۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۱
خلق پول بی‌پشتوانه؛ مشکل اصلی اقتصاد ایران
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

خلق پول بی‌پشتوانه؛ مشکل اصلی اقتصاد ایران

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مشکل اساسی در اقتصاد ایران افزایش بی‌رویه نقدینگی و خلق پول است که مجلس و دولت باید به طور جدی مانع آن شوند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به راهکارهای کوتاه مدت مجلس برای کاهش نرخ تورم اشاره کرد و گفت: مجلس و دولت باید مانع خلق پول به بهانه برخی کارها و تامین هزینه‌ها شوند. مجلس یازدهم در تلاش است که هر طور شده از خلق پول توسط بانک مرکزی و بانک‌ها جلوگیری شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارکرد: دولت سیزدهم و تیم اقتصادی قول‌هایی مبنی بر کنترل افزایش قیمت و هزینه‌های جاری دولت داده‌اند که نیازمند هماهنگی دولت و مجلس است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس و دولت باید عزم خود را جزم کرده و تصمیم قاطع بگیرند که ضمن کاهش دادن هزینه‌های دولت و نقدینگی از بخش خصوصی نیز به معنای واقعی حمایت و به آن اعتماد کند.

باقری یادآورشد: به عقیده برخی کارشناسان و مسئولان، علت اصلی تورم، افزایش نرخ ارز است و همین رویکرد، پیامدهای بدی برای کشور داشته و دارد.

وی بر این باور است که عامل اصلی افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ تورم سایر دارایی‌ها و سبد مصرفی خانوار است که نقدینگی متناسب با رشد اقتصادی رشد نمی‌کند.

این نماینده مجلس به علل رشد بی‌رویه نقدینگی در اقتصاد ایران اشاره و اظهار کرد: کسری و ناترازی بودجه دولت و ناترازی بانک‌ها، از مهم‌ترین دلایل رشد بی‌رویه نقدینگی به شمار می‌روند.

باقری اصلاح نظام بانکی را ضروری خواند و افزود: اینکه بانک‌ها بدون هیچ پشتوانه پولی خلق پول کنند، پیامدهای منفی دارد و باید اصلاح نظام بانکی در اولویت برنامه های دولت سیزدهم باشد.

کد خبر: ۱۵۸٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha