می شود.

چهره های دولتی با تاکید بر اثربخشی این قوانین و اقدامات موجب شدند تا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از ماه فوریه تا حدود ۶۰ درصد یا بیشتر و سفرهای ریلی و زیرزمینی لندن بیش از ۹۵ درصد کاهش یابد. همچنین سطح ترافیک جاده ای نیز به سطح تردد سال ۱۹۵۰ بازگشته و به آن میزان کاهش یافته است.

استفاده بسیار کمتر از وسایل نقلیه در خیابان ها، کاهش ترافیک هوایی با لغو پروازها در کنار افت شدید تولیدات صنعتی مزیت بزرگی برای  محیط زیست رقم خورده به طوریکه آمارهای اولیه نشان می دهد که میزان آلودگی هوا در لندن و چند شهر بزرگ دیگر تا نیم درصد کاهش یافته است.

 سریعترین بارومترهای اندازه گیری فشارهای اقتصادی نشانگر این مسئله هستند که بازارهای مالی در سراسر جهان به آشفتگی فرو رفته اند و بیشترین سقوط در قیمت سهام از دوشنبه سیاه سال ۱۹۸۷ مشاهده شده است.

 سریعترین بارومترهای اندازه گیری فشارهای اقتصادی نشانگر این مسئله هستند که بازارهای مالی در سراسر جهان به آشفتگی فرو رفته اند و بیشترین سقوط در قیمت سهام از دوشنبه سیاه سال ۱۹۸۷ مشاهده شده است

قیمت نفت در بازارهای جهانی به دلیل فروپاشی تقاضا، خرده فروشی های خام و جنگ قیمت بین روسیه و عربستان سعودی تشدید شده و سقوط کرده و کارخانه ها تعطیل و یا با ساعت های کمتری کار می کنند. خبری از پروازهای بین المللی نیست و صنعت هوایی به شدت آسیب دیده است. انگلیس نیز از این وقایع بحرانی مستثنی نیست.

 بررسی های مربوط به فعالیت های تجاری نشان می دهد که پروژه های تولیدی و ساخت و ساز با حالت معکوسی سقوط کرده اند و شاخص مدیران خرید (PMI) با بزرگترین حاشیه از زمان آغاز سوابق بیش از دو دهه قبل، کاهش یافته است.

با این حال، امید برای بازگشت اقتصاد هنوز هم وجود دارد وبرخی از شرکت ها و فروشگاههای مهم از جمله جگوار لندرور، بی اند کیو و تیلور ویمپی یکی از بزرگترین فعالان بخش ساخت‌ و ساز در انگلیس در حال بازگشت به کار هستند.

فعالیت اقتصادی در جهان با آغاز رکودی هماهنگ و بی سابقه اندکی بیش از یک دهه در حالی که مفسران معتقدند جهان با رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ شاهد رکودی عظیم بوده است، در سراسر جهان فروپاشید.  

گاردین همچنین اقدامات بی سابقه ای در زمینه پشتیبانی اضطراری دولت برای شرکت ها و افراد و تاثیر آنها بر امور مالی عمومی را بررسی می کند.

در پاسخ به بحران کرونا، وزرا تا کنون تلاش کرده اند تا از عواقب اقتصادی این بیماری همه گیر جلوگیری کرده و مشاغل آسیب دیده را نجات دهند اما تلاش آنها کافی نبوده است.

با وجود افزایش میلیاردی قیمت ها و روند صعودی هزینه ها ناشی از طولانی مدت شدن قوانین دولتی مبنی بر فاصله گذاریهای اجتماعی و توقف فعالیت مشاغل، هنوز هم حفره های قابل توجهی در شبکه ایمنی کشور باقی مانده که نشانگر یک دهه ریاضت اقتصادی پیش از شیوع کرونا بوده است.   

اقدامات ناکافی دولت و تلاش مشاغلی که امیدی به حمایت و وعده های طولانی مدت ندارند

راه اندازی طرح حفظ مشاغل با پرداخت ۸۰ درصد از دستمزد کارگران به میزان ۲۵۰۰ پوند در روزهای دوشنبه هر ماه از سوی دولت که با تقاضاهایی از طرف بیش از ۳۸۷ هزار شرکت آسیب دیده برای پرداخت حقوق ۲.۸ میلیون نفر زوبرو شده،  تاکنون حداقل دو میلیارد پوند هزینه در بر داشته است.

اگرچه دولت برای اجرای یک طرح مشابه در جهت جبران آسیب دیدگی اقتصادی پنج میلیون کارگر خود اشتغال در کشور برنامه ریزی کرده است  اما راه اندازی آن تا ماه ژوئن به طول خواهد انجامید و بنابراین میلیون ها نفر طبق این برنامه های فعلی هیچ حمایتی دریافت نخواهند کرد.

دولت همچنین متعهد شده که بیش از ۳۰۰ میلیارد پوند وام به مشاغل آسیب دیده اعطا کند، بطوریکه شرکتهای بزرگتر قادر به دستیابی به منابع مالی از بانک انگلیس بوده و شرکتهای کوچک تر با استفاده از وام های تضمین شده از خزانه داری بانک های خیابانی بتوانند وام بگیرند.

همچنین بانک مرکزی نرخ بهره را به پایین ترین سطح تاریخی ۰.۱ درصد کاهش داد و ۲۰۰ میلیارد پوند بودجه را در برنامه خرید اوراق قرضه تسکینی کمی خود به منظور کاهش هزینه های استقراضی و وام گرفتن خانوارها و مشاغل قرار داده است.

علیرغم اینکه مردم امیدوارند که این اقدامات و مداخلات دولت به خارج کردن شرکتها از ورطه نابودی اقتصادی کمک کند، اما بسیاری از همین شرکتها خود به تنهایی در تلاشند تا به حمایت و پشتیبانی دسترسی پیدا کرده و خود را از ورشکستگی ناشی از توقف کسب و کارها نجات دهند.

از آنجایی که تعداد فزاینده ای از مردم خود را بیکار و بدون داشتن شغلی می بینند و با تهدید مشکلات مالی روبرو هستند، حدود ۱.۵ میلیون نفر مطالبات بیمه اعتباری جهانی را آغاز کرده که براساس اعلام دفتر آمار ملی، هر چهار بزرگسال در حال حاضر دچار بحران مالی جدی شده اند

از آنجایی که تعداد فزاینده ای از مردم خود را بیکار و بدون داشتن شغلی می بینند و با تهدید مشکلات مالی روبرو هستند، حدود ۱.۵ میلیون نفر مطالبات بیمه اعتباری جهانی را آغاز کرده اند که براساس اعلام دفتر آمار ملی، هر چهار بزرگسال در حال حاضر دچار بحران مالی شده اند.

 نگاهی به قیمت کالاها نیز نشانگر افزایش و روندی صعودی در هفته های اخیر می باشد که بر اثر افزایش تقاضای برخی کالاها پس از تلاشی طولانی مدت در یافتن مواد غذایی و محصولات بهداشتی پدیدار شده زیرا در هفته های گذشته مردم با فروشگاهها و سوپرمارکتهای خالی از مواد غذایی روبرو بوده اند.

پیش بینی های اقتصادی : 


 افت ۱۳ درصدی تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰

دفتر مسئولیت بودجه ای OBR هشدار داده که بحران کرونا در بهار سال جاری موجب افت ۳۵ درصدی تولید ناخالص داخلی خواهد شد.

میزان آسیب دیدگی مشاغل بستگی به مدت خاموشی کشور و اجرای قوانین دولت دارد. اگر این قوانین سخت گیرانه به مدت سه ماه ادامه یابد، تولید ناخالص داخلی می تواند تا میزان ۱۳ درصد برای سال ۲۰۲۰ سقوط کند.

بیکاری دو میلیون نفر تا ماه ژوئن در بهترین حالت 
بر اساس گزارشات دفتر مسئولیت بودجه ای، بیش از دو میلیون نفر شغل خود را تا ماه ژوئن از دست خواهند داد. اما برخی از تحلیلگران انتظار تاثیر بیشتر و ارقام بزرگتری را دارند. دیوید بلانچفلوور، تعیین کننده سابق نرخ بانک مرکزی انگلیس هشدار داده که با بالا رفتن نرخ بیکاری تا بیش از شش میلیون نفر، یعنی حدود ۲۱ درصد از نیروی کار، می توان از رکود بزرگ فراتر رفت.

شکاف بین هزینه های عمومی و درآمد حاصل از مالیات
پیش بینی می شود کسری بودجه انگلیس، شکاف بین هزینه های عمومی و درآمد حاصل مالیات ها از زمان جنگ جهانی دوم به بالاترین حد برسد و ازخسارات ناشی از بحران مالی سال ۲۰۰۸ فراتر رود.

با افزایش هزینه ها برای حمایت از اقدامات پشتیبانی اضطراری و سقوط اقتصاد، OBR اعلام کرد که کسری بودجه ممکن است  در سال جاری  ۲۷۳ میلیارد پوند یا حدود ۱۴ درصد تولید ناخالص داخلی باشد.

بدترین رکود اقتصاد جهانی ۲۰۲۰
صندوق بین المللی پول هشدار داده  که جهان با بدترین رکود از زمان رکود بزرگ روبرو است و  تولید ناخالص داخلی جهان می تواند در سال جاری به میزان سه درصد در مقایسه با پیش بینی رشد ۳.۳ درصدی در سه ماه گذشته، کاهش یابد.

کد خبر: ۱۵٬۸۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha