۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵
نوسان قیمتی فرصتهای صادرات را می گیرد؛ از دست دادن بازارهای خارجی با افزایش دائمی قیمتها
فعال صنعت زنبورداری در گفتگو با بازار مطرح کرد

نوسان قیمتی فرصتهای صادرات را می گیرد؛ از دست دادن بازارهای خارجی با افزایش دائمی قیمتها

ساسانی فعال بخش زنبورداری می گوید: به دلیل بالا رفتن هزینه های تولید، قیمت محصول نهایی ما نیز افزایشی است و همین امر موجب می شود خریداران خارجی را از دست بدهیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: زنبور عسل از جمله حشرات مفید در طبیعت است که زنبورداران بسیاری از تولیدات این حشره از جمله «عسل، بره موم، ژل رویال، زهر زنبور و غیره» را در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می کنند. با این وجود فعالان این بخش نیز همچون دیگر بخش های کشاورزی با یکسری چالش ها مواجه هستند.

اگر ثباتی در بازار بود بهتر می توانستیم برنامه ریزی کنیم اما هر روز با شروع کار با یک چالش مواجه می شویم یا قیمت دلار بالا رفته، یا قیمت مواد اولیه افزایش یافته است

بی ثباتی بازار؛ اصلی ترین چالش تولیدکننده های صنعت زنبورداری
پرویز ساسانی عضو هیات مدیره یک شرکت پرورش زنبور عسل در راستای اصلی ترین چالش ها و مشکلات این حوزه به خبرنگار بازار می گوید: بی ثباتی اصلی ترین مشکل ما است؛ به این معنا که اگر ثباتی در بازار بود بهتر می توانستیم برنامه ریزی کنیم اما هر روز با شروع کار با یک چالش مواجه می شویم یا قیمت دلار بالا رفته، یا قیمت مواد اولیه افزایش یافته است، یا واردات مواد اولیه با موانعی مواجه می شود و یا صادرات را ممنوع می کنند. بنابراین اگر تصمیم گیرنده های کشور در بازار ثبات ایجاد کنند که بتوان کار کرد قطعا وضعیت تولید کننده ها هم بهتر عمل خواهند کرد.

ساسانی در خصوص اصلی ترین مشکلی که تولیدکنندگان بخش صنایع غذایی و کشاورزی به آن درگیر هستند یعنی بسته بندی محصولات، اظهار می دارد: ما در این حوزه مشکل چندانی نداریم چون در بازار ظروف استاندارد خوب موجود است و این بستگی دارد که تولیدکننده برای بسته بندی چه میزان هزینه کند. لذا ما نیز از لوازم خوب ایرانی استفاده می کنیم و مشکلی هم نداریم و تنها مساله این است که ظروف بسته بندی گران شده است.

قیمت شکر به عنوان یک نهاده اصلی تولید در زنبورداری مدرن افزایشی است و به تبع روی قیمت محصول نهایی اثرگذار است

روند افزایش قیمت مواد اولیه حساب و کتاب ندارد
وی خاطر نشان می کند: مساله اینجا است که مواد اولیه حتی تا هزار درصد گران شده است و روند افزایش قیمتها هم حساب و کتاب ندارد.

این فعال بخش زنبورداری ادامه می دهد: به این ترتیب بالا رفتن هزینه هایی همچون دستمزد، لوازم بسته بندی، مواد اولیه، قیمت انرژی های مصرفی روی و دیگر موارد روی تولید تاثیر می گذارد و قطعا قیمت نهایی بسیار گران می شود.

ساسانی در خصوص نوسان پیوسته قیمت شکر به عنوان یکی از نهاده های تولید نیز می گوید: مصرف اصلی زنبورداری مدرن شکر است و اگر شکر نباشد به اصطلاح زنبورداری وجود ندارد اما مثل دیگر کالاها شاهد رشد قیمتی این محصول هستیم و به تبع هزینه های را بالا برده است.

وی در خصوص مسائل پیرامون فروش محصولات صنعت زنبورداری نیز اظهار می دارد: به شخصه۹۰درصد فروش ما روی بازار داخلی است و ۱۰ درصد را به بازارهای جهانی ارسال می کنیم و غالبا محصول را به کشورهای حوزه خلیج فارس ارسال می کنیم.

ساسانی خاطر نشان می کند: یک مشکلی که در بحث صادرات داریم بحث نوسان قیمتی است؛ یعنی در حالی که محصول را با یک قیمت مشخص به مشتری می دهیم و یک ماه بعد اعلام می کنیم محصول ما ۶۰ تا ۷۰ درصد گرانتر شده است رسما مشتری را از دست می دهیم. در واقع تصور مشتری خارجی این است که این افزایش قیمتها به دلیل زیاده خواهی ما است چون از نوسان های قیمتی هزینه های تولید مطلع نیستند.

برای باقی ماندن در بازار رقابتی روی کیفیت کالا و بسته بندی خوب محصول متمرکز شده ایم

وارد شدن مستقیم به بازارهای خارجی مستلزم بودجه های کلان است
وی همچنین در پاسخ به این سوال که اصولا برای ورود به بازارهای جهانی از چه روشهای بازاریابی استفاده می کنید، می گوید: واقعیت این است که در کشورهای خارجی هنوز نتوانسته ایم مستقیما بازاریابی کنیم اما در نمایشگاه ها معمولا یکسری افراد که با بازارهای خارجی کار می کنند به ما مراجعه و با برند ما کالا به بازارهای خارجی ارسال می کنند.

ساسانی خاطر نشان می کند: در حقیقت چون به اصطلاح داشتن نمایندگی ها در کشورهای خارجی و ارسال مستقیم بار به بازارهای خارجی بسیار هزینه بر است و نیاز به بودجه زیادی دارد، فعلا از طریق واسطه محصولات خود را به دیگر کشورها ارسال می کنیم.

وی در خصوص بحث برند سازی برای راهیابی به بازارهای جهانی نیز می گوید: ما در این حوزه حدود ۲۰ سال است کار می کنیم و هرجا بابی باز شده به دلیل کیفیت خدمات و بسته بندی خوب توانسته ایم مشتریان را حفظ کنیم و به نوعی برند خود را به خوبی معرفی کرده ایم.

کد خبر: ۱۵۷٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
      0 0
      صنعتی دیگه نمونده که نوسان قیمت نابودش نکرده باشه بحمدالاه آثار گرانی فقط آقازادها رو آزار نمیده وگرنه ملت عوام رو نابود کردید
    • مهدی IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
      0 0
      کدوم صنعت الان مشکل نداره میشه بگید؟