۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۹
اکثریت مرغداری ها جوجه ریزی را تعطیل کرده اند| خطر تامین گوشت سفید و قرمز تا سه ماه آینده
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بازار:

اکثریت مرغداری ها جوجه ریزی را تعطیل کرده اند| خطر تامین گوشت سفید و قرمز تا سه ماه آینده

مسلم صالحی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: علیرغم وعده های دولت، امروزه اکثریت مرغداری ها یا جوجه ریزی را تعطیل کرده اند و یا مرغ های تخمگذار را به کشتارگاه می فرستند.

مسلم صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به نگرانی در تامین نهاده‌های دامی کشاورزان اظهار کرد: تأمین نهاده‌های دامی یکی از دغدغه های مهم بخش کشاورزی، و دامداری های صنعتی و خرد است.

وی با اشاره به نگرانی در تأمین کود، سموم و بذر کشاورزان تاکید کرد: با توجه به حذف ارز ترجیحی دولت وعده داد که به هر طریقی در تامین نهاده‌های دامی برنامه‌ریزی لازم را خواهد داشت که کشاورز دچار مشکل در تأمین نهاده‌های دامی نشود.

این نماینده مجلس ادامه داد: متاسفانه علیرغم این وعده ها امروزه اکثریت مرغداری ها یا جوجه ریزی را تعطیل کرده اند و یا مرغ های تخمگذار را به کشتارگاه می فرستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه دامداران نیز دام های سبک و سنگین خود را که مولد هم هستند به کشتارگاه می فرستند، بیان کرد: این مسئله می‌تواند امنیت غذایی کشور را تا چند ماه آینده به خطر بیندازد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت باید موضوع سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را مدنظر قرار دهد، گفت: در حال حاضر هزینه‌های تولید با افزایش ۳۰۰ الی ۴۰۰ درصدی مواجه شده است.

صالحی با بیان اینکه بازار کشش افزایش قیمت تا این حد را ندارد، گفت: به عنوان مثال قیمت مرغ ۵۹ هزار و ۸۰۰ مصوب می‌شود اما در بازار ۴۰ الی ۴۲ هزار تومان به فروش می رسد که این نشان می‌دهد، بازار استقبال خوبی از رقم مصوب شده ندارد.

حتی اگر قیمت مرغ به ۶۰ هزار تومان برسد باز این جای سوال دارد که آیا مردم قدرت خرید لازم را برای خرید این کالا دارند و یا خیر ؟ که باید گفت مردم قدرت خرج لازم را ندارند


وی تاکید کرد: حتی اگر قیمت مرغ به ۶۰ هزار تومان برسد باز این جای سوال دارد که آیا مردم قدرت خرید لازم را برای خرید این کالا دارند و یا خیر ؟ که باید گفت مردم قدرت خرج لازم را ندارند.

صالحی با بیان اینکه دولت باید به موضوع تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی توجه جدی کند، بیان داشت: تامین سرمایه در گردش از طریق تسهیل فرآیندهای اداری می تواند مشکلات کشاورزان در برخی امور را مرتفع کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید گره کار کشاورزان باز شود، گفت: هر چه سریعتر باید در زمینه سرمایه در گردش کشاورزان اقدامات لازم را مد نظر قرار داد در غیر این صورت ما تا سه ماه آینده قطعاً با مشکل تامین گوشت سفید و قرمز مواجه خواهیم شد.

صالحی با تاکید بر این نکته که سازمان برنامه بودجه باید هر چه سریعتر منابع تخصیص یافته در بخش کشاورزی را اختصاص دهد، گفت: در حال حاضر نرخ تضمینی خرید گندم ۱۱ هزار ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است اما در لالان گندم را تا قیمت ۱۵ هزار تومان خریداری می کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: اگر دولت نتواند در این بخش خوش حسابی خود را نشان دهد، قطعا در مهرماه یا کشاورز گندم نخواهد کاشت و یا اگر بکارد، این گندم را به دولت تحویل نخواهد داد.

کد خبر: ۱۵۷٬۶۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 11
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایمان IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
      6 0
      من دامدار که بیچاره شدیم رفت
    • علی IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
      3 0
      متخصصان امور کجای این پازل هستند!!!؟ همه چی فقط باإن شاءالله حل نمی شود !! آستین هارا بالا بزنید ،کار کنید
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
      1 9
      دولت تولید کننده هایی را که با هدف ضربه زدن به بازار و تولید به جرم اخلال در اقتصاد به قوه قضاییه معرفی کند این تعطیلی ها همراهی با دشمن است
      • سام IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
        7 1
        وقتی چیزی از پرورش و تولید نمیدونی حرف نزنی نمی گن لالی
      • تولید کننده IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
        0 0
        تولید کننده مگه مریض هست مرغ تخم گذار خودش بفرسته کشتارگاه گاودار مگه بیچاره که سرمایه خودش گاو شیرده رو بفرسته کشتارگاه وقتی دولا نهاده رو به قیمت آزاد میده دامدار و تولید کننده باید دام و طیور هم به قیمت آزاد عرضه بشه وگرنه براش صرفه نداشته تولید کنار میگذره دولت باید به قیمت آزاد از تولید کننده بخره و با تخفیف و یارانه به دهک های پایین جامعه توزیع کنه تا دهک های پایین هم بتونن استفاده کنن
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
      5 0
      داره دیر میشه مسولان تا از خواب گران بیدار بشن صنعت دام کشور به فنا رفته،××××دامداری ها در حال احتضار هستند×××××
      • بندری IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
        0 0
        احسنت
    • علی چراغی IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
      4 0
      حماقت وندانم کاری مسئولین خودخواه باعث بوجودآمدن مشکلات برای تولیدکننده ومصرف کننده شده است هرکسی درحیطه کاری خودش و تخصص خودش اگرمسئول بودمملکت اینچنین . گل وگلاب نمیشد
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
      0 0
      منلکت رابه نابودی کشاندن ‌کشوری چهارفصل نباید برای نهاده دامی دچارمشکل بشه .متاسفانه سو مدیریت داره کشور ونابود میکنه
    • احد IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
      0 0
      از شش کلاسی مدیریت بیشتر از این انتظار نداشته باشید
    • احمد IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
      0 0
      وقتی ده درصد رو حقوق میره بتظرتون قدرت خرید هست مهمونی به کلی نابود شد مسافرت نصف شده ازدواج به کلی نابود شد این چرخه مثل یه زنجیره حتی کسی نذری نمیده