۳ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۳
ذخیره آبی جنگل‌های شمال ۳ میلیارد مترمکعب در سال

ذخیره آبی جنگل‌های شمال ۳ میلیارد مترمکعب در سال

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: مجموع آب تولیدی سالانه جنگل های شمال، بیشتر از میزان آبی است که طی چند سال، پشت بزرگ ترین سد کشور، یعنی کارون سه، جمع می شود.

به گزارش بازار، عباسعلی نوبخت با بیان اینکه، کل کشور ما به نوعی مدیون دو میلیون و چهار هزار هکتار سطح جنگلی شمال است، افزود: متأسفانه همیشه جنگل را به چشم چوب و کالاهای بازاری دیدند در حالی که جنگل کاربری‌های متعددی دارد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: هر هکتار از جنگل‌های شمال کشور به طور متوسط سالانه هزار و ۵۰۰مترمکعب آب را تولید و در خودش ذخیره می‌کند و سپس به تدریج در نیمه شمالی و جنوبی البرز آن را آزاد می‌کند.

وی افزود: نیمی از جمعیت ایران در قسمت شمالی و جنوبی البرز زندگی می‌کنند و حال اگر همین میزان آب تولیدی را ضرب در سطح جنگل‌های شمال کشور یعنی دو میلیون و چهار هزار هکتار کنیم، سه میلیارد و شش میلیون مترمکعب حجم آب تولیدی سالانه جنگل‌های شمال کشور می شود. این رقم بیشتر از میزان آبی است که طی چند سال پشت بزرگ‌ترین سد کشور یعنی کارون ۳ جمع می‌شود و این یکی از کاربری‌های حیاتی جنگل برای انسان و محیط‌زیست است.

نوبخت با تأکید بر اینکه مخالف تغییر کاربری‌های بیابان، جنگل و مرتع هستیم، عنوان کرد: باید ریل‌گذاری درستی برای حفظ و احیاء جنگل‌های کشور داشته باشیم و برنامه‌های کوتاه‌مدت و درازمدت برای آن طراحی شود.

کد خبر: ۱۵۷٬۹۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
      0 0
      دست متجاوزین به جنگلهای شمال کشور را با گیوتین قطع کنید