۷ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۲
 ارزش ذاتی بازار سرمایه چندبرابر قیمت فعلی سهام‌هاست
کارشناس بازار سرمایه:

ارزش ذاتی بازار سرمایه چندبرابر قیمت فعلی سهام‌هاست

کارشناس بازار سرمایه و بورس گفت: ارزش ذاتی بازار سرمایه هم اکنون چندین برابر قیمت فعلی سهام هاست و این تفاوت هم فقط به خاطر کمبود نقدینگی ایجاد شده است.

به گزارش بازار، عباسعلی حقانی نسب، کارشناس بازار سرمایه و بورس با تصریح بر اینکه هنوز اعتماد به بازار سرمایه برنگشته گفت: یکی از موانع اصلی عدم برگشت اعتماد به این بازار کارکرد خود سازمان بورس است.

وی افزود: در این مدت یک ساله و با توجه به شعارهای ریاست جمهوری انتظار می رفت که امید و اعتماد از دست رفته مجدداً به این بازار برگردد اما هنوز اتفاقی نیفتاده است.

حقانی نسب معتقد است که وضعیت بورس سال ۱۴۰۰ مبنای خوبی برای مقایسه با امسال نیست چراکه سقوط بورس از سال ۱۳۹۹ شروع شد و در سال ۱۴۰۰ حالت عادی پیدا کرد.

کارشناس بازار سرمایه و بورس معتقد است که یکی از عوامل اصلی بی اعتمادی به بازار سرمایه در کنار متغیرهای اقتصادی، بحث ساز و کار بورس، سازمان بورس و وزارت اقتصاد است.

وی با انتقاد از اینکه مسئول توسعه بازار سرمایه مشخص نیست گفت: بازار سرمایه که نماد اقتصاد مولد در کشور است هنوز توسعه پیدا نکرده است چون سازمان بورس دو مسئولیت نظارت و توسعه بازار را با هم بر عهده دارد که در چنین وضعیتی، همیشه نظارت بر توسعه ارجحیت پیدا می کند و لذا سازمان هم بیشتر وقت و توانش را بر نظارت می گذارد و به دنبال وضع مقررات کنترل کننده است.

حقانی نسب از کم کاری های سازمان بورس و وزارت اقتصاد و نبود نظارت سخن گفت و افزود: ۶۰ درصد وضعیت بازار سرمایه ناشی از عملکرد سازمان بورس، شورای بورس و وزارت اقتصاد است و ۴۰ درصد مابقی مربوط به متغیرهای کلان اقتصادی و فرار از پاسخگویی است.

وی با تأکید بر اینکه سازمان بورس باید توضیح دهد که چه اقدامی برای بالا نگه داشتن سطح تحلیل بازار سرمایه انجام داده، اظهارکرد: کاسبان حجم معامله به دنبال ترویج کوتاه مدت نگری و پایین نگه داشتن تحلیل بازار سرمایه هستند تا منافع خودشان را ببرند و این کاسبان از دولت گرفته تا سازمان بورس و کارگزاری ها و غیره را در بر می گیرند.

کارشناس بازار سرمایه و بورس گفت: ارزش ذاتی بازار سرمایه هم اکنون چندین برابر قیمت فعلی سهام هاست و این تفاوت هم فقط به خاطر کمبود نقدینگی ایجاد شده است.

حقانی نسب با بیان اینکه بازار بورس یک بازار سرمایه گذاری بلندمدت است و ابزاری که به دست مردم می دهیم هم باید بلندمدت باشد گفت: بازار سرمایه نماد اقتصاد تولید محور است اما وقتی پول از این اقتصاد خارج می شود در نهایت به سمت اقتصاد سوداگرمحور و خارج از کشور خواهد رفت.

وی معتقد است که تزریق روحیه اعتماد و امید به بازار سرمایه به ویژه در گرانی های اخیر منجر به بازگشت روحیه امید و اعتماد به کل اقتصاد کشور خواهد شد.

کارشناس بازار سرمایه و بورس تقویت بازار سرمایه را مهم ترین راهکار برای کنترل نقدینگی در دنیا دانست و گفت: وقتی سطح تحلیل بازار سرمایه پایین باشد به ضرر سهامداران تمام می شود و برای این موضوع هم باید فکری کرد.

کد خبر: ۱۵۸٬۵۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha