۷ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۸
کنترل سوداگری با مالیات بر عایدی سرمایه| سلطان سکه هم مشمول مالیات نمی‌شد!
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

کنترل سوداگری با مالیات بر عایدی سرمایه| سلطان سکه هم مشمول مالیات نمی‌شد!

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وقتی فردی کالایی را می‌خرد و بر اثر تورم آن کالا گران می‌شود در واقع سودی عاید فرد نشده و این موضوع در طرح مالیات بر عایدی سرمایه لحاظ شده است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، اصلاح نظام مالیاتی از مهم‌ترین کارهایی است که در هر کشوری باید مورد توجه قرار گیرد. البته هر گاه به بحث مالیات اشاره می‌شود، اولین نکته‌ای که به ذهن می‌رسد بخش درآمدزایی آن برای دولت‌ها است، باید این مسئله را مورد توجه قرار داد تنها ویژگی مالیات درآمدزایی آن نیست، مالیات سبب خواهد شد تا جامعه نظم اقتصادی پیدا کند و کشور با عدالت اداره شود.

ضعف در سیستم مالیاتی اقتصاد یک کشور را دچار ضعف و مشکل می‌کند. به طور نمونه سال‌ها است که از دلالی و واسطه گری نقادانه سخن به میان می‌آید، افرادی که یک شبه راه صد ساله را بدون پرداخت ریالی مالیات از طریق دلالی در زمینه‌های مختلف طی می‌کنند و بابت آن هیچ توضیحی هم نمی‌دهند. برای حل این مشکل براساس طرحی که در دستور کار مجلس قرار دارد دلالی شغلی خواهد بود که باید مالیات ثروت اندوزی خود را بپردازد. در واقع این طرح با هدف جلوگیری از سودجویی افراد سودجو، جلوگیری از کاهش تولید در کشور و همچنین کاهش تورم پیش رفته و امید می‌رود هر چه سریع‌تر به اجرا در آید.

محمد علی‌پور؛ عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم آذربایجان غربی درباره وضعیت طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس گفت: بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون به پایان رسیده است.

وی درباره نکات مثبت این طرح بیان کرد: مالیات برعایدی سرمایه عمدتا شامل گروهی می‌شود که از طریق واسطه‌گری و دلالی درآمدزایی می‌کنند. به عبارتی افرادی که ثروت خود را مفت به دست می‌آورند و هیچ مالیاتی هم بابت آن پرداخت نمی‌کنند، مانند خریداران و فروشندگان خودرو یا سکه، درصورتی که ثروت و سود آنان از یک حد نصاب مشخص بالاتر رود، باید مالیات بپردازند.

این عضو کمیسیون اقتصادی یادآور شد: افرادی تحت عنوان سلطان سکه در گذشته وجود داشتند که یک شبه چند هزار سکه ثبت‌نام می‌کردند و بابت هر درآمدی هم که از این طریق به دست می‌آوردند هیچ مبلغی به بیت‌المال تحت عنوان مالیات پرداخت نمی‌کردند. به همین دلیل طرحی در مجلس تحت عنوان مالیات برعایدی سرمایه در مجلس مطرح است که هدف از آن اجرای عدالت و نظم بخشیدن به وضعیت اقتصادی است.

نماینده مردم آذربایجان غربی درباره کنترل واسطه‌گری در بازار از این طریق بیان کرد: طرح مورد اشاره بر کنترل سوداگری حتما تاثیر دارد. البته یک ایراد داشت که دلیل اصلی آن هم تورم بود. بر فرض فردی امروز ملکی را به قیمت دو میلیارد تومان می‌خرد، سال بعد ارزش آن دو برابر و چهار میلیارد تومان خواهد شد، در واقع سودی شامل حال این فرد نشده، زیرا افزایش قیمت ناشی از تورم است. این موضوع زمان بررسی طرح مورد توجه قرار گرفته لحاظ شده است.

کد خبر: ۱۵۸٬۴۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha