۷ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی اجاره بها در مشهد| حرف دولت گوش شنوایی ندارد
در گفت‌وگو با بازار بررسی شد؛

افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی اجاره بها در مشهد| حرف دولت گوش شنوایی ندارد

مشهد- در حالی که وزیر راه و شهرسازی سقف افزایش اجاره‌بها برای قراردادهای جدید را ۲۵ درصد اعلام کرده است اما شواهد نشان می‌دهد که گوش صاحب‌خانه‌ها چندان هم به این حرف‌ها بدهکار نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: وزیر راه‌وشهرسازی در حالی سقف افزایش اجاره‌بها برای قراردادهای جدید را در تهران ۲۵ درصد؛ سایر کلان‌شهرها ۲۰ و دیگر شهرها ۱۵ درصد اعلام کرده است که گوش کمتر صاحبخانه ای به بان بدهکار است.

دولت این سیاست را با هدف تنظیم بازار اجاره مسکن برای سومین سال پیاپی ابلاغ کرده است و از سال ۹۹ دولت برای حمایت از مستاجرها، اقدام به سقف‌گذاری برای افزایش اجاره‌بهای مسکن مطابق با درصدهای اعلام شده کرده است .

امسال هم این درصدها ملاک تمدید قراردادهای اجاره مسکن شده است و براین اساس، افزایش اجاره بها در قراردادهای جدید باید با نرخ‌های اعلام شده می بایست اعمال شود.

این در حالی است که شواهد خبرنگار ما از نرخ اجاره بهاء در مشهد مقدس نشان می‌دهد غالب اجاره‌نامه‌ها با افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی همراه است و عملاً تصمیمات دولت نقشی در ثبات و آرامش قیمت‌ها نداشته و ندارد.

اگرچه رستم قاسمی حتی تهدید کرده با متخلفان برخورد تعزیراتی خواهد شد اما بسیاری از مستأجران در پاسخ به سؤال خبرنگار ما می‌گویند که حوصله دادگاه رفتن و یا جروبحث با صاحب‌خانه را نداشته و از طرفی اعتقادات مذهبی آن‌ها اجازه نمی‌دهد که بدون رضایت صاحب‌خانه و با زور دولت یک سال قرارداد خود را تمدید کنند و در آن خانه نماز بخوانند!

بنا بر اظهارات بسیاری از مشاوران املاک و هم‌چنین مردم اجاره‌بها در تمامی نقاط شهری مشهد حداقل ۵۰ درصد افزایش‌یافته است و در حال حاضر فشار مضاعفی را به‌ویژه به طبقه کارمند و کارگر وارد می کند.

افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی اجاره بها در مشهد| حرف دولت گوش شنوایی ندارد

بنا بر مشاهدات خبرنگار بازار نرخ اجاره بها یک واحد آپارتمان دو الی سه خوابه نوساز در محلات خوب مانند بلوار فلسطین، قدس، فرهاد و یا بلوار سجاد در حال حاضر از مبالغ ۸ میلیون آغاز و تا ۱۶ میلیون تومان بنا بر متراژ و متریال عرضه می‌شود و این در حالی است که این نرخ در سال گذشته از ۸ میلیون تومان تجاوز نمی کرد.

بنا بر اظهارات برخی از مشاوران املاک نرخ رهن در این مناطق نیز از سال گذشته تاکنون دو برابر شده و از مبالغ ۴۰۰ میلیون تومان در حال حاضر به ۸۰۰ تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است!

در همین راستا پیرامون افزایش نرخ املاک و نیز سیاست‌های دولت مبنی بر مهار اجاره بها با محمد عیدی رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد مقدس به گفت و گو نشستیم.

* اجاره ها در سال جدید چند درصد افزایش یافته است؟
ازآنجایی‌که بنده به‌تازگی مسئولیت اتحادیه را برعهده‌گرفته‌ام با این‌حال اما طی بررسی هایی که انجام‌شده اجاره‌بها متأسفانه در سال جاری حدود ۵۰ درصد و بعضی نقاط بیشتر از این رقم افزایش داشته است.

* با توجه به اینکه دولت اعلام کرده ۲۵ درصد اجاره‌بها افزایش پیدا نکند تا چه میزان این قانون رعایت می‌شود و آیا ضمانت اجرایی دارد؟
اینکه دولت اخیراً عدم افزایش بیش از ۲۵ درصد اجاره‌بها را در کلان‌شهرها اعلام داشته است می‌توان گفت که به‌نوعی موجر مکلف به اجراشده و مستأجر مستند به ابلاغ دولت بیش از آن پرداخت نخواهد کرد و حاضر به تخلیه مکان نیز نخواهد بود درنتیجه طرفین ملزم به اجرا خواهند بود مگر در مواقعی که منجر به نارضایتی موجر و اختلاف طرفین شده و مستأجر به دلایل آرامش روحی داوطلبانه اقدام به تخلیه نماید.

به هر منظور واقعیت اینست که بسیاری از صاحب خانه راضی به این افزایش ۲۵ درصدی نیستند و آن را متناسب با نرخ تورم و افزایش قیمت ها در جامعه نمی دانند.

* گران ترین اجاره بهاء و ارزان‌ترین اجاره در شهر مشهد چقدر و در چه مناطقی است؟
قاعدتاً اجاره بها در هسته مرکزی شهر و مناطق برند یا مشهور با توجه به امکانات موجود گران‌تر و در مناطق حاشیه شهر که از امکانات ضعیف‌تری برخوردارند ارزان‌تر می باشد.

* بازار خرید و فروش ملک در چه وضعیتی است؟
بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی نیز تابع گرانی مصالح ساختمانی و دستمزد نیروی انسانی بوده و از آن پیروی خواهد کرد که متأسفانه در این خصوص نیز از ابتدای سال جاری شاهد طرح افزایش قیمت از یک تا سه میلیون تومان برحسب مناطق شهری و نوع سازه در هر مترمربع از طرف فروشندگان بوده‌ایم.

می توان گفت خرید و فروش با توجه به کمبود نقدینگی خصوصاً در متراژهای بالا رکود داشته است و بازار بسیار سنگین است.

افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی اجاره بها در مشهد| حرف دولت گوش شنوایی ندارد

* با توجه به گرانی های اخیر آیا فکر می کنید که بازار مسکن هم به این گرانی عکس العمل نشان داده و گران تر شود؟
همان‌گونه که در بالا هم به آن اشاره کردم قیمت مسکن نیز از قیمت مصالح ساختمانی، دستمزد نیروی انسانی و عوارض نوسازی شهرداری ، نظام‌مهندسی و...پیروی می‌کند و احتمال عکس‌العمل افزایشی متصور است اما از طرفی باید شاهد نتیجه اعمال اجرایی طرح تنظیم بازار که در دستور کار قرارگرفته و در حال پیگیری است نیز باشیم تا پس‌ازآن بتوانیم به‌صراحت اظهار نماییم.

* بسیاری از افراد جامعه نقش مشاوران املاک را در قیمت های کاذب تأثیرگذار می دانند در این راستا چه نظری دارید؟
اینکه مشاورین املاک مسبب قیمت‌های کاذب باشند بنده تائید نمی‌کنم و نقش قشری که مشغول ساخت و ساز (بساز و بفروشی ) هستند را در این قضیه پررنگ‌تر می دانم .کسانی که قصد تأمین هزینه های خود و سود کلان را دارند البته نا گفته نماند که در این میان نباید از نقش سایت دیوار هم در این گرانی ها غافل بود.

* چند مشاور املاک غیر مجاز در سطح شهر مشهد داریم و برای ساماندهی ان ها چه برنامه ای دارید؟
نمی توانم منکر تعدادی از مشاورین املاک که به صورت غیر مجاز فعالیت می کنند بشوم ولی رد نمی کنم لیکن خوشبختانه هیئت مدیره جدید این صنف به محض ورود شناسایی ، پایش و برخورد صریح با این قشر را مستند به ماده ۲۷ قانون نظام صنفی در دستور کار قرار داده وتا مرحله پلمپ و جمع آوری به جد پیگیری خواهد شد.

* چرا هنوز برخی از مشاوران املاک قول نامه بدون کد رهگیری صادر می کنند؟
توصیه ام به همکاران این است که از هر گونه قرارداد های چاپی منسوخ شده بپرهیزند و تنظیم هر نوع قراردادشان می‌بایست با کد رهگیری هولوگرام‌دار باشد و از شهروندان محترم نیز تقاضا دارم که بر مبنای ادعاهای کذب منجمله تخصیص مالیات به افراد حقیقی و ...حاضر به تنظیم قرارداد بدون کد رهگیری نشوند تا حقی از آنان تضییع نگردد.

کد خبر: ۱۵۸٬۲۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 87
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ف،د IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      53 22
      چراهیچ کنترلی براین اجاره هانیست، چرادولت ،ساکت شده وهرصاحبخانه ای ،هرطورکه داش میخواهد،اجاره میگیرد
      • جمال IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
        55 6
        فقط دولت ما یاد داره بیاد حرف مفت بزنه مردم به جون هم بندازه
      • سجاد IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
        19 1
        شما باید بگی چرا دولت تو این یکسالی کع گذشت مسکن ملی بهمون تحویل نداد
      • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
        3 1
        عامل گرونی خوده دولته
      • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
        0 1
        فاز کسانی که منفی دادن له این نظر چیه؟ قابل فهم نیست برای من
    • رضوانی IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      41 33
      منم موافقم واقعاً چرا هیچ کس به فکر مستأجرا نیست من که درآمدم چهار میلیون ماهی دو میلیون اجاره بدم برای خونه‌ی پنجاه متری این ظلم نیست پس چیه
    • فرصت IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      53 5
      قیمت اجاره تابع قیمت ملک است قیمت ملک هم تابع تورم لذا نمی شه برای کنترل اجاره همه این عوامل را ندید گرفت و با زور و دستور فقط اجاره را قیمت گذاری کرد.
    • شهروند IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      36 50
      صاحبخانه های بی رحم و بی انصاف حواستون باشه دیر یا زود تاوان آوارگی مستاجرهاتون رو باید بدید.
      • اصغر IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
        18 12
        گرانی ها تقصیر صاحبخانه ها نیست. واقعا چرا مساله به این سادگی متوجه نمیشید؟ وقتی تورم به گفته خودشون ۴۰ درصده، چطور افزایش اجاره ۲۰ درصد باشه؟
      • محمد IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
        6 6
        میگم شهروند جان شما شماره حساب بده مردم به حسابت پول بریزن تا یه موقع پاسخگوی در به دری شما نباشند. این چه داستان مسخره ای هست که در آوردین دولت یه کاری کرده که امثال شماها به جیب دیگران چشم طمع دوختین. ولی عملا خودش هیچ کاری نمیکنه.
    • علیرضا IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      62 6
      انقد افغانستانی زیاد شده که اصلا خونه پیدا نمیشه
    • علی IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      10 14
      سلام پنجاه میلیون بود گفت صد تومن با اجاره کارگر هم هستم گفته پاشو میگه همه جا بالا رفته
    • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      29 2
      خداازسرشون نگذره هرکی مقصره چه دولتی که نمتونه کنترل کنه
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      17 3
      سلام دولت‌همه‌چیز‌راصدبرابر‌کرده‌‌دستمزدهارا‌ده‌درصد‌.مردم‌کم‌میارن‌اگر‌ دولت‌به‌فکر‌مردم‌هست‌حقوق‌ها‌نسبت‌به‌گرانی‌ها‌بدهد‌مشکل‌ همه‌حل‌میشود
    • معصومه IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      6 3
      سلام 'کجا ۱۰۰ درصد فکر کنم شما روی این کره خاکی زندگی نمیکنی افزایش ۳۰۰ درصدی اجاره‌ بیداد میکنه اونوقت شما میگی ۱۰۰درصد بعضی از صاحب خونه ها که اصلا رحم ندارن تا سه چهار برابر گرون کردن اصلا یه ذره رحم ندارن خدا ازشون نگذره مثل صاحب خونه ما .یا علی
    • شیما IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      7 1
      دولت مگه حرف مردمو میشنوه تازه یارو مغازه خریده تو جای دیگه سرمایه گذاری کرده کلی هم سود کرده ....انتظار داره با این همه تروم مفت بشینه .
    • ش س IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      2 0
      کی گفته صدرصد صاحبخانه من از۹۰۰ کرده ۲۸۰۰ صدرصد ه دریک شهرکوچک خانه قدیمه ۷۰ متری
    • علی IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      3 1
      هرکی صبح زودازخواب بیدار میشه هرقیمتی دوست داره میبره بالا چون. ميدونند کسی کنترل نمیکنه مسئولی نداره که جلوشو بگیره مملکت هرکی هرکی شده
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      2 4
      باید مالکین تمکین قانون کنند .چون در این مملکت زندگی .میکنند .و مثالی ساختمان را از خارج ک نیاورده آمد مستاجر.هم.یک هم وطن می باشد .. مالکان هم می خواهند..از بالا رفتن قیمت خانه. نجومی سود ببرند.وهم نجومی کرایه بگیرند
      • محمدطاها IR ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
        2 5
        توقع داری چون قیمت ملک گرون شده مستاجر مجانی بشینه توی خونه مردم چرا حالیتون نیست وقتی همه چی گرون شده خب اجاره هم باید بشه دیگه اگر دولت دلش میسوزه بیاد مسکن رایگان بده به مستاجرا ولی از جیب مردم نبخشه خواهشا" چون خلاف شرع هست غصبی هست نماز روزه نداره
    • CH ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      8 5
      خانه ای که چندین برابر افزایش قیمت داشته بدیهی است که اجاره هم به همون اندازه ونسبت باید افزایش یابد ودخالت دولت خلاف شرع است وموجب تضرر موجر میشود
    • ناشناس IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      2 0
      کشور بی دروازه است هر کس دوست داره از دروازه رد میشه چه خبره من تحت پوشش کمیته ام بخدا به زور 7۵میلیون جور کردم ماه ی یک میلبون باید بدم چیکار کنم یکی بهم بگه خسته شدم
    • حمید IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      12 0
      دولت خودش اجناس را تا ۳۰۰ درصد گرون میکنه و به ملت میگه اجاره خونه را ۲۵ درصد گرون کنید ، مگه ممکنه
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      8 0
      تو رو خدا نگاهی به مستاجرها کنین داغون‌شدیم بسکه جوش کرلیه خونه ها رو زدیم???
    • رسول IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      10 2
      تورم رو نمیشه با دستور و اجبار مهار کرد . حکومت برای کنترل اجاره بها از خودش مایه بزاره و سوبسید بده به مستاجر نه که موجر رو بخواد مجاب کنه که نرخ اجاره ملک‌ش رو نسبت به تورمی که خود حکومت ایجاد کرده افزایش نده . قطعا مالک هم هزینه های زندگیش افزایش پیدا کرده و به همین دلیل اجاره. رو افزایش داده . مستاجر بجای اعتراض به مالک به حکومت اعتراض کنه
    • ناشناس IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      4 0
      چون قانون اشتباه تعریف شده باید برا ذهن واجاره حداکثری سقف بزارن نه درصد مثلا رهن بیشتر از حداکثر سیصد میلیون ممنوع تا بقیه املاک ارزانتر هم از این قیمت خط بگیرند کسانی که تخلف کنند مشمول نود درصد مالیات خانه های خالی هم هر سال مالیات سنگین بدن امتیاز آب و برق وگازشون برداشته بشه نود درصد اجاره نشین ها متوسط حقوق پنج میلیون دارند
    • فریدون فرهادی سردشت IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      3 0
      کدام دولت ؟ مگر تیم اقتصاد با تجربه و مستقل وجود دارد ؟ اقتصاد با دیکته بازی ودستور درست نمی شود خود روش خاص خود دارد کارشناسان زبده می توانند اقتصاد چند سال کشور پیش بینی کنن ..دولت فربه وشکم کنده داریم خود از پول مردم ومنابع زیرزمینی ببت المال تغذیه میکند فشار مردم تحمل میکنن از صاحب خانه و مستاجر که مجبورا فشار بالای به هم منتقل کنن
    • منصور IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      4 0
      عامل اصلی افزایش اجاره بها و قیمت مسکن کسی نیست جز خود دولت.چطور برای گران کردن در مدت یک روز میتوانند چندصدردرصد گران کنند؟ بنابراین تمام خدمات و اجناس بهم وابسته هستند
    • ناشناس IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      3 0
      وقتی رحم توی وجود ما ایرانی ها بمیره همین میشه دیگه
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      5 0
      وقتی دولت محترم و مجلس زورشون به دوتا خودرو ساز نمیرسه که دوتا کارخانه مستقل هست میخواهید زورش به مشاور املاک و صاحبخونه ها برسه
    • ??????? IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      7 0
      دولت خودش دزد ودزد پروره مردم به خاک سیاه نشونده دستش توجیب کدوم 83میلیون مردم عادی نکرده به غیر از 2میلیون نفر آقازادها شون????
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      5 0
      وقتی دولت به مردم رحم نمیکنه و برا تامین هزینه تروریستهاش دست تو جیب کردم کرده و قیمت اجناس رو چند برابر کرده در نتیجه خانه دارها هم برا تامین هزینه هاشون اجاره خونه رو بالا می برن
    • rostam IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      12 0
      وقتی دولت همه کالاها را صد تا پانصد درصد گران کرده وبه اعتراض کسی توجهی ندارد از صاحبخانه چه انتظاری بایدداشت
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      4 0
      چرا دولت وام برای خرید خانه می دهد دو برابر میگیرد در ثانی برای انان مسکن مهر تامین کند
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      3 0
      هرجا دولت ورود کرد اوضاع بدترشد. اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم، مقصراصلی درگرانی ها دولت هست، دولت
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      7 0
      دولت خودش گوش شنوا نداره که مردم داشته باشند
    • علی IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      5 2
      سلام میخواستم ازصاحبخانه ام تشکر کنم خیلی ادم باانصافی هست پارسال احارهام دومیلیون سیصدبود امسال میکه چهارمیلیون وپانصد میکم کم کنید خیلی راحت گفت نداری عزیزم به فکر تخلیه باش خیلی متشکرم ازدولتم
    • ناشناس IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      7 1
      هرچی رو دولت دست روش بزاره گندش در میاد ..بخدا هر موقع اعلام میکنن دولت میخواد کاری واسه مردم انجام بده من نفسم بند میاد ..اینم از حمایت مستآجرها گرونی بیداد میکنه
    • علی IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      18 0
      چرا دولت خودش خانه را اجاره نمیکنه و به مستاجر واگذار کنه بجای مشاور املاک در دفتر پیشخوان ثبت بشود با نرخ مصوب به اتباع خانه اجاره دادن را ممنوع کنند کانکس در اختیارشان بگذارند
    • پرویز IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      14 1
      وقتی خوددولت یک شبه تصمیم قطعی ۴۰۰درصدی افزایش کالاهارااقدام کرد ایاالان ازمردم انتظارمیرود۵۰الی ۱۰۰درصدکرایه هایاکالاهاراگرانترنکنندمملکت هرکس به یک سومیکشد
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      3 0
      به نظر میاد که تحلیلگر شما، فرق پنجاه درصد با صددرصد را نمی دونه یا اینکه، نتیجه را تاپیست نوشته. فنر فشرده زیر مسکن را هم هیچکدام ندیدند.
    • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      8 6
      خدا لعنت کنه اون صاحب خونه های که هوای مستعجر رو ندارن یکم رحم هم خوب چیزیه شاید بنده خدادستش تنگ بود باید حتما نون توخون مستعجر بدبخت بزنین حالا که اونا رحم ندارن باید دولت صدبرابرشو ازشون مالیات بگیره
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      4 2
      ما ۳۰ میلیون رهن و ۳ میلیون و پانصد اجاره میدایم یه دفعه صابخونه گفته پانصد میلیون رهن کامل میخوام کی نظارت میکنه؟ به زورم که نمیتونم توی خونه ی مردم بشینم مشهدم هستیم
    • عرفان IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      3 2
      چرا دولت سامانه املاک راه نمیندازه که مالک نتونه از یه مبلغی بیشتر تو سیستم وارد کن . من 70درصد درآمدم میره واسه اجاره دیگه چیزی واسه زندگی نمیمونه
    • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      1 0
      مردم بدبخت کرد این دولت بااین گرونی صاحبخونه ها میگن خود دولت علت افزایش قیمتهاست 4 قلم بشه 400 قلم اجاره میشه 4برابر.من مستاجر چه گناهی داریم اقای مسئ ول جواب این ظلم بده
    • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      6 3
      خداازاین صاحبخانه های بی انصاف نگذره‌‌‌.....
    • IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      3 1
      دفاتر املاک عامل گرانی مسکن وافزایش اجاره بها هستند چون فقط از افزایش اجاره مسکن وفرپس مسکن سود میبرند لذا اگر دولت بتواند این دفاتر و اتحادیه آنها را کنترل کند بازار مسکن را کنترل کرده است چون واقعا فقط بی انصافی آنهاست که مردم را بیچاره کرده است وبرای بالابردن سود ومنافع خودشان دایم به مالکان آدرس اشتباه میدهند
    • اریا IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      9 2
      امروزی برای فرزند خود ویکی ازفامیلها که موعد خانه اش سررسیده باهم به تعدادی بنگاه املاکی زدیم وای برمامستاجران ازاین قیمت هایه فضایی سرمان سود کشید کوکجاست نظارت پیگیری و.....همه اش حرف زدن وصحبت است عملی در کار نیست
    • جمال روشندل. کارگر IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      13 1
      جان عزیزتان به فکر ما ادمای بدبخت هم باشید شما که ایقد حرف از نماز خدا قران میزنی کجا قران نوشته دل مردم به درد بیارید درسته من بخوام 60 متر خونه طبقه 4 کوچه دومتری صاحبخانه بگه 150 ملییون رهن بده وگرنه خالی کن درسته من بخوام مادر تنها و مریض که 70 سالشه تنها بزارم ازش 1 ساعت فاصله بگیرم اخه مسلمونیتون کجا رفته تمام اجناس ده برار حق کارگر هیچ برابر اجاره خانه 20 برابر. تورو به اون خدا و قران به فکر مردم ضعیف باشید انشالا خدا خودش جوابتون بده. من سره نماز برای همه مسولین و باعث بانی این همه بدبختی دعا میکنم ??
    • IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      10 1
      مگه دولت شنوای حرف ملت هست که انتظار داره ملت حرفشو گو ش کنند دولت گرون میکنه اشکال نداره ولی نمی فهمه در کنار اون گرانی ها بقیه چیزها هم گرون می شه انتظار داره فقط خودش گرون کنه و ملت نه وقتی هزینه نگهداری خونه چند برابر میشه انتظار داره کرایه زیاد نشه کجای دنیا این چنینه آخه ارزونی بیاره دولت صاحبخونه هم کرایه رو نمی بره بالا
    • IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      12 2
      داد وبیدادها فقط سر صاحبخونه هاس مقصر را صاحبخونه می دونند در حالیکه دولت با این ایجاد تورم مقصره دولت زرنگه خودش تورم میاره بعد مستاجر و صاحبخونه و ملت رو به جون هم می اندازه مردم هم ساده لوح نمیدونند باید سر دولت فریاد بکشند نه سر صاحبخونه یه کم منطق داشته باشند وقتی گرونیه هزینه نگهداری و بازسازی و تعمیر منزل هم بالا میره صاحبخونه هم مقصر نیست بنده خدا وقتی یه آبگرمکن پونصد تومنی شده چهار میلیون تومن شیر آب پنجاه هزار تومنی شده دویست هزار تومن پمپ آب پونصد هزارتومنی شده چهار میلیون تومن یه پمپ بسوزه یه آبگرمکن سوراخ بشه یه تعمیر تاسیسات ساختمون چقدر آب می خوره؟ یه رنگ ساختمون وقتی مستاجر گند میزنه به رنگ ساختمون چقدر میشه؟
      • IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
        16 8
        واقعا صاحبخانه چه گناهی کرده ؟باید سرمایه و دسترنج زندگیش رو مفت بده به آدمای خوش نشین اکثرا هم انصاف ندارن ونابود میکنن منزل رو اونوقت باید بیشتر کرایه رو خرج تعمیر کنی
    • حسن IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      4 2
      سلام دخالت دستوری دولت تنها فضا راملتهب میکند ایجادتورم بی‌سابقه در کشور ورسد قیمتها را دولت باید کنترل کند تا قیمت کرایه خانه ها کنترل شود.
    • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      10 0
      همشمقصژ دولته فقطی که سیمان چهار هزار تومان بشه هشتاد هزار تومان همین میشه
    • ناشناس IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      6 6
      اجاره با تورم بالا میره ..وقتی تورم ۱۰۰ درصد هست اجاره هم باید ۱۰۰ درصدافزایش پیدا کنه ..این قانونه...
    • م ش IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      2 1
      زخیره اتشی جهنم میباشد
    • علی IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      2 0
      من یک مستاجرم واینجا اعلام میکنم نه گوش صابخانه نه املاکی ها بدهکار این حرفها هستن و کار خودشان را میکنند و اگه اعتراض بکنی میگویند خانه نداریم،برای هولوگرام کردن هم این کار رو نمی‌کنند از ترس مالیات
    • محسن IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      3 0
      متأسفانه مسئولین ما جز دروغ وحرف مفت هیچ کار دیگه ای برای این مردم نکردن در خیلی از شهرها تا صد درصد افزایش داشته من سال گذشته 120میلیون دادم با سی صد اجاره امسال میگه باید 120میلیون دیگه بزاری رو پول پیشت دوست نداری هم میتونی بری متأسف این دولت هیچ وقت به وعده‌ای خودش عمل نکرده و مشکلی از این مردم حل نکرده
    • محمد IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      9 0
      دولت به جای اینکه فقط حرف بزنه و مردم رو به جان هم بندازه . خودش خانه بسازه و مساجرها رو داخلش جا بده نه اینکه از کیسه خلیفه بذل و بخشش کنه.
    • عبدالله IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 4
      تورم ۳۰۰ درصد و گرانی اجناس تا سه برابر طبیعی روی اجاره هم تاثیر گذاره
    • مهرداد IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 0
      تو کرج و استان البرز هم اجاره ها بالای ۱۰۰٪شده انگار یک عده گرگ َشدن دارن بره های جامعه را میدرند این اختلاف طبقاتی داره به برده داری موجران تبدیل میشه کارگر بد بخت کار کنه و پولدارهای بی مروت بخورند دمتون گرم دولت مردان
    • رضا IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 0
      مقصر تمام این گرانی‌ها خود دولت هست.یه یارانه ۳۰۰ تومنی دادن همه چی شده ده برابر.اصلا معلوم هدایت این مملکت دست کیه
    • محمد IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      1 0
      اجاره ها انقدر باید بالا بره ک شاهد چادرنشینی در پارکها باشیم..همه راحت دور هم توی پارک ..چقدر خوبه
    • مهرداد IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 0
      کاش املاک کلا برای دولت بود و کل جامعه از دولت به اندازه نیاز ملک تحویل میگرفتند و این بازار دجاله برچیده می شد و مردم این ربا خواری را حلال نمیکردند واقعا در فساد مالی داریم غرق میشویم
    • حامد IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 0
      مقصراصلی دولت است که ریشه تورم است مردم به تبعیت ازدولت اقتصادشان را متناسب با تورم دولتی مدیریت میکنند والا باید بمیرن
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 0
      دولت مقصره..چرا شکاف بین مالک مستاجر انداختین .تورم بیارین بیاین
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 0
      دولت مقصره تورم کم کنین..
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      1 0
      دولت خودش برای تورم به مستاجر سوبسید بده چرا فشار به مالکین میاره..مالک از اجاره خونه زندگی میکنه
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      3 0
      بعداز تخلیه .باید بیشتر اجاره دریافتی رو خرج خرابی خونه باید کرد
    • شادی IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 0
      مشهد شده خانه ی دوم مهاجرین افغان که سه خانواده یا چهار خانواده یک ملک رو اجاره می کنند و زندگی واین کار باعث شده در تمام نقاط این شهر خود ساکنین نتوانند خانه ای اجاره کنند کسی هم نظارت نمی کند
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 1
      آقایون اینا کلا دروغ میگن الکی شلوغ کردن خونه هفتاد متر رو گذاشتم بنگاه وسط شهر پنجاه تومن یک دویست و صد ها خونه هم هست مثل این اینا حقه بازن
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 0
      وقتی که دولت اجناس را از 100درصد تا 500درصد گران میکند چطور میتواند مانع صاحب خانه ها برای افزایش 50تا 100درصدی اجاره منزل شود .به قول شاعر : رطب خورده منع رطب کی کند ؟
    • م ن IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      1 0
      من یک نون اور خونه هستم یک زنگ بل چهارتا بچه ماهیانه ۳/۲۰۰حقوقم هست ماهیانه یک میلیون اجاره میدم بخدا هر ماه یکبار حتی نمیتونم بر بچهام میوه بخرم بخدا فکری بحالمون بردارید
    • ژژژ IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 0
      مگر دولت خودش گوش شنوا دارد. با این گرونی
    • حسن IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 0
      صابخونه ماک ک ۱۳۰۰هزارتومان با ۵۰ملیون گذاشته موندام کجا برم کارمون فکر کنم ب دادگاه بکشه چون گفتم باید خونه گیرم بیاد تا خالی کنم اونم می گه تخلیه کن از خداوند ک می بینه می خوام کمکم کنه
    • علی IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 0
      دولت سیمان میلگرد واینا راپایین بیاره مسکن و اجاره ها خودبخود پایین میاد،،، مافیای دولتی باعث و بانی تمام تورم وگرانی ها هستن، نه تحریم نه چیزی
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      1 0
      دهن مستاجرها را سرویس کردین نمیتونین مملکت را اداره کنین برین گمشین دیگه
    • شهرام IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      2 0
      همشهریان عزیز مقصر فقط فقط دولت است .بیا بهم قول بدیم ایندفعه همه با حضورمون در خیابون حق خودمونو فریاد بزنیم .این همه سال فقط حرف زدیم و انتقاد کردیم بهتر که نشد هیچ،بلکه هر روز بدتر و سخت تر شد ‌.
    • Ali IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 0
      مشکل فقط تعداد املاکی هاست شما سری به منطقه الیه مشهد بزنید املاکی ها رو ببنید کلن امپراطوری باز کردن مشکل فقط رشد قارچ گونه و دلالی همین هاست
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 0
      چرا دولت خودش کنار کشیده از جیب مردم داره مایه میزاره یکمی به مستاجر از بابت اجاره بها کمک کنه
    • US ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      0 0
      چرا به دولت گوش بدهند دولت خودش همه چیز را چندبرابر کرده اون وقت به ملت میگه فلان چیز را هم حق نداری گران کنی مگه دولتی هم تو ایران هست تامردم گوش بدهند
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      0 0
      دولت هیچ کاری نمیتونه بکنه کی دولت های ما به فکر ما بوده که این بار به فکرماباشه
    • M.y IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      0 0
      سلام نمیدونم دولت چرا از جیب مردم همش حرف میزنه دو دوتا چهرتا دولت عزیز اگه به فکر مردمی تورمو دروس کن همچی ده برابر شده بعد شما دست کردی تو جیب صاحب خونه زور میگی اگه راس میگی به مستجرا پول بده خونه بده یاد گرفتید مردمو بندازید جون هم بعد سودشو خودتون ببرید الانم جدیدا مالیات بر اجارم که اضافه شده مردمو چی فرض کردید
    • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      0 0
      فقط مشهد نیست ما چهارمحالی هستیم صاحبخونه مون هم رهنا دوبرابر کرد هم کرایه را مجبوریم تخلیه کنیم ب هیچ وجه زیر بارم نمیره کمترش کنه تازه گفت دولت غلط کرد برا خودش گفته
    • جانباز IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      0 0
      یکی نیست بفکراین مستاجرین بدبخت باشه بخداکمرمون دیگه شکست پارسال تاامسالچرااجارهاباید۱۵۰برابربشودرجنوب شیرازبابایکی بداداین مردم بدبخت برسه صاحب خونه هاالان ملکشون میلیاردی شده خوبه مستاجرچه میرسه بخدااکه بخاهیدبایه برنامه اجمالی میتونیدکنترل کنیدولی مستاجرین روبه حال خودشون وانهاده اید.بنگاههاهم ازقولنامه باکدرهگیری سربازمیزنند اگرم به صاحب خانه بگیم زیاده میگه نمیتونیدپاشیدیکی دیگه میخادوای ازاه مظلوم بدادمون برسید
    • بیکار IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      0 0
      جناب فرصت ازان صاحب خانه های فرصت طلب وبی وجدانی ملک میلیاردی شده به مستاجرچه میرسه انشاالله ملکتون گورتون بشه یکم بفکرمستاجرهای بدبخت باشیدبرای اون دنیاتون خوبه اگه حالیتون باشه
    • mz IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      0 0
      سلام مهندس مهدی ظفریاری میگوید برای شکایت از یک مشاور املاک بهتر اول با ایشان دوستان صحبت کنید ولی درصورت تمرد از قوانین صنفی به اتحادیه املاک و بخش مشاوره مشورت کنید و درصورتی واقعا مشاور املاک مقصر است و شما هم مدارک و عدله دارید اقدام به طرح شکایت در بخش شکایت کنید و فرم مربوط را پر کنید و کپی هم برای خود بگیرید (هزینه رایگان است) ارائه خدمات تخصصی و نوین املاک در مشهد دوستان عزیز معمولا مسئول نظارت بر مشاورین املاک بر عهده اتحادیه املاک شهر مربوطه است . ولی تخلفاتی که قابل رسیدگی در اتحادیه املاک است طرح شکایت از مشاورین املاک و نوع تخلفات مربوطه : 1- گران فروشی ( گرفته کمیسیون بیشتر از نرخنامه تخلف است ) 2- عدم تحریر قرار داد پرینتی و ثبت در سامانه ( عدم تحریر قولنامه و اجاره نامه با کدرهگیری و هولوگرم + تنظیم قولنامه دست نویس تخلف صفنی محسوب میشود) 3-عدم احزار مالکیت ( عدم حزار مالکیت دقیق مالک ملک و موجر مثل وکالت نامه و....) 4-عدم احزار هویت طرفین قرار داد و( عدم احزار مدارک شناسایی طرفین قرار داد اعم از کارت ملی و شناسنامه و کارت اتباع و پاسپورت و..) 5- عدم تحویل قرار