۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کابینت سازان در مرحله حذف؛ کاهش ۵۰درصدی فروش|  هیچ گونه صادرات به هیچ کشوری نداریم
رئیس اتحادیه سازندگان صنایع فلزی خبر داد

کابینت سازان در مرحله حذف؛ کاهش ۵۰درصدی فروش| هیچ گونه صادرات به هیچ کشوری نداریم

مشهد- تا سال‌ها تنها گزینه برای انتخاب، کابینت‌های فلزی بودند ولی با ظهور کابینت‌های چوبی از محبوبیت آن‌ها کاسته شد و این روز ها گرانی مواد اولیه و کاهش تقاضا بر بازار این شغل سایه انداخته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: اگرچه با توجه به مزیت قیمتی و نیز تلاش صنعتگران این رشته در به‌روزرسانی طرح‌ها و مدل‌ها، کابینت‌های فلزی مجدداً به‌عنوان یکی از گزینه‌های قدرتمند برای انتخاب، خود را مطرح کردند اما این روزها به دلیل گرانی و مدهایی که چوب را تبلیغ می کند کار و کاسبی صنایع فلزی و کابینت سازان مانند گذشته رونق نداشته و این صنف در رکود کامل به سر می برد.

کابینت فلزی دارای انواع مختلفی شامل کابینت با ورق خام آهنی؛ کابینت فلزی با ورق گالوانیزه و کابینت فلزی با ورق استیل است که حالا گرانی مواد اولیه و چند برابر شدن قیمت‌ها مشتریان این نوع کابینت را از هم از بازار گرفته است.

در همین راستا به‌منظور بررسی مشکلات این صنف با محمد فضائلی رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان صنایع فلزی دیدار و گفت‌وگو کردیم.

* اتحادیه صنایع فلزی چه مشاغلی را تحت پوشش خود دارد و چند نفر در این صنایع در مشهد اشتغال به کار دارند؟
در این اتحادیه حدود ۵۰۰تا ۶۰۰عضو رسمی داریم در واقع حدود ۸ رسته شغلی زیرمجموعه آن هستند ولی آمار دقیقی از تعداد اعضا نداریم.

* از این تعداد چقدر تولید کننده و چند نفر فروشنده هستند؟
حدود ۲۰۰ عضو فروشنده و بقیه به صورت پراکنده در داخل و خارج شهر کارگاه‌های تولیدی کوچک هستند.

* گرانی های اخیر چند درصد بر روی محصولات و تولیدات صنایع فلزی تأثیرگذار بوده؟
گرانی‌های اخیر دقیقاً و به طور ۱۰۰ تا ۲۰۰ در صد بر روی مواد اولیه و مصرفی افزایش قیمت داشته است و این در حالی است که ما به این میزان نتوانستیم کالا را گران بفروشیم.

کابینت سازان در مرحله حذف| کاهش ۵۰درصدی فروش و افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مواد اولیه

در سال های گذشته حجم تقاضا برای خرید کابینت به میزان قابل توجه و چشمگیر بود که در یک بازه زمانی سه تا چهار ساله، شاهد رشد فزآینده فعالان این حوزه و اقبال ویژه متقاضیان اِشتِغال برای آموزش و فعالیت در این بخش بودیم.

عامل اصلی چنین استقبالی به پایین بودن عرضه به نسبت تقاضا مربوط می شد اما در حال حاضر، میزان تقاضا به شدت تنزل یافته تا جاییکه حتی در ماه های پایانی سال سفارشی برای خرید و تهیه چنین محصولاتی نداشتیم.

* آیا مواد اولیه از خارج وارد می شود؟
تمامی مواد اولیه را نمی توان از داخل تهیه کرد .ما فقط بخشی از مواد اولیه ای را که نیاز داریم از فولاد مبارکه اصفهان تامین می کنیم اما این مقدار بسیار اندک است و متاسفانه جوابگوی نیاز تولیدات ما نیست به همین دلیل همکاران من مجبورند که ۵۰تا ۶۰درصد از مواد مورد نیازشان را از خارج وارد کنند.

جالب اینجاست با وجود اینکه فلز از جمله کالاهایی است که بخش عظیمی از آن در ایران تولید می‌شود و ارتباطی به خارج از کشور و تحریم‌ها ندارد اما روز به روز قیمت آن گران‌تر می‌شود و از سال گذشته تاکنون قیمت ورق های فلزی چند برابر شده است

* مواد اولیه از چه کشورهایی وارد می شود؟
مواد اولیه از کشورهای آسیای میانه که بیشتر تولید ورق گالوانیزه دارند وارد می شود .البته نا گفته نماند که خیلی سال پیش از این شاید حدود ۱۰-۱۵ سال پیش ورق از آلمان و کشورهای اروپایی وارد می شد اما الان به دلیل تحریم ها هیچ مراوده ای با المان نداریم.

* برای تهیه مواد اولیه با چه مشکلاتی روبرو هستید؟
کمبود نقدینگی یکی از مهترین مشکلاتی است که تمامی همکاران ما با آن درگیری هستند زیرا مواد اولیه بسیار گران شده است و لذا حجم زیادی پول نیاز است تا انبار ها را تامین کرده و خرید کنیم.

از آن جایی که قیمت ها متغیر بوده و به قول معروف ساعت می زند لذا فروشندگان نسبت به فروش چکی و یا اعتباری اقدام می کنند و لذا این موضوع پول و هزینه زیادی می طلبد.

* تولید کنندگان و کارگاه های صنایع فلزی با چه مشکلاتی در حال حاضر دست و پنجه نرم می کنند؟
ما در زمره صنایع کوچک هستیم و به چند کارگاه در داخل شهر و خارج از آن محدود می شویم .در واقع تولید کنندگان ما کارگاه های ۳۰تا ۴۰متری مشغول کار هستند.

تا پیش از این کابیت ها فلزی بازار گرمی داشت ولی الان چند سالی است که جایشان را به بازار گرم کابینت های چوبی داده است.

کاهش بیش از ۵۰ درصدی در سفارشات کابینت ناشی از رکود فزاینده و گرانی بیش از حد مواد اولیه در کشور است که به تمامی بخش ها سرایت کرده است.حتی میزان تعمیرات کابینت نیز که از موارد درآمدزا برای کارگاه های ساخت کابینت به حساب می آید، به شدت در یک سال و نیم گذشته کاهش یافته است.

کاهش بیش از ۵۰ درصدی در سفارشات کابینت ناشی از رکود فزاینده و گرانی بیش از حد مواد اولیه در کشور است که به تمامی بخش ها سرایت کرده است.حتی میزان تعمیرات کابینت نیز که از موارد درآمدزا برای کارگاه های ساخت کابینت به حساب می آید، به شدت در یک سال و نیم گذشته کاهش یافته است.

این موضوع حتی برای کابینت سازان چوبی هم صدق می کند زیرا علاوه بر کم شدن سفارشات ساخت کابینت، مشکلات بسیار زیادی در زمینه پرداخت دستمزد ها توسط کارفرما ایجاد شده است.

به دلیل فروش نرفتن واحد های ساختمانی، سازندگان مسکن توانایی پرداخت هزینه کابینت خود را نداشته و همین امر نیز مشکلات فراوانی را برای تولید کنندگان ایجاد کرده است حتی برخی از سازندگان علاوه بر عدم پرداخت دستمزد کابینت سازان، توانایی پرداخت پول مواد اولیه را نیز ندارند و همین مشکل باعث ایجاد اختلاف بین کابینت سازان، فروشندگان مواد اولیه و مسکن سازان شده است.

کابینت سازان در مرحله حذف| کاهش ۵۰درصدی فروش و افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مواد اولیه

هر آنچه ضریب ساخت و ساز ها افزایش یابد به همان میزان شاهد تقاضای هر چه بیشتر سفارشات برای تولید و نصب کابینت خواهیم بود و در نقطه مقابل کاهش ضریب احداث مسکن، به تنزل فعالیت های مرتبط با این عرصه منتهی خواهد شد.

* آیا همکاران شما به واسطه این تغییر سلیقه شغل خود را تغییر دادند؟
بله اصلا یکی از مشکلات ما همین است حدود ۲ سال است آیین نامه به شکلی تنظیم شده که چوب به اتحادیه مبل سازان و درودگران واگذار شده است و دقیقا همین قضیه باعث شده که بخشی ازاعضای ما به اتحادیه درودگران بپیوندند و از تعداد اعضای ما کم شود.

* کاهش اعضا برای اتحادیه شما آسیب زاست؟
بله متاسفانه این قضیه آسیب بسیار بزرگی را برای اتحادیه ما ایجاد کرده است لذا با این وضعیت و زمان اندکی که از عمر اتحادیه ما مانده است احتمال اینکه مجبور به ادغام اتحادیه صنایع فلزی شویم هست.

* به چه میزان فروش و درآمد تولید کنندگان کاهش پیدا کرده است و برای برون رفت از این مشکلات چه پیشنهاد و یا راهکاری دارید؟
تقریبا ۵۰درصد کاهش فروش داشته ایم و حتی در این چند ساله اخیر که که وضعیت بدتر هم شده است.متاسفانه تحریم ها بیشترین مشکلات را برای صنف ما ایجاد کرده است .

در چنین شرایطی، بسیاری از کابینت سازان، برای جذب مشتری و به تعبیری از دست ندادن آن، به نرخ شکنی و عرضه محصولات مورد نیاز مشتریان به پایین تر از نرخ مصوب مبادرت می ورزند که البته این اقدام نیز با قاعده کسب و کار سازگار نیست، اما در شرایطی که رخنه رکود در بدنه صنف کابینت سازان عمیق و فراگیر شده، نمی توان به این شیوه و رویکردِ کابینت سازان، ایراد گرفت و به نوعی این افزایش قیمت بر روی کاغذ لحاظ شده ؛ اما در مقام عمل نمی توان به نرخ های جدید و استقبال بازاراز آن امیدوار بود.

* صنایع فلزی در مشهد تا چه میزان به کشور های همسایه صادر می شود؟
در این راستا ما هیچ گونه صادراتی به هیچ کشوری نداریم.

* انتظار شما از مسئولان؟
مسئولان با نظارت مداوم و جلوگیری از گرانی‌ها می‌توانند مشکل بازار فلز را حل کنند، در غیر این صورت به دلیل آن که توانایی خرید مردم کاهش یافته و گرانی‌ها روز به روز بیشتر می‌شوند مشکلات بیشتری برای جامعه به وجود می‌آید.

کد خبر: ۱۵۸٬۱۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • FI ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 1
      باتمام دنیاسرجنگ داریم .باکدام کشورتعامل داریم .
    • فرزاد IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 0
      ورق ام دی اف ۱۵ روز پیش ۹۰۰هراز تومن بود الان شده ۱۶۰۰تا ۱۹۰۰ هم میفروشن خب صاحب کا خانه ها میگن ما ریال دیگه نمیگیریم چرا به عراقی ها نفرشیم دینار یا دلار نگیریم راست میگن دیگه مملکت صاحب داشت اینجوری نمیشد