۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
تجارت با دیار هزار دریاچه روشن شد| سفر به دور دنیا از ساری تا فنلاند
بازار گزارش می‌دهد؛

تجارت با دیار هزار دریاچه روشن شد| سفر به دور دنیا از ساری تا فنلاند

ساری- جاذبه های متنوع موجود در مازندران سرمایه گذاران شمال اروپا را به این استان کشاند تا به تبادل بسته ها و فرصت های سرمایه گذاری بپردازند و تجارت بین کشور و استان هزاردریاچه ها کلید خورد.

بازار؛ گروه استان ها: برای اولین بار تاجران و بازرگانان شمال ایران و شمال اروپا دور یک میز جمع شدند تا با رفع موانع فراروی برای توسعه مناسبات اقتصادی و گردشگری و زیست محیطی برنامه ریزی داشته باشند.

بهره گیری از تجارت و فناوری های نوین کشور فنلاند، متولیان و مسئولان مازندرانی را برآن داشت تا با این کشور و تیم اقتصادی آن وارد مذاکره و شور اقتصادی شوند.

تجارت اندک با فنلاند
در حال حاضر بیشترین مبادلات تجارت بین ایران و فنلاند، ماشین آلات، آهن، کاغذ بوده و تولید ناخالص این کشور ۱۸۵ میلیون دلار است. رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اندک بودن مبادلات تجاری با فنلاند گفت: طی سال قبل کل صادرات ایران به فنلاند ۳۰۰ میلیون دلار بوده است و باید در این زمینه برنامه ریزی بیشتری شود.

عبدالله مهاجر در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه چراغ صادرات به فنلاند و کشورهای اروپایی را باید روشن کنیم، تصریح کرد: مازندران برای افزایش تولیدات و کاهش مصرف آب، مدیریت ضایعات و پسماند کشاورزی می تواند از دانش و فناوری های نوین فنلاند بهره گیری کند.

تجارت با دیار هزار دریاچه روشن شد| سفر به دور دنیا از ساری تا فنلاند

وی ادامه داد: مهمترین شاخصه فنلاند داشتن تکنولوژی هایی برای مدیریت انرژی چوب و تبدیل ضایعات آن دانست و گفت: از دیگر ظرفیت های مهم استان گردشگری است و می توان از تجربیات فنلاند در زمینه گردشگری هوشمند بهره گیری کرد.

مهمترین شاخصه فنلاند داشتن تکنولوژی هایی برای مدیریت انرژی چوب و تبدیل ضایعات آن است. از دیگر ظرفیت های مهم استان گردشگری است و می توان از تجربیات فنلاند در زمینه گردشگری هوشمند بهره مند شد

راه اندازی مسیر گردشگری ساری- فنلاند
جواد طالبی شهردار ساری به جاذبه‌های گردشگری متعدد در مرکز استان اشاره کرد و گفت: این پتانسیل می‌تواند پل ارتباطی گردشگری میان شهر ساری و کشور فنلاند باشد و چنانچه کشور فنلاند آمادگی سرمایه‌گذاری داشته باشد بسترهای اقتصادی مناسب در ساری جهت ارائه به تجار این کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به درگیری شهرهای شمالی از جمله شهر ساری به معضل زباله، تلاش داریم تا با استفاده از فناوری روز دنیا که کشور فنلاند در این زمینه سرآمد است، مشکل پسماند را در سریع‌ترین زمان ممکن حل کنیم.

شهردار ساری افزود: یکی از مسائلی که خیلی علاقمند هستیم تا با همکاری فنلاند صورت بگیرد؛ مدیریت پسماند و تبدیل آن به انرژی‌های پایدار است.

تولید انواع محصولات از جمله برنج و مرکبات، بسته های سرمایه گذاری و تجاری مازندران را برای ورود به بازارهای جهانی از جمله شمال اروپا کامل کرده است و اسماعیل یزدان پناه مدیرعامل مرکز تجارت برنج ایران میزان تولید برنج در استان را بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن ذکر کرد و گفت: یان فرصت خوبی است تا این محصول را برای صادرات به کشورهای مختلف معرفی کنیم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار جاذبه های سرمایه گذاری در استان بالا برشمرد و گفت: در بسیاری از زمینه ها می توان برای توسعه مناسبات و سرمایه گذاری و به ویژه صادرات بهره گرفت.

بهره گیری از دانش فنلاند برای کاهش ضایعات کشاورزی
کامل نبودن زنجیره صنایع تبدیلی و تکمیلی سبب می شود تا سالانه بخش قابل توجهی از محصولات از استان در صنعت طیور و کشاورزی به ضایعات تبدیل شود و تجربه فنلاند دراین بخش می تواند به کمک کشاورزی استان بیاید. رئیس سازمان جهاد کشاوررزی مازندران بهره گیری از فناوری های نوین کشور فنلاند برای کاهش ضایعات در مرغداری و مرکبات را مهم دانست و گفت: همچنین استان می تواند نیازمندی های کشور فنلاند را در بخش کشاورزی تامین کند.

تجارت با دیار هزار دریاچه روشن شد| سفر به دور دنیا از ساری تا فنلاند

حسن عنایتی افزود: می توان از ظرفیت فارغ التحصیلان کشاورزی برای توسعه خدمات و دانش فنی این بخش بهره گرفت.

وی تولید ۷.۵ میلیون تن محصول کشاورزی را زمینه ای مناسب برای رونق صادرات با کشورهای اروپایی از جمله فنلاند برشمرد.

سفیر جمهوری فنلاند در تهران با اظهار اینکه پتانسیل های زیادی در مازندران وجود دارد، گفت: این استان می تواند نسبت به صادرات مواد غذایی به فنلاند اقدام کند و ما نیز آماده هستیم دانش و تکنولوژی های نوین را در حوزه مدیریت منابع آبی و پسماند در اختیار استان قرار دهیم.

کاری کاهیلوو فزد: ما درپی انتقال فناوری های نوین به کشورهای مختلف هسیتم و حاضریم این فناوری ها را بدون هیچ محدودیتی در اختیار مازندران قرار دهیم.

وی ادامه داد: در زمینه صنایع کشاورزی و صنایع مربتط با این بخش نیز از دیگر موارد همکاری خواهد بود و با توجه به وجود شرکت های مرتبط با صنعت طیور و مرغداری، می توان دانش مدیریت ضایعات و پسماند را در اختیار قرار دارد.

سفیر فنلاند در ایران گفت: همچنین در صنایع چوب و کاغذ مازندران از فناورین این کشور بهره گیری می شود.

تقویت دیپلماسی اقتصادی و رفع موانع فراروی سرمایه گذاران و تجار و معرفی درست جاذبه ها و بسته های سرمایه گذاری می تواند روند اقبال تاجران و بازرگانان خارجی را برای توسعه مناسبات با مازندران افزایش دهد.

کد خبر: ۱۵۷٬۶۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha