اختیار بخشودگی جرائم مالیاتی حوزه کشاورزی و غذایی به استان‌ها تفویض شود
در نشست شورای گفت‌وگوی استان فارس مطرح شد

اختیار بخشودگی جرائم مالیاتی حوزه کشاورزی و غذایی به استان‌ها تفویض شود

رئیس اتاق شیراز با اشاره به اینکه در شرایط فعلی تا ۴۰ درصد جرائم مالیاتی فروش محصولات کشاورزی طبق اختیارات استانی قابل‌بخشش است، گفت: خواسته بخش خصوصی، تفویض کل این اختیار به استان‌هاست.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، ‌جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: در حال حاضر موضوع بخشودگی جرائم مالیاتی فروش محصولات کشاورزی و صنایع غذایی و تبدیلی تا ۴۰ درصد در حوزه اختیارات استانی است، که مطالبه فعالان بخش خصوصی تفویض اختیار ۱۰۰ درصدی در این حوزه به استان‌هاست.

جمال رازقی در پنجاه و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس افزود: تولیدات صنایع تبدیلی به دلیل فسادپذیر بودن محصولات و عدم امکان نگهداری آنها به مدت طولانی بود که بر این اساس آن بخشودگی حال حاضر تا ۴۰ درصد است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این موضوع درخواست جدی بخش خصوصی استان و کشور است، نیاز است استانداری فارس در مکاتبه‌ای با سازمان امور مالیاتی کشور این موضوع را پیگیری کند تا برای جرائم و بخشودگی آن اختیارات لازم به استان داده شود.

رازقی با بیان اینکه قیمت ارز برای واحدها به‌ویژه صنایع تبدیلی قیمت پایینی است به‌گونه‌ای که قادر به رقابت با دیگر کشورها نیستند، اظهار کرد: تولیدکننده سالیان زیاد زحمت کشیده؛ اما امروز در صادرات با زیان بزرگ روبه‌رو است، ما که موافق آزادسازی قیمت ارز بودیم اما نمی‌شود قسمتی را آزاد کنید و قسمتی آزاد نباشد؛ دولت باید در اقتصاد کشور و به‌ویژه تولید به یک وحدت نظر برسد.

رئیس اتاق شیراز در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: عدم تمکین دستگاه‌ها به اجرای مصوبات کارگروه رفع موانع تولید از گلایه‌های بخش خصوصی و تولیدکنندگان است.

وی ادامه داد: ۲۹۳ واحد به کارگروه رفع موانع تولید مراجعه کردند درمجموع ۳۵ درصد مصوبات اجرایی نشده است درحالی‌که دادستان کل کشور و استان برای اجرایی شدن این مصوبات تکلیف کرده است.

رازقی همچنین با انتقاد از تعدد سامانه‌ها در مسیر تولید، گفت: تعدد سامانه‌های تولیدی از مهم‌ترین گلایه‌ها است چراکه تولیدکنندگان برای یک کار ساده باید با ۲۵ سامانه درگیر باشند.

وی با ببان اینکه وزارت اقتصاد هر روز سامانه تعریف می‌کند که این کار قیمت تمام‌شده را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: هیچ اتفاقی هم با این سامانه‌ها در راستای بهبود اوضاع رخ نمی‌دهد بلکه تنها هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده را افزایش می‌دهد.

رازقی با بیان اینکه البته مشکل در استان نیست از وزارت اقتصاد و دارایی انتقاد کرد و افزود: این وزارت خانه مأموریت دارد که موانع را بردارد اما بیش از همه سامانه تعریف می‌کند.

وی در ادامه از مدیرکل دارایی استان درخواست کرد از طریق وزارت خانه متبوع خود مشکل را پیگیری کند.

مصوبات پنجاه و هفتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس

۱- اداره امور اقتصادی و دارایی استان کارگروهی تشکیل و وضعیت سامانه‌ها و اثربخشی آنها را مشخص نماید و راهکارهای پیشنهادی جهت کاهش تعداد سامانه‌های موجود را ارائه دهد.

۲- معاونت امور اقتصادی استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان جلسه‌ای با حضور شرکت شهرک‌های صنعتی، برق منطقه‌ای فارس، برق منطقه‌ای شیراز، شرکت توزیع برق شیراز و اتاق بازرگانی برگزار نماید و وضعیت برق‌رسانی به شهرک‌های سروستان، بیضا و فتح‌آباد را بررسی نموده و در صورت لزوم این جلسه با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت توانیر به‌صورت ویبنار برگزار شود.

۳- استانداری فارس در مکاتبه‌ای با سازمان امور مالیاتی کشور موضوع بخشودگی جرائم مالیاتی فروش محصولات کشاورزی و صنایع غذایی و تبدیلی که در حال حاضر تا ۴۰ درصد در حوزه اختیارات استانی است، درخواست تفویض اختیار ۱۰۰ درصدی در این حوزه به استان نماید.

۴- امور مالیاتی استان تا زمان اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی، جرائم مالیاتی فروش محصولات کشاورزی و صنایع غذایی و تبدیلی برای تولیدکنندگان لحاظ ننماید و تنها اطلاعات و گزارش فروش به خریداران توسط تولیدکننده به امور مالیاتی ارائه شود.

۵- اتاق شیراز با سازمان صنعت، معدن و تجارت فهرست تمام مصوبات کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و مصوباتی که اجرایی نشدند به تفکیک دستگاه‌های متولی اجرا به دفتر استانداری گزارش کنند.

کد خبر: ۱۵۷٬۸۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha