۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
سالانه باید ۱۰ میلیون هکتار آبخیزداری در کشور انجام شود
وزیر جهاد کشاورزی:

سالانه باید ۱۰ میلیون هکتار آبخیزداری در کشور انجام شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: حداقل باید سالانه ۱۰ میلیون هکتار آبخیزداری انجام دهیم تا ظرف ۱۰ تا ۱۱ سال تمام عرصه‌های آبخیز تحت پوشش این عملیات قرار گیرند.

به گزارش بازار، سید جواد ساداتی‌نژاد امروز یکشنبه در مراسم تکریم و معارفه سرپرست جدید سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار داشت: با توجه به گستره کشور، باید مقیاس عملکرد در اراضی منابع طبیعی تغییر کند و منابع مالی جدید در این حوزه تامین شود.

ساداتی‌نژاد با بیان این که اعداد و ارقام کنونی در حوزه آبخیزداری کشور باید افزایش یابد، تصریح کرد: اجرای دو میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در سال نسبت به ۹۰ میلیون هکتار اراضی که باید در آن آبخیزداری انجام شود، دوره اتمام کار را طولانی خواهد کرد.

وی افزود: با توجه به تغییرات اقلیمی و وضعیت تخریب اراضی، نیاز به تامین مالی جدید و سرعت در اجرای آبخیزداری در عرصه‌های آبخیز کشور داریم و طبیعت به ما اجازه نمی‌دهد که ۳۰ یا ۴۰ سال برای اتمام این طرح صبر کنیم.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: از تمام ظرفیت‌ها در تمام سازمان‌ها از جمله سازمان برنامه و بودجه باید برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف حوزه منابع طبیعی استفاده کرد و امیدوارم با استفاده از دانش، تجربه و نگاه جهادی دراین دوره مدیریتی جدید، اتفاق خوبی بیفتد.

سرپرست جدید سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در این مراسم گفت: ما متولی امنیت زیستی کشور هستیم و امنیت زیستی حلقه اتصال میان امنیت ملی و غذایی است.

عباسعلی نوبخت با بیان این که برای حفظ و صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی باید عملکرد و تمهیدات‌مان را در زمینه آبخیزداری افزایش دهیم و از تمام ظرفیت‌های موجود کشور برای تقویت پوشش گیاهی جنگل‌ها و مراتع با کاربری خاص خودشان استفاده کنیم.

وی درباره روند تغییرات در عرصه‌های منابع طبیعی کشور اظهار داشت: در آغاز برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله، مناطق بحرانی برای ریزگردها ۶ میلیون هکتار بوده و اکنون به نزدیک ۱۴ میلیون هکتار رسیده است.

نوبخت ادامه داد: تعداد استان‌های بیابانی ما از ۱۴ مورد در آغاز برنامه چشم انداز ۲۰ ساله اکنون به حدود ۲۱ استان افزایش یافته است.

در این مراسم همچنین رییس پیشین سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با ارایه گزارشی از عملکرد دو ساله خود گفت: ظرف این مدت با برنامه‌ریزی و اقدامات صورت گرفته در حوزه مرتع ۶.۴ میلیون هکتار ممیزی انجام شده و امسال ممیزی عرصه‌های مرتعی تمام می شود و این در حالی است که ظرف سه سال قبل از آن کل ممیزی مراتع در سطح ۲.۷ میلیون هکتار بوده است.

مسعود منصور افزود: طی سال ۹۹ تا۱۴۰۰ بیش از ۱۱۵ هزار هکتار گیاهان دارویی در مراتع کشور توسعه یافته و از مرتعداری بر دامداری صرف به مرتعداری تلفیقی تغییر ایجاد کرده ایم.

وی اضافه کرد: سال گذشته نیز ۱۰۰ هزار هکتار آبخیزداری با مشارکت فعالان و ۸۵ هزار هکتار بیابانزایی با مشارکت حوزه صنعت، معدن و حمل و نقل انجام شد.

کد خبر: ۱۵۸٬۴۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha