باید دست دلالان از حوزه گردشگری سلامت کوتاه شود
در نشست فعالان گردشگری همدان و سلیمانیه عراق مطرح شد

باید دست دلالان از حوزه گردشگری سلامت کوتاه شود

فعالان حوزه گردشگری استان همدان در نشست با فعالان اقتصادی سلیمانیه عراق، ضمن برشمردن ظرفیت‌های این استان برای خدمات گردشگری سلامت، بر لزوم حذف واسطه‌ها و دلالان از این حوزه تأکید کردند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، علی‌اصغر زبردست رئیس اتاق همدان با بیان اینکه توسعه فعالیت‌های گردشگری سلیمانیه عراق با استان همدان نیازمند تبادل‌نظر دوجانبه است، گفت: همدان در زمینه گردشگری سلامت به لحاظ دارا بودن مراکز درمانی و بیمارستان‌های مختلف، ظرفیت پیشگامی در حوزه گردشگری سلامت را دارد.

زبردست در نشست کمیسیون گردشگری اتاق همدان و فعالان اقتصادی استان سلیمانیه عراق، با بیان اینکه همدان با یک قدمت تاریخی قابل‌توجه از فضاهای گردشگری منحصربه‌فرد برخوردار است، افزود: همدان در دل خود بزرگ‌ترین غار آبی جهان را دارد و گردشگران سرتاسر جهان برای بازدید این غار به همدان سفر می‌کنند.

زبردست با اشاره به اینکه گردشگری سلامت در استان همدان از پرجاذبه‌ترین ظرفیت‌های گردشگری قلمداد می‌شود، ادامه داد: همدان به لحاظ دارا بودن ظرفیت پیست اسکی در زمینه گردشگری زمستانی هم ظرفیت بسیار بالایی دارد. ظرفیت ورزش‌های آبی و اسکی باعث تقویت هرچه‌تمام‌تر گردشگری زمستانی همدان شده و استفاده از این پتانسیل و ظرفیت حضور بهتر گردشگران را می‌طلبد.

رئیس اتاق همدان در ادامه تأکید کرد: برگزاری میز جلسات بین دو منطقه گردشگری سلیمانیه عراق و استان همدان فضای مناسبی برای گسترش گردشگری رقم می‌زند.

زبردست با بیان اینکه فضای مناسب توسعه گردشگری هم برای همدان و هم برای سلیمانیه مهیاست، اضافه کرد: سلیمانیه عراق از میهمان‌نوازی گرفته تا جاذبه‌های گردشگری مشترکات بسیار زیادی با همدان دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر روابط گردشگری همدان با سلیمانیه عراق به‌صورت پراکنده انجام می‌شود، اضافه کرد: قطعاً با انسجام بخشیدن در این بخش کارها منظم‌تر و با برنامه‌ریزی دقیق‌تری پیش خواهد رفت.

زبردست در ادامه با بیان اینکه توسعه روابط دوجانبه گردشگری این دو منطقه در درجه اول مستلزم راه‌اندازی خط پروازی در فرودگاه همدان است، یادآور شد: با فعال کردن مسیر پرواز آنلاین بین همدان و سلیمانیه عراق می‌توان فرصت را برای حضور گردشگران و مسافران مهیا ساخت.

رئیس اتاق همدان با اشاره به اینکه درگذشته از اغلب مناطق سلیمانیه عراق مسیرهای پروازی باز بود اما در مقطعی مسیر پروازی این منطقه قطع شد و فقط خط پرواز اربیل - عراق باز بود، گفت: ازآنجاکه کار و زندگی مردم سلیمانیه با ایران گره‌خورده با درخواست‌های زیادی که از جانب مسافران سلیمانیه عراق مطرح شد مسیر خط پروازی بین ایران و سلیمانیه مجدداً رونق گرفت.

زبردست با بیان اینکه اتاق همدان از توسعه گردشگری استان حمایت می‌کند، اضافه کرد: کمیسیون گردشگری اتاق همدان یکی از پررنگ‌ترین کمسیون‌های این اتاق محسوب می‌شود.

رئیس اتاق همدان تأکید کرد: اتاق همدان به همراه اتاق بازرگانی سلیمانیه عراق در خدمت فعالان گردشگری این دو منطقه است ضمن اینکه در نشست سال گذشته اتاق همدان در سلیمانیه به برقراری ارتباطات گردشگری بیشتر توجه و تأکید شد.

زبردست با تأکید بر اینکه باید توسعه روابط گردشگری دو منطقه با شتاب بیشتری پیش برود، اضافه کرد: ایجاد مناسبات گردشگری ازلحاظ اقتصادی برای همدان و سلیمانیه اثرات مثمر ثمری به دنبال دارد.

در ادامه، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان نیز با اشاره به ظرفیت‌های این استان در حوزه گردشگری سلامت، گفت: باوجوداین، هنوز این ظرفیت‌ها برای سلیمانیه عراق ناشناخته است و با برقراری ارتباطات بیشتر با استان سلیمانیه می‌توان ظرفیت‌های یکدیگر را شناسایی کرد.

علی مالمیر افزود: در کنار ظرفیت‌های عنوان‌شده با قرار گرفتن سلیمانیه در کنار همدان می‌توان ظرفیت‌های جدیدی ایجاد و گردشگری دو منطقه را تقویت کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه در تداوم دیدارها و نشست‌ها با فعالان و مسئولان گردشگری سلیمانیه ظرفیت‌های جدید گردشگری بین دو منطقه معرفی می‌شود، اضافه کرد: به‌عنوان مسئولین فعال در حوزه میراث فرهنگی استان همدان آمادگی داریم در کنار توافقاتی که بخش خصوصی استان با مسئولان سلیمانیه حاصل کرده به‌عنوان گروه سوم توافق‌نامه‌ها را به اجرا برسانیم.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق همدان نیز گفت: گردشگری سلامت سه ضلع اصلی دارد که شامل سفر، اقامت و بخش درمان است و در استان همدان هر سه ضلع اصلی یعنی دفاتر خدمات مسافرتی، هتل‌ها و مراکز اقامتی، بیمارستان‌ها دولتی و کلینیک‌های خصوصی آمادگی کامل پذیرایی از مهمانان و گردشگران را دارند.

شهرام شیروانی با اشاره به اینکه در استان همدان همه مقدمات برای میزبانی از گردشگران سلامت آماده شده است، ابراز امیدواری کرد: آژانس‌های مسافرتی سلیمانیه طوری برنامه‌ریزی کنند که شاهد حضور پرتعداد گردشگران سلامت در همدان باشیم.

رئیس جامعه هتلداران استان همدان با بیان برخی ظرفیت‌های پزشکی استان همدان، عنوان کرد: پزشکی همدان در حوزه‌های چون قلب، چشم، زیبایی، ارتوپدی در ایران سرآمد است و امیدواریم مردم سلیمانیه عراق از این فرصت استفاده کنند. آژانس‌های مسافرتی سلیمانیه می‌توانند با آژانس‌های مسافرتی همدان ارتباط مستقیم برقرار کرده و دست دلالان را از این چرخه کوتاه کنند.

شیروانی خواستار حذف واسطه‌ها در بحث گردشگری سلامت شد و گفت: آژانس‌های مسافرتی سلیمانیه می‌توانند با آژانس‌های مسافرتی همدان ارتباط مستقیم برقرار کرده و دست دلالان را از این چرخه کوتاه کنند.

رئیس انجمن آژانس‌های مسافرتی سلیمانیه عراق نیز در این نشست با بیان اینکه تعلقات سلیمانیه عراق و ایران و اقلیم کردستان به لحاظ روابط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بالاست و حتی ازدواج‌های فامیلی هم بین این مناطق صورت گرفته است، گفت: وجود هزاران کیلومتر مرز مشترک را نمی‌توان نادیده گرفت.

عطا انور خضر با بیان اینکه ایران را وطن خود می‌دانیم و هر کاری در ایران انجام دهیم در بالاترین حد استاندارد و نرمال خواهد بود، گفت: حدود یک سال پیش با استان کردستان تفاهم‌نامه‌ای امضاشده که هر مراوده‌ای در ایران از طریق کردستان انجام شود چراکه دروازه ورودمان به ایران کردستان است.

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود چنین قراردادی را با همدان هم امضا کنیم تا بیشتر باهم همراه شویم، گفت: باید پیوند سلیمانیه و همدان به لحاظ توسعه گردشگری و به‌ویژه گردشگری سلامت قوی‌تر باشد.

ازآنجاکه همدان مرکز ترانزیت محسوب می‌شود و دسترسی به سایر استان‌های ایران از طریق همدان راحت‌تر است راه‌اندازی پرواز همدان -سلیمانیه دست دلالان را از گردشگری و به‌ویژه گردشگری سلامت قطع خواهد کرد

انور خضر با بیان اینکه برای ایجاد ارتباط قوی نیازمند برقراری پرواز همدان - سلیمانیه هستیم که اگر راه بیفتد از این پرواز استقبال خواهیم کرد، گفت: در حال حاضر پرواز تهران - سلیمانیه تکمیل است و ازآنجاکه همدان مرکز ترانزیت محسوب می‌شود و دسترسی به سایر استان‌های ایران از طریق همدان راحت‌تر است راه‌اندازی پرواز همدان -سلیمانیه دست دلالان را از گردشگری و به‌ویژه گردشگری سلامت قطع خواهد کرد.

رئیس انجمن آژانس‌های مسافرتی سلیمانیه عراق با بیان اینکه در برخی بیمارستان‌های ایران مشاهده‌شده که از گردشگران سلامت سه برابر و حتی بیشتر هزینه دریافت می‌شود درحالی‌که در همدان این‌گونه نیست، گفت: اگر به این امتیازات در همدان توجه شود رشد گردشگری سلامت همدان را شاهد خواهیم بود.

عطا انور خضر با بیان اینکه علاقه‌مند به اعزام دانشجو به استان همدان هستیم، اظهار داشت: اعزام دانشجویان به ایران و استان همدان از اعزام آن‌ها به سایر کشورها راحت‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه علاقه‌مندیم کارها به‌صورت سه‌جانبه و با همکاری کردستان، همدان و سلیمانیه انجام شود تا اعزام گردشگران رونق بگیرد، گفت: اگر دولت از این مقوله پشتیبانی نکند موفق نخواهیم شد بنابراین انتظار داریم در قراردادهای منعقده اتاق بازرگانی و اداره کل میراث فرهنگی هم‌زمان وارد کار شوند.

رئیس انجمن آژانس‌های مسافرتی سلیمانیه عراق با اشاره به راه‌اندازی دفتر کار سلیمانیه در همدان این اتفاق را یک رویداد مبارک برشمرد و گفت: از ۱۰ نفر از فعالان گردشگری همدان و ۱۰ نفر از فعالان گردشگری کردستان دعوت می‌شود تا در تاریخ مشخصی برای حضور در سلیمانیه اقدام کنند.

کد خبر: ۱۵۸٬۲۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha