۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
لزوم پرداختن به کشاورزی پایدار با رویکرد توسعه صادرات در همدان
یادداشت؛

لزوم پرداختن به کشاورزی پایدار با رویکرد توسعه صادرات در همدان

همدان- «پایین آمدن میزان تولید و بهره وری بخش کشاورزی در همدان لزوم پرداختن به کشاورزی پایدار با رویکرد توسعه صادرات را مورد تاکید قرار می دهد» این جمله بخشی از یادداشت صفورا پلنگی فعال رسانه ای است.

صفورا پلنگی؛ بازار: استان همدان بـا وسعتی حدود ۱۹ هزار و ۳۶۷ کیلومترمربع در غرب ایران واقع‌شده و تقریباً ۱.۱۹ درصد از مساحت کل کشور را شامل می‌شود و از این منظر در رتبه ۲۳ استانی به لحاظ وسعت قرار دارد.

این استان از شمال به استان‌های زنجان و قزوین، از جنوب به استان لرستان، از شرق به استان مرکزی و از غرب به استان کرمانشاه و قسمتی از استان کردستان منتهی می‌شود.

طبق آمار به‌دست‌آمده از جمعیت یک‌میلیون و ۷۳۸ هزار و ۲۳۴ نفری استان همدان ۹۹۴ هزار و ۶۴۹ نفر در مناطق شهری و ۷۴۳ هزار و ۸۲۳ نفر در مناطق روستایی سکونت دارند.

این استان ۲.۱۷ درصد جمعیت کشور را در خود جای‌داده است به‌طوری‌که حدود ۶۳ درصد از جمعیت استان در نقاط شهری و ۳۷ درصد در نقاط روستایی ساکن هستند.

استان همدان در شاخص رشد جمعیت کشور در رتبه آخر بین تمام استان‌ها قرارداد و تنها دو استان رتبه رشد منفی جمعیت کشور را دارا هستند که همدان بالاترین میزان رشد منفی کشور را داراست که یکی از دلایل این اتفاق در استان همدان را می‌توان میزان مهاجرت از استان دانست به‌طوری‌که از این منظر این استان رتبه سوم کشوری را دارا است.

اصلی‌ترین مزیت‌ها و استعدادهای سرزمینی استان همدان شامل گردشگری تاریخی، طبیعی و صنایع‌دستی؛ کشاورزی پایدار با رویکرد توسعه صادرات، حمل‌ونقل، بازرگانی و نقش مفصلی و پیونددهنده استان‌های منطقه غرب با مرکز کشور است

گفتگو با کارشناسان اقتصادی استان همدان گویای آن است که اصلی‌ترین مزیت‌ها و استعدادهای سرزمینی استان همدان شامل گردشگری تاریخی، طبیعی و صنایع‌دستی؛ کشاورزی پایدار با رویکرد توسعه صادرات، حمل‌ونقل، بازرگانی و نقش مفصلی و پیونددهنده استان‌های منطقه غرب با مرکز کشور است.

همچنین اصلی‌ترین اهداف بنیادین سند آمایش استان همدان نیز گردشگری مدرن و پایدار، تکمیل زنجیره‌های ارزش و هم‌افزا در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات و یکپارچگی فضایی، نظام سکونتگاهی و سازمان فضایی متعادل تعیین‌شده است.

همان‌طور که عنوان شد همدان در بخش کشاورزی از استان‌های مهم کشور محسوب می‌شود تا آنجا که بیش از ۴۱ نـوع محصول زراعی در استان همدان قابل‌کشت و برداشت است و حدود ۲۳ درصد از اشتغال استان همدان در بخش کشاورزی است که نسبت به متوسط کشور بالاتر قرار دارد.

استان همدان به‌رغم داشتن یک و دودهم درصد از اراضی کشاورزی کشور، چهار و دودهم درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند و سالانه افزون بر پنج میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در استان همدان تولید می‌شود که این رقم سهم بسزایی در تأمین نیاز مصرف کشورمان در این بخش دارد.

ارزش کلی محصولات زراعی قابل‌برداشت در استان همدان بیش از ۵۲۱ میلیارد تومان در سال است که تقریباً نیمی از این رقم در مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول هزینه می‌شود.

باید شناسایی ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و مدیریت منابع موجود در استان همدان علاوه بر تحول و توسعه اقتصادی موجب تقویت زیرساخت‌های توسعه این بخش باهدف افزایش تولید و ایجاد اشتغال شود

استان همدان با افزون بر چهار و نیم درصد تولیدات کشور در محصولات باغی رتبه سه کشور و رتبه اول در بین هشت استان مجاور را به خود اختصاص داده است تا آنجا که شاید بخش کشاورزی مناسب‌ترین و بهترین گزینه برای ایجاد اشتغال پایدار و رسیدن به توسعه همه‌جانبه باشد پس باید شناسایی ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و مدیریت منابع موجود در استان همدان علاوه بر تحول و توسعه اقتصادی موجب تقویت زیرساخت‌های توسعه این بخش باهدف افزایش تولید و ایجاد اشتغال شود.

بر اساس یافته‌های توان اکولوژیکی سرزمین، استان همدان درزمینهٔ کشاورزی و مرتع‌داری، در فعالیت‌های زراعت آبی و به‌ویژه زراعت آبی درجه ۲، صنایع تبدیلی، مرغداری، زنبورداری و مرتع‌داری دارای قابلیت فراوان است ضمن اینکه درزمینهٔ آبزی‌پروری از قابلیت‌های مناسبی درزمینهٔ پرورش ماهیان سرد آبی و گرم آبی برخوردار است که با توجه به ارزش‌افزوده به نسبت بالایی که دارد باید بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد.

برخی از مزیت‌های کشاورزی استان همدان شامل امکان توسعه و کشت محصولات صادراتی، موقعیت مناسب جغرافیایی، وجود اراضی فراوان مستعد کشاورزی، دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی، ذخایر ژنتیکی مهم و وجود بخش خصوصی کارآمد و توانمند جهت سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی است.

بااین‌حال و باوجوداین پتانسیل‌ها، عواملی مانند استفاده نادرست از آب و منابع زیرزمینی، نوین نبودن سیستم کشاورزی، استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی، بی‌سواد و کم‌سواد بودن این حوزه درزمینهٔ کشاورزی باعث پایین آمدن میزان تولید و بهره‌وری در این استان شده است.

همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین با تکیه‌بر ظرفیت‌ها و سرمایه‌های انسانی و طبیعی خود، فضایی شایسته برای خلاقیت و کارآفرینی در تولید را به وجود آورده و در افق چشم‌انداز، دارای مرکزیت گردشگری و تولید صنایع‌دستی، قطب کشاورزی صادرات محور، ارائه خدمات برتر، استقرار طیفی از صنایع پاک و دانش‌بنیان، مرکز راهبری، تسهیل و پشتیبانی از تعاملات اقتصادی و اجتماعی را برای مردم استان فراهم کرده که باید به نحو صحیح از آن استفاده کرد.

کد خبر: ۱۵۸٬۳۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha