۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
شدت گرفتن تلاش‌های بین‌المللی برای افزایش صادرات غلات اوکراین
تاثیر جنگ روسیه بر وضعیت جهانی غلات

شدت گرفتن تلاش‌های بین‌المللی برای افزایش صادرات غلات اوکراین

درحالیکه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا محاصره میلیون‌ها تن غلات اوکراینی توسط روسیه را یک جنایت جنگی نامیده، تلاش های بین المللی برای حل معضل بسته شدن بندرهای اوکراین برای صادرات غلات شدت گرفته است.

بازار؛ گروه کشاورزی: در پی بحران به وجود آمده برای صادرات غلات از طریق بندرگاه‌ های اوکراین، تلاش‌ های بین‌ المللی برای حل این معضل افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، مقامات کی‌یف و ورشو در گذرگاه کورچووا در مرز لهستان با یکدیگر درباره نحوه خروج غلات اوکراین گفتگو کرده‌اند. همچنین هفته گذشته طرحی با میانجیگری ترکیه، مبنی بر ساماندهی صادرات غلات اوکراین از طریق ایجاد کریدوری در دریای سیاه، در دست مذاکره قرار دارد.

این در شرایطی است که در حال حاضر به دلیل حمله نظامی روسیه و مسدود شدن راه‌های خروجی، میلیون‌ ها تن گندم و غلات در بنادر اوکراین انبار شده است. بندرگاه‌ ها به حالت تعطیل درآمده‌اند و صادرات غلات و حتی علوفه برای حیوانات عملا متوقف شده است. به طوری که بر اساس برخی برآوردها ۲۰ میلیون تن غلات در سیلوهای اوکراین ذخیره شده‌اند که امکان انتقال آن‌ها به بازارهای جهانی وجود ندارد.

فائو: در پی جنگ روسیه این خطر وجود دارد که تعداد جهانی افراد مبتلا به سوتغذیه بین ۸ تا ۱۳ میلیون نفر در سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ به ویژه در آسیا، جنوب صحرای آفریقا، خاورمیانه و شمال آفریقا افزایش یابد

افزایش افراد مبتلا به سوتغذیه تا ۱۳ میلیون نفر تحت تاثیر جنگ روسیه

به گزارش یورونیوز، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، درباره طرح این کشور در خصوص صادرات غلات اوکراین گفت: «در روزهای آینده امیدواریم شاهد پیشرفت سریع همه‌ چیز باشیم. ما در تلاش هستیم تا مشکل صادرات غلات را در اسرع وقت حل کنیم و در این چارچوب یک نشست را میان روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد ترتیب داده‌ ایم. سازمان ملل در این زمینه برنامه‌ای دارد و می‌ توان گفت که اکثریت قریب به اتفاق طرف‌ ها به آن ابراز تمایل کرده‌ اند.»

گفتنی است روسیه پیش از این در واکنش اعلام کرده بود آماده است در ازای لغو برخی تحریم‌ ها به کشتی‌ های تجاری اجازه دهد تا مواد غذایی اوکراینی را به سایر نقاط جهان منتقل کنند.

از سوی دیگر سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، اعلام کرده است که کشورهای در حال توسعه در شمال آفریقا، آسیا و خاورمیانه به شدت به واردات گندم وابسته هستند و به دلیل بروز جنگ روسیه و اوکراین در معرض آسیب قرار گرفته‌ اند.

این آژانس غذایی سازمان ملل گفته است: این خطر وجود دارد که تعداد جهانی افراد مبتلا به سوتغذیه بین ۸ تا ۱۳ میلیون نفر در سال‌ های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ به ویژه در «آسیا، جنوب صحرای آفریقا، خاورمیانه و شمال آفریقا» افزایش یابد. پیشتر آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، نیز هشدار داده بود که جنگ روسیه و اوکراین می‌ تواند به یک بحران غذایی جهانی منجر شود.

قبل از جنگ، روسیه و اوکراین در کنار هم ۱۹ درصد جو، ۱۵ درصد گندم و ۴ درصد ذرت دنیا را تامین می‌کردند که بیش از یک سوم صادرات جهانی غلات را تشکیل می‌ دهد

محاصره غلات اوکراین توسط روسیه یک جنایت جنگی واقعی است
بر اساس این گزارش، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشته است محاصره میلیون‌ ها تن غلات اوکراینی توسط روسیه یک جنایت جنگی محسوب می‌ شود. در واقع به گزارش رویترز، بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است: ما از روسیه می خواهیم که دسترسی به بنادر را آزاد کند چرا که باور کردنی نیست و نمی توان تصور کرد که میلیون ها تن گندم در اوکراین بلوکه باشد ولی در بقیه جهان مردم از گرسنگی رنج ببرند.

شایان ذکر است قبل از جنگ، روسیه و اوکراین به ترتیب بزرگترین و پنجمین صادرکنندگان گندم در جهان به شمار می‌ رفتند. این دو کشور در کنار هم ۱۹ درصد جو، ۱۵ درصد گندم و ۴ درصد ذرت دنیا را تامین می‌ کردند که بیش از یک سوم صادرات جهانی غلات را تشکیل می‌ دهد.

کد خبر: ۱۵۷٬۴۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha