۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
گرهِ گرانی بر تار و پود پارچه| بازار پوشاک شیراز از رونق افتاد
گزارش بازار؛

گرهِ گرانی بر تار و پود پارچه| بازار پوشاک شیراز از رونق افتاد

شیراز- گرانی پارچه از یک سو باعث تعطیلی کار بسیاری از فعالان این صنف شده و از دیگر سو بازار پوشاک شیراز را به خاطر قیمت بالا و کاهش قدرت خرید مردم، از رونق انداخته است.

بازار؛ گروه استان ها: چند ماهی است که گرانی به تار و پود پارچه، گره خورده و قیمت برخی از انواع منسوجات در کلانشهر شیراز، میلیونی پای مشتری آب می خورد. فرقی نمی کند گذرتان به بزازی های بازار وکیل بیفتد یا از پارچه سراهای معروف در محدوده سینما سعدی، سر در آورید. در هر صورت قیمت پارچه، سر به فلک کشیده و آنطور که فعالان این صنف می‌گویند سرشان، حسابی خلوت است.

روزگاری در پاساژهای پارچه فروشی، جای سوزن انداختن نبود اما این روزها افزایش قیمت منسوجات، بازار را زمینگیر کرده و مردم، دل و دماغی برای خریدن پارچه ندارند.

اگر بخواهید یک پارچه با جنس تور شاین بخرید باید متری ۶۵۰ هزار تومان بابت آن پول پرداخت کنید و هر متر از انواع ژاکارد و پارچه های سنگی نیز بیش از ۷۰۰ هزار تومان فروخته می شود. قیمت پارچه های معمولی و پرمصرف همچون لنین، کرسپونخ، نخی اسلپ دار و لمه هم از متری ۹۰ تا ۲۹۸ هزار تومان، متفاوت است و در این میان باید خیلی خوش شانس باشید تا چشمتان به جمال پارچه‌های ارزان قیمت، روشن شود.

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار «بازار»، گرانی دست و پای مردم را برای خرید پارچه، بسته است و حتی بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک را با مشکل، مواجه کرده است.

این وضعیت تاثیرش را بر قدرت خرید مردم نیز گذاشته و بازار پوشاک نیز از رونق افتاده است. به گونه ای که مردم کمتر توان خرید پوشاک نو دارند و حتی برخی از دست اندرکاران این بخش می گویند مردم به پوشاک دسته دوم رو آورده اند.

ندا حسین پور، یکی از بانوان شیرازی که چند سالی است در زمینه فروش پوشاک در فضای آنلاین فعالیت می‌کند به «بازار» گفت: التهابات قیمتی در بازار پارچه موجب شده تا زمان به تعادل رسیدن قیمت ها، سفارشات را ببندیم. به گفته حسین پور، در حال حاضر دوخت پوشاک با احتساب هزینه دستمزد خیاط و خرید پارچه، مقرون به صرفه نیست و بیشتر مشتری ها حاضر نیستند بابت یک مانتو و لباس ساده، هزینه های نامتعارف پرداخت کنند.

تا وقتی زیرساخت‌ها برای احیا و توسعه صنعت نساجی و پوشاک فراهم نشود، پارچه و پوشاک روز به روز گران تر خواهد شد

به اعتقاد این تولیدکننده پوشاک، مردم گرانی لباس را از چشم فروشندگان می بینند، این در حالیست که هم قیمت پارچه به صورت افسار گسیخته رشد داشته و هم دستمزد خیاط افزایش داشته است. حسین پور به این نکته نیز اشاره کرد که پوشاک از سال گذشته تاکنون بیش از ۶۰ درصد گران تر شده و افزایش قیمت ها به پیراهن مردانه، لباس زنانه و بچه گانه و حتی چادر مشکی هم سرایت کرده است. این تولیدکننده پوشاک بر این باور است تا وقتی زیرساخت‌ها برای احیا و توسعه صنعت نساجی و پوشاک فراهم نشود، پارچه و پوشاک روز به روز گران تر خواهد شد.

رکود و تورم، قدرت خرید مردم را کاهش داده است
هادی عدومی، یکی از پارچه فروشان شیرازی نیز معتقد است رکود و تورم، قدرت خرید مردم را کاهش داده و فعالان این صنف را به دردسر انداخته است. به گفته عدومی، یکی از دلایل رشد قیمت پارچه به کارخانجات نساجی باز می گردد، چرا که تولیدکنندگان، منسوجات را با قیمت های گزاف به فروشندگان ارائه می‌کنند که این وضعیت هم به ضرر فروشندگان و هم مصرف کنندگان است.

گرهِ گرانی بر تار و پود پارچه| بازار پوشاک شیراز از رونق افتاد

بنابه تاکید این فعال صنفی، فروشندگان پارچه هر چند ماه یک بار پارچه را با قیمت های متفاوت از تولیدکنندگان می خرند و بازار هیچ گونه ثباتی ندارد. در واقع نه مصرف کنندگان، تحمل گرانی های بیش از حد را دارند و نه تولید کنندگان می توانند با این وضعیت به حیات شغلی خود ادامه دهند.

هیچ قیمت منطقی و با ثباتی برای پارچه وجود ندارد
گرانی پارچه، بساط کار و بار یکی از بانوان شیرازی را که به قول خودش تا همین چند وقت پیش در منزل خیاطی می کرده و معدود مشتریانی نیز داشته، کساد کرده است.

به گفته سکینه معتمدی، بسیاری از مشتریان او معتقد هستند که خرید پوشاک در مقایسه با خرید پارچه و پرداخت دستمزد خیاط، مقرون به صرفه نیست.

بنا با تاکید این بانوی میانسال، در صورتی که یک مصرف کننده بخواهد با ارزانترین پارچه یک مانتو بدوزد باید حداقل ۵۰۰ هزار تومان هزینه کند. قیمت پارچه های مجلسی زنانه نیز بسیار گران است و اگر همین مشتری بخواهد یک لباس مجلسی بدوزد، هزینه آن با احتساب دستمزد خیاط، بسته به نوع پارچه از یک میلیون تا ۵ میلیون تومان، متفاوت است.

معتمدی با استناد به مشاهدات میدانی خود در بازار پارچه فروشان، یادآور شد که هیچ قیمت منطقی و باثباتی برای پارچه وجود ندارد و فعالیت طراحان خانگی و مزونی نیز تحت الشعاع این مسئله قرار گرفته است.

این خیاط به این نکته نیز اشاره کرد که کیفیت برخی پارچه ها بسیار پایین است و واردات پارچه به این مسئله دامن زده است. در واقع عده ای نمی‌توانند پارچه را به صورت حضوری خریداری کنند و آن را تلفنی سفارش می‌دهند و همین عامل، بازار فروش پارچه های تقلبی و بی کیفیت را در این اوضاع نابسامان، داغ کرده است.

افزایش حقوق و دستمزد کارگران، بیمه، عوارض و مالیات، برخی دلایل گرانی پارچه!
اما اینکه دلیل التهابات قیمتی و گرانی پارچه چیست موضوعی است که رئیس اتحادیه پارچه فروشان شیراز در گفتگو با «بازار»، علت آن را به فاکتور هایی همچون افزایش حقوق و دستمزد کارگران، بیمه، عوارض و مالیات ربط داد.

گرهِ گرانی بر تار و پود پارچه| بازار پوشاک شیراز از رونق افتاد

به گفته علی اکبر عبداللهی گرانی مواد اولیه، افزایش تعرفه های حمل و نقل و سایر خدمات جانبی نیز موجب افزایش ۴۰ درصدی قیمت پارچه در طول دو ماه گذشته شده است. از دیدگاه این مقام صنفی، فرسودگی تجهیزات و به روز نبودن کارخانجات منسوجات در التهابات بازار پارچه نقش داشته، چرا که هزینه نگهداری دستگاه ها، زیاد و تولیدات، کم شده و همین مسئله بر طبل گرانی پارچه کوبیده است.

افزایش قیمت پارچه، بسیاری از فعالان این صنف را به فکر تغییر شغل انداخته و حتی عده‌ای نیز در طول چند وقت اخیر، پروانه خود را باطل کرده‌اند

رییس اتحادیه پارچه فروشان شیراز به این نکته نیز اشاره کرد که افزایش قیمت پارچه، بسیاری از فعالان این صنف را به فکر تغییر شغل انداخته و حتی عده‌ای نیز در طول چند وقت اخیر، پروانه خود را باطل کرده‌اند.

عبداللهی با تاکید بر اینکه در این اوضاع، مالیات ها و اجاره های سنگین، وضعیت بدی به پارچه فروشان تحمیل کرده است، یادآور شد که تنوع منسوجات در بازار، بسیار بالاست و قیمت ها نیز متفاوت است.

به گفته این مقام صنفی از پارچه چادر مشکی و مانتو گرفته تا انواع پارچه های مجلسی، قیمت های متفاوتی در بازار دارد و اکثر مشتریان از اقشار متوسط و رو به پایین جامعه هستند.

رئیس اتحادیه پارچه فروشان شیراز معتقد است گرانی پارچه و پوشاک، این ملزومات را در درجه چهارم و پنجم سبد خانوار قرار داده و حتی بعضی از آنها از روی ناچاری به استفاده از پوشاک دسته دوم روی آورده اند.

به گفته عبداللهی، پیش از این پارچه جزو مصارف و اولویت های ضروری سبد خانوار محسوب می‌شد اما در حال حاضر گرانی، قدرت خرید مشتریان را تحت شعاع قرار داده و بازار را که کساد کرده است.

در هر حال، انواع پارچه، گران شده و این وضعیت هیچ سودی به حال تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ندارد. تعدیل قیمت پارچه، هم آب بر آتش التهاب بازار پوشاک خواهد ریخت و هم راه برای مصرف کنندگان، خیاطان و طراحان صنعت مد، هموار خواهد شد.

در این بخش باید برنامه ریزی های جدی کرد و با ایجاد ثبات در بازار پارچه، قیمت تمام شده پوشاک را نیز کاهش داد.

کد خبر: ۱۵۷٬۷۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha