۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳
سایه سنگین گرانی مواد اولیه بر سر کارگاه‌های خانگی مشهد
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

سایه سنگین گرانی مواد اولیه بر سر کارگاه‌های خانگی مشهد

مشهد- کارگاه‌های تولیدی خانگی مشهد در زمره کسب و کارهای خرد هستند که این روزها گرانی مواد اولیه و کاهش تقاضا برای خرید بر روی آن سایه انداخته است.

مرضیه میرزا پور، بازار: شهر مشهد به واسطه بهره مندی از زائران بی شمار در طول سال از بازار مناسبی برای تولید و فروش صنایع دستی برخوردار است که البته از زمان شیوع کرونا و این روز ها نیز گرانی مواد اولیه سایه سنگینی بر روی کارگاه های خانگی داشته و شرایط فعالیت برای تولید کنندگان و هنرمندان را سخت کرده است.

فاطمه باری یکی از بانوان کار آفرینی است که مسئولیت یکی از همین کارگاه های خانگی را بر عهده دارد و با همراهی تنی چند از بانوان منطقه گلشهر به کار تولید فرش و به ویژه تابلو فرش اشتغال دارند.

در همین راستا با وی هم کلام شدیم تا مشکلات آن ها را از نزدیک بررسی کنیم.

* خودتان را معرفی و بفرمایئد چه محصولی را تولید می کنید؟
فاطمه باری هستم، تولید کننده فرش و تابلو فرش دستباف

این کارگاه به تازگی و از فروردین ماه ۱۴۰۱ در محله گلشهر تأسیس شده است اما ۱۰ سال سابقه کار تولید مشاغل خانگی را دارم و در حال حاضر ۵۰ نفر خارج از کارگاه و در منزل، ۱۰ نفر داخل کارگاه مشغول به کار هستند.

سایه سنگین گرانی مواد اولیه بر سر کارگاه‌های خانگی مشهد

* مواد اولیه را از کجا تامین می کنید و این مواد از سال گذشته تاکنون چقدر افزایش قیمت داشته است؟
ابزار این کارگاه مانند دار قالی، نقشه قالیبافی و سایر مواد اولیه تولید قالی دستباف مثل نخ را از همین بازار داخلی تهیه می کنیم و مشکلی نداریم اما متسفانه به دلیل اینکه قیمت ها بیش از حد نوسان دارد و روز به روز گران می شود لذا در نرخ گذاری و یا فروش دچار مشکل جدی می شویم.

متاسفانه قیمت مواد لولیه هر روز تغییر می کند و لذا برای قیمت دادن به مشتری بابت سفارشی که به ما می دهد همواره دچار مشکل هستیم و این موضوع نه تنها ما را بلکه مشتریان را نیز با مشکل و دلخوری همراه کرده است.

* اجناس تولیدی خود را چگونه و کجا به فروش می رسانید؟
سابقه سفارش تعدادی فرش و تابلو فرش از ترکیه و قطر رو داشتم و الباقی در بازار داخلی مشهد به فروش می رسند.

* در حال حاضر برای تولید با چه مشکلاتی دست و پنجه و نرم می کنید؟
جذب نیروی کار متعهد خود یکی دیگر از مشکلاتی است که ما با آن درگیر هستیم.برخی افراد وقتی کار را فرا می گیرند لذا کارگاه را ترک می کنند و این موضوع خود به یک مشکل برای کارگاه تبدیل شده است.

* گرانی مواد اولیه چقدر بر روی میزان تولید و هم چنین فروش تولیدات شما اثر داشته است؟
خداروشکر از نظر ثبت سفارش مشکلی نداشتیم و کار وجود دارد اما سود کار های تولیدی کاهش یافته است. ما برای اینکه مشتریان و سفارش ها را از دست ندهیم مجبوریم از سود کار خودمان بزنیم و لذا این موضوع کمی مشکل آفرین است.

از آن جا که فرش و تابلو فرش جزو نیاز های اساسی مردم نیست لذا خریدار زیادی ندارد و باید با مشتریان مدارا کرد و از طرفی اگر ما نیز قیمت محصولمان را سه برابر کنیم به طور حتم تمامی خریدارانمان را از دست خواهیم داد.

* افرادی که برای شما کار می کنند هر کدام چقدر در ماه درآمد دارند؟
نمی‌توان رقم مشخصی تعیین کرد چون بستگی به دست بافنده دارد. بافنده‌ای که ساعت کاری مقرر روزانه را مشغول به بافتن فرش باشد تا ۴ میلیون به بالا میتواند درآمد داشته باشد و بافنده‌ای که کمتر کار کند مسلمآ درآمد کمتری دارد.

* برای توسعه و گسترش کارگاه و یا بکارگیری افراد بیشتر آیا برنامه ای دارید؟
صددرصد و قطعا تمام تلاشم این هست که بتوانم نیروی کار بیشتری جذب کنم و جای بزرگتری را برای کارگاه خانم‌ها و اقایون بصورت جداگانه داشته باشم .

* چه انتظاری از مسئولان دارید؟
اگر مسئولان سرمایه‌ای دراختیار تولید کنندها قرار بدهند تا تولیدات داخلی با کیفیت بیشتری گسترش پیدا کند که مردم دغدغه اشتغال نداشته باشند و این هنر نفیس درحال تولید در اجتماع داخلی و خارجی ماندگار بماند.

کد خبر: ۱۵۸٬۱۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha