۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
درآمد به صرفه کشت گیاهان دارویی در گلستان؛ امید از خشکسالی می‌روید
بازار گزارش می‌دهد؛

درآمد به صرفه کشت گیاهان دارویی در گلستان؛ امید از خشکسالی می‌روید

گرگان-اگرچه تغییر اقلیم و خشکسالی بر کشاورزی گلستان اثرگذاشته و آن را محدود کرده اما توسعه کشت گیاهان دارویی دریچه‌ای جدید برای رونق اقتصاد استان باز و بارقه‌ای‌ از امید در دل زارعان ایجاد کرده است.

بازار، گروه استان‌ها: اگرچه اقتصاد مردم گلستان از دیرباز برپایه اقتصاد کشاورزی بوده اما تغییر اقلیم منطقه باعث شده تا خاک این خطه سخاوت همیشگی خود را به خرج ندهد؛ به این ترتیب کشاورزان گلستانی در سال‌های اخیر ناگزیر به جای کشت گندم، شالی و جو به کاشت گیاهان دارویی دربرخی اراضی مستعد استان روی آوردند.

مطابق بررسی‌های مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی استان، ۲۰گونه گیاه دارویی از قبیل سیاه دانه، گاوزبان، سرخار گل، آویشن باغی، بابونه، رزماری و زیره سبز در گلستان دارای اولویت برای کشت صنعتی و سرمایه‌گذاری هستند.

به باور کارشناسان، اگرچه تغییر اقلیم و خشکسالی باعث شده تا خاک این خطه از حاصلخیزی گذشته برخوردار نباشد اما با اینحال تنوع آب و هوایی واقلیم‌های مختلف استان بستری برای کشت گونه‌های مختلف گیاهان دارویی فراهم کرده است.

درآمد به صرفه کشت گیاهان دارویی در گلستان | امید از خشکسالی می‌روید

شرط توسعه قیمت مناسب
سیاه دانه از جمله محصولاتی است که کشت آن رونق تازه‌ای به صنعت کشاورزی استان وارد کرده که به جهت قیمت فروش مناسب آن با استقبال خوب زارعان مواجه شده است.

یک تولیدکننده گیاهان دارویی در این رابطه به خبرنگار بازار، گفت: شرط توسعه کشت گیاه سیاه دانه که در دهه اخیر در استان گلستان آغاز شده، قیمت خرید این محصول از کشاورز است.

اسماعیل عباسی پور درباره کیفیت سیاه دانه تولیدی در استان، گفت: سیاه دانه گلستان محصولی ارگانیک است زیرا خیلی کم مورد سم پاشی قرار می‌گیرد تاجاییکه از سیاه دانه‌هایی وارداتی هم می‌توان آن را باکیفیت‌تر دانست.

سیاه دانه گلستان محصولی ارگانیک است زیرا خیلی کم مورد سم پاشی قرار می‌گیرد تاجاییکه از سیاه دانه‌هایی وارداتی هم می‌توان آن را باکیفیت‌تر دانست

وی کم آب بر بودن این محصول را از مزایای کشت آن در استان یادکرد و گفت: کشت زیره به مقدار کمی آب نیاز دارد، زیرا این محصول در زمستان کشت می‌شود و بارش‌های فصلی، آب مورد نیاز گیاه را تأمین می‌کند دوره بحرانی کنترل علف‌های هرز سیاه دانه برای کشاورزان این بخش بسیار حائز اهمیت است زیرا علف‌های هرز این گیاه در برابر سم‌های علفکُش مقاوم است.

عدم علاقه برای رفع چالش ها
این فعال حوزه کشاورزی با بیان اینکه مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در این حوزه علاقه‌ای به رفع این چالش بزرگ ندارند، افزود: میزان حمایت‌های جهادکشاورزی در حوزه کشت گیاهان دارویی مانند سیاه دانه رضایت بخش نیست با توجه به افزایش ۶۰ درصدی دستمزد کارگران کشت سیاه دانه برای کشاورز به صرفه نیست چراکه این گیاه در چندین دوره باید وجین شود تا علف‌های هرز محصول را از بین نبرد.

به رغم اینکه کشاورزان نهادی مانند جهادی کشاورزی را همراه و حامی خود در توسعه کشت گیاهان دارویی نمی‌دانند اما به اعتقاد زارعان گلستانی صرفه اقتصادی گیاهان دارویی آن‌ها را مجاب به کاشت این محصولات مفید می‌کند.

درآمد به صرفه کشت گیاهان دارویی در گلستان | امید از خشکسالی می‌روید

صرفه اقتصادی
یک تولیدکننده گیاه دارویی گل گاوزبان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار بازار با تأکید بر اینکه کشت گیاهان دارویی برای کشاورز بسیار با صرفه است، گفت: به راحتی اقتصاد کشاورز از کشت گیاهان دارویی تأمین می‌شود البته باید گفت در روستای زرین گل شرایط برای کشت محصولاتی مانند گندم و شالی مناسب نیست حال آنکه خوشبختانه کشت گیاهان دارویی مانند گل گاوزبان به رونق اقتصاد منطقه کمک کرده است.

ابراهیم خرمدل خشکسالی و کم آبی را از دلایل نامناسب بودن اراضی این منطقه برای کشت گندم و شالی دانست و افزود: مردم روستا برای تأمین امرار معاش زندگی به کشت گیاهان دارویی روی آوردند در حال حاضر روستاهای رامیان به کشت گیاهان دارویی روی آوردند در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هکتار از اراضی گلستان تحت کشت گیاه گل گاوزبان است.

ظرفیت کشت اراضی شیبدار
یک تولیدکننده گیاهان دارویی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن تأکید بر ظرفیت بالای گلستان در کشت گیاهان دارویی، گفت: کشت گل محمدی از نظر اقتصادی برای گلستان بسیار مقرون به صرفه است به نظر می‌رسد کاشت آن در اراضی شیبدار شرق استان ظرفیت مناسبی برای توسعه اقتصادی مردم آن منطقه باشد.

مریم دلواری با بیان اینکه کشت گل محمدی ابتدای سال ۹۷ در۱.۵ هکتار از اراضی بخش داشلی برون گنبدکاووس آغاز شده، افزود: نخست‌امید به بار نشستن این محصول در منطقه دور از انتظار بود اما خوشبختانه تلاش تولیدکنندگان به ثمر نشست کشت گل محمدی مناسب اراضی شیبدار است گلستان دارای ۱۱۰ هکتار اراضی شیبدار است که این زمین‌ها مناسب برای کشت این گیاه هستند.

گلستان مستعد کشت تجاری گیاهان دارویی
معاون باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان درگفت وگو با بازار ضمن اشاره به ظرفیت مناسب گلستان برای توسعه کشت گیاهان دارویی، گفت: تنوع آب و هوایی و اقلیم متفاوت استان سبب رونق کشت گونه‌های مختلف گیاهان دارویی شده است.

نخست‌امید به بار نشستن کشت گل محمدی در اراضی داشلی برون گنبدکاووس دور از انتظار بود اما خوشبختانه تلاش تولیدکنندگان به ثمر نشست

نویدرضا فراهانی اظهار کرد: اقتصاد کشاورز به واسطه کشت گیاهان دارویی تأمین می‌شود در نتیجه توجیه اقتصادی برای کشاورز دارد ۳۷ گونه گیاه دارویی از ۴۰۹ گونه شاسایی شده، در استان کشت می‌شود که بیش از پنج هزار هکتار از اراضی گلستان را به خود اختصاص داده است.

درآمد به صرفه کشت گیاهان دارویی در گلستان | امید از خشکسالی می‌روید

به گفته فراهانی، گلستان مستعد کشت تجاری گیاهان دارویی مانند زعفران، سیاه دانه، نعنافلفلی، آویشن، گل گاو زبان، رازک، گل محمدی و غیره است سیاه دانه در میاندشت استان نظیر شهرستان‌های گرگان، علی آباد و رامیان با سطح کشت هزار هکتار در رتبه دوم کشور قرار دارد در نوار کوهستانی استان بیشترین سطح کشت مربوط به زعفران در شهرستان‌های آزادشهر، رامیان، مینودشت و گالیکش است.

کارشناسان و دست اندرکاران حوزه گیاهان دارویی در گلستان معتقدند این استان با داشتن شرایط اقلیمی و آب و هوای مناسب می‌تواند به قطب گیاهان دارویی کشور تبدیل شود زیرا بسیاری از گونه‌های آن به صورت خودرو وجود دارد بنابراین‌امیدواریم با حمایت‌های مسئولان استان، تأمین اعتبارات لازم برای تکمیل زیرساخت‌ها انجام شود تا اگرچه شرایط نامناسب آب و هوایی منجر به خشکسالی و کاهش تولید محصولات کشاورزی نظیر شالی شده اما بتوان در بخش کشت گیاهان دارویی گلستان را به عنوان استانی پیش رو مطرح کرد.

کد خبر: ۱۵۷٬۹۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • abdolrahimownegh@gmail.com IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      0 0
      همش تبلیغه حمایتی از گیاهان دارویی نیست