۵ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۸
افزایش ۱۰۷ درصدی ارزش معاملات ETF نسبت به بهار سال قبل
آمار معاملات فصلی فرابورس منتشر شد؛

افزایش ۱۰۷ درصدی ارزش معاملات ETF نسبت به بهار سال قبل

شاخص کل فرابورس در واپسین روز خرداد ماه با کاهشی ۳.۳ درصدی نسبت به آخرین روز اردیبهشت به ۲۰ هزار و ۸۳۳ واحد رسید.

به گزارش بازار به نقل از فرابورس ایران، آمارهای مربوط به گزارش خرداد ماه ۱۴۰۱ معاملات فرابورس ایران، از این حکایت دارد که فصل بهار سال جاری برای معاملات فرابورس نسبت به بهار ۱۴۰۰ پربارتر بوده به طوری که ارزش معاملات سهام در مجموع ۵۷ روز معاملاتی نخستین فصل سال، با رشدی ۱۵۲ درصدی نسبت به ارزش معاملات سهام در مدت مشابه سال قبل همراه بود. از سوی دیگر آمار ارزش معاملات صندوق‌های قابل معامله (ETF) نیز از رشد چشمگیر ۱۰۷ درصدی نسبت به سال قبل حکایت داشت. همچنین سهم بازار از معاملات سهام و صندوق‌های قابل معامله به ترتیب از ۱۷.۹ درصد و ۲۳ درصد در بهار سال قبل، به ۲۹.۷ و ۳۴ درصد در فصل نخست سال جاری رسید.

آمارها نشان می‌دهند ارزش معاملات در خرداد ماه با ۵۱۳ درصد افزایش به ۸۵۳ هزار و ۲۱۸ میلیارد تومان رسید. حجم اوراق مالی که در این ماه مورد معامله قرار گرفت نیز با ۱۴۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۸۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ورقه رسید. از سوی دیگر در آخرین ماه بهار سال جاری تعداد داد و ستدها به ۶ میلیون و ۷۲۵ هزار دفعه رسید که ۲۳ درصد رشد را نسبت به خرداد سال ۱۴۰۰ نشان می‌داد.

عملکرد خرداد ماه در کنار آنچه که در دو ماه نخست سال جاری گذشت، موجب رشد ۳۳۵ درصدی ارزش معاملات فرابورس نسبت به بهار سال قبل و رسیدن آن به ۲ میلیون و ۲۴۸ هزار میلیارد تومان در سه ماهه نخست امسال شد. در بهار امسال، حجم معاملات فرابورس نیز رشدی قابل توجه نسبت به سال قبل نشان داد و با افزایش ۲۶۱ درصدی به ۲۳۸ هزار و ۹۷۲ میلیون ورقه رسید.

از سوی دیگر ارزش بازار در روز انتهایی معاملات خرداد به ۱۹۲۷ هزار میلیارد تومان رسید که رشد ۱۱ درصدی را نسبت به ابتدای سال تجربه کرده و عملکرد مثبت فصلی این متغیر را به دنبال داشته است. بررسی داده‌های مربوط به ارزش بازار از این حکایت دارد که بازار دوم فرابورس با ۴۸ درصد، بیشترین سهم از ارزش بازار را در روز آخر خرداد ماه به خود اختصاص داده است.

تفکیک معاملات چه می‌گوید؟
بررسی آمار معاملات به تفکیک از این حکایت دارد که میانگین روزانه ارزش معاملات بازار سهام در این ماه هزار و ۸۱۸ میلیارد تومان بوده است. این ارزش حاصل تبادل روزانه متوسط ۲ هزار و ۷۹۸ میلیون برگه سهم بوده است که نقطه اوج آن مربوط به روزهای ۴ خرداد و ۳۱ خرداد با بیش از ۵ هزار میلیون ورقه تبادل مالی بوده است.

بر اساس داده‌های مربوط به داد و ستدها، در خرداد ماه بیشترین ارزش معاملات بازار با میانگین روزانه ۳۷ هزار و ۹۶۳ میلیارد تومان متعلق به اوراق مالی اسلامی بوده است. همچنین در ۲۱ روز معاملاتی خرداد روزانه به طور متوسط ۴۱۸ میلیون ورقه مالی اسلامی مورد داد و ستد قرار گرفته است.

از سوی دیگر، بررسی داده‌های مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) نشان می‌دهد که ارزش بازار این معاملات در خرداد ماه، روزانه به طور میانگین ۸۱۹ میلیارد تومان بوده است. به این ترتیب ارزش کل معاملات ETF ها در خرداد به ۱۷ هزار و ۱۹۸ میلیارد تومان و ارزش این معاملات در فصل بهار ۱۴۰۰ به بیش از ۴۳ هزار میلیارد تومان رسید که از افزایش ۱۰۷ درصدی نسبت به بهار سال گذشته حکایت داشت.

بهار سهام سبزتر از سال قبل
در ادامه نگاهی به ارزش معاملات به تفکیک نشان می‌دهد بازار اول فرابورس ایران در خرداد ماه میزبان معاملاتی به ارزش ۱۶ هزار و ۴۲۴ میلیارد تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰۴ درصد رشد کرده است. ارزش معاملات بازار دوم فرابورس هم در این ماه عدد ۹ هزار و ۸۲۲ میلیارد تومان را ثبت کرده است.

داد و ستدهای معاملات سهام در خرداد ماه، توانست ارزش معاملات بازار اول فرابورس را در فصل بهار به ۳۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برساند که نمایانگر رشدی ۲۶۱ درصدی نسبت به بهار سال قبل است. بازار دوم فرابورس نیز با ۴۴ درصد افزایش، فصل بهار ۱۴۰۱ را با رشد ارزش معاملات نسبت به فصل مشابه سال قبل به پایان برد و ارزش معاملاتی نزدیک به ۲۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد.

نگاهی به معاملات بازار ابزارهای نوین مالی از این حکایت دارد که در خرداد ماه ارزش معاملات اوراق بدهی با ۶۱۹ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۷۹۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. در این ماه ۸.۷ میلیارد ورقه بدهی مورد داد و ستد قرار گرفت که نسبت به خرداد سال قبل با ۶۳۳ درصد رشد همراه بود.

ارزش معامله صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله هم در ماهی که گذشته به ۱۷ هزار و ۱۹۸ میلیارد تومان رسید که نشانگر رشدی ۱۲۵ درصدی نسبت به خرداد ماه ۱۴۰۰ بود. در ماهی که گذشت نزدیک به ۱۳ میلیارد ورقه مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تبادل شد که ۱۴۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته بود.

ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز در این ماه نسبت به آخرین ماه بهار سال گذشته ۲۷۳ درصد رشد داشت و به ۶۳۵ میلیارد تومان رسید. حجم اوراق با نمادهای تسه و تملی هم نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۶۶ درصد رشد به ۴.۹ میلیون ورقه رسید.

در آخرین ماه بهار، ارزش معاملات خرد بازارهای سهام و اختیار سهام در فرابورس بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان بود و گروه‌های سرمایه‌گذاری‌ها، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی در صدر جدول صنایع پیشرو در این معاملات قرار گرفتند.

بازار دوم بیشترین ارزش از کل ارزش بازار فرابورس در خرداد ماه را به خود اختصاص داد و بازار پایه و اوراق مالی اسلامی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. گروه «محصولات شیمیایی» بیشترین ارزش کل بازار را از آن خود کرد و «اوراق تامین مالی» و «بیمه و صندوق‌های بازنشستگی» نیز به ترتیب در جایگاه‌های بعدی سهم ارزش بازار از کل بازار قرار گرفتند.

کد خبر: ۱۵۸٬۴۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha