۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲
دلال‌بازی به بازار مرغ گلستان رسید/ آغاز موج بیکاری کارگران
شرکت پشتیبانی عامل ورشکستگی مرغداران؛

دلال‌بازی به بازار مرغ گلستان رسید/ آغاز موج بیکاری کارگران

گرگان - قیمت مرغ به شدت کاهش یافته و با افزایش تولید مرغ در گلستان، این صنعت در آستانه ورشکستگی است؛ تولیدکنندگان، شرکت پشتیبانی و دلالان را عامل اصلی ضرر و زیان خود می‌دانند.

زهرا بهرامی، خبرگزاری بازار- گلستان دومین قطب تولید مرغ در کشور پس از استان مازندران است و سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن مرغ در استان تولید می‌شود. گلستان دارای ۹۷۱ واحد مرغداری است و در هر دوره (۴۵ روزه) ظرف تولید ۲۹ میلیون قطعه مرغ را دارا است.

در روزهای اخیر بازارمرغ با نوسان قیمت شدید همراه بوده و قیمت هر کیلوگرم مرغ در فروردین ماه در بازار گلستان به هشت هزار تومان رسید، در شرایطی که قیمت هر کیلوگرم مرغ منجمد تنظیم بازار ۱۲ هزار تومان است.

کاهش مصرف دلیل اصلی نوسانات قیمت مرغ

رئیس اتحادیه مرغ فروشان گرگان کاهش مصرف را دلیل اصلی نوسانات قیمت مرغ اعلام کرد و به خبرنگار بازار گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا شاهد تعطیلی هتل‌ها، رستوران‌ها، مراسم عروسی و عزا در استان و در ادامه کاهش مصرف مرغ هستیم.

رمضان احمدی افزود: میزان مصرف مرغ استان پس از شیوع کرونا بیش از ۵۰ درصد و میزان مصرف روزانه فروشگاهی حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم مرغ در گلستان در اسفندماه ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان بود اما به دلیل کاهش تقاضای مصرف در روزهای ۱۳ تا ۱۵ فرردین به هشت هزار تومان رسید.

کاهش ۳۰ درصدی مصرف روزانه فروشگاهی مرغ

رئیس اتحادیه مرغ فروشان گرگان تصریح کرد: هم‌اکنون قیمت هرکیلوگرم مرغ در فروشگاه‌های گلستان حدود ۱۰ هزار تومان است در شرایطی که در همین ایام در سال گذشته قیمت حدود ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان بود.

احمدی با تأکید بر اینکه افزایش تولید و کاهش تقاضا برای مصرف عامل اصلی کاهش ۳۰ درصدی مصرف روزانه فروشگاهی مرغ در استان است، خاطرنشان کرد: مصرف روزانه فروشگاهی مرغ در شرایط نرمال حدود ۴۰ تن است که حدود ۲۷ تا ۲۸ تن آن در گرگان به فروش می‌رسد.

عرضه زیاد و متقاضی کم

در حالی که رئیس اتحادیه مرغ فروشان گرگان کاهش تقاضا را عامل اصلی نوسانات قیمت مرغ در استان می‌داند اما مدیر امور طیور جهاد کشاورزی گلستان معتقد است دلیل اصلی را باید در افزایش تولید و عدم صادرات جستجو کرد.

حبیب الله تاشی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سال گذشته تولیدکنندگان گلستانی ۲۹۵ هزار تن گوشت مرغ آماده طبخ را وارد بازار کردند.

علت اصلی نوسانات قیمت مرغ حجم بالای تولید است؛ امسال عرضه زیاد شده اما تقاضا کم شده و مرغ مازاد نوسانان قیمت در  بازار را به همراه داشته است

وی با این توضیح که بین ۸۵ تا ۹۰ درصد مرغ تولیدی استان مازاد است و وارد بازار استان تهران می‌شود، افزود: علت اصلی نوسانات قیمت مرغ حجم بالای تولید است؛ امسال عرضه زیاد شده اما تقاضا کم شده و مرغ مازاد نوسانان قیمت در  بازار را به همراه داشته است.

تاشی به دلایل کاهش تقاضا در بازار هم اشاره کرد و ادامه داد: بیماری کرونا رستوران‌ها و واحدهای اقامتی و ... را تعطیل کرده و مسافرت‌ها به حداقل رسیده؛ در عین حال صادرات هم نداریم.

زمینه برای صادرات مرغ فراهم است

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه شرکت پشتیبانی تلاش کرد مرغ مازاد بازار را با قیمت بالاتر خریداری کرده و بازار را کنترل کند تا خسارت مرغدار کنترل شود، تصریح کرد: امسال تعرفه صادرات از ۵ هزار تومان به هزار  و ۵۰۰ تومان کاهش یافته و زمینه برای صادرات مرغ فراهم است.

جوجه‌ریزی در سال گذشته طبق برنامه انجام شد تا نیاز بازار شب عید تامین شود اما به دلیل شیوع کرونا تقاضا بازار کم شد

تاشی با بیان اینکه سال گذشته در این ایام ۲۹ هزار تن مرغ در گلستان تولید شد اما امسال میزان تولید به ۳۳ هزار تن رسید، خاطرنشان کرد: جوجه‌ریزی در سال گذشته طبق برنامه انجام شد تا نیاز بازار شب عید تامین شود اما به دلیل شیوع کرونا تقاضا بازار کم شد.

با این حال یکی از تولیدکنندگان مرغ در استان شرکت پشتیبانی را مقصر اصلی ضرر و زیان وارده به مرغداران اعلام کرد و به خبرنگار بازار گفت: اشتباهات شرکت پشتیبانی عامل اصلی خسارات وارده به مرغداران گلستانی است.

شرکت پشتیبانی پای دلالان را به بازار مرغ باز کرد

علی اصغر یاقوتی افزود: در دوره جدید حداقل ۳۰۰ میلیون تومان خسارت دیده‌ام؛ شرکت پشتیبانی پای دلالان را به بازار وارد و صنعت مرغداری را نابود کرد.

وی با اشاره به اینکه شرکت پشتیبانی به بهانه دادن دان مرغ (خوراک طیور) و تنظیم بازار شب عید و ماه مبارک رمضان مرغداران را وادار به افزایش تولید کرد، تصریح کرد: شرکت پشتیبانی قرار بود با قیمت دولتی دان تحویل دهد اما دان را تحویل مرغدار نداد و پای واسطه‌ها را به بازارگاه (خرید اینترنتی) باز کرد و با دلال بازی که شرکت پشتیبانی به راه انداخت مرغداران گلستانی وارد باتلاق شده‌اند و مدام در این باتلاق دست و پا می‌زنند.

یاقوتی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی و با ضرر و زیان اتفاق افتاده مرغداران گلستانی یا مجبور به تعطیلی تولید می‌شوند یا به دلیل سیاست‌های نادرست دولتی همچنان در باتلاق ایجاد شده دست و پا می‌زنند.

در سال «جهش تولید» با نوسانات قیمت مرغ در بازار و ضرر و زیان مرغداران موج بیکاری در صنعت مرغداری استان در راه است و دولت باید با تدبیر درست دست دلالان را از بازار کوتاه کند و حمایت از تولیدکنندگان صنعت طیور را در دستور کار قرار دهد.  

کد خبر: ۱۵٬۸۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha