۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۸
تفاهمنامه گلستان و بالکان نقطه عطف همکاری های جدید است
در گفتگو با بازار؛

تفاهمنامه گلستان و بالکان نقطه عطف همکاری های جدید است

گرگان- امیرشاهی، نماینده وزارت امور خارجه در گلستان گفت: با انعقاد تفاهم نامه همکاری بین گلستان و بالکان، گام بلندی در راستای گسترش و توسعه مناسبات با ترکمنستان برداشته شد.

ذوالفقار امیرشاهی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: برای توسعه روابط با کشورهای جهان ابتدا باید رابطه خود را کشورهای همسایه رونق بخشیم.

وی افزود: برقراری ارتباطات گسترده با کشورهای همسایه می تواند، زیربنای توسعه روابط با سایر کشورها باشد.

نماینده وزارت امور خارجه در گلستان با بیان اینکه استان ما ۴۶۵ کیلومتر مرز خاکی و دریایی با ترکمنستان دارد، گفت: ما از طریق گذرگاه مهم و استراتژیک اینچه برون هم در بخش زمینی و هم ریلی ارتباط مستقیم و مهمی با کشور ترکمنستان داریم که این گذرگاه دروازه ورود جمهور اسلامی ایران به اوراسیا و کشورهای آسیای میانه است.

امیرشاهی ادامه داد: از این لحاظ رابطه ما با کشور ترکمنستان بسیار حائز اهمیت است و ما باید از هر موقعیتی برای گسترش رابطه با این کشور استفاده کنیم.

وی با بیان این که تاکنون دو عامل مهم مانع گسترش روابط ما با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان شده بود، اضافه کرد: یکی از این عوامل تحریم های ظالمانه دنیای غرب و علت دیگر، بسته شدن مرزهای ما به دلیل شیوع ویروس کرونا بوده که موجب محدودیت هایی در حوزه گسترش روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی با ترکمنستان شد.

نماینده وزارت امور خارجه در گلستان گفت: طی روزهای اخیر و در جریان سفر رئیس جمهور ترکمنستان به ایران، تفاهم نامه هایی بین این دو کشور منعقد شد که یکی از آن ها یادداشت تفاهمی در خصوص همکاری استان گلستان با استان بالکان ترکمنستان بود.

امیرشاهی افزود: این تفاهم نامه که توسط استاندار گلستان و سفیر ترکمنستان در تهران به امضا رسید، می تواند مناسبات ما را با این کشور تقویت کرده و در زمینه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کمک بسیار زیادی به استان ما کند.

وی در ادامه اظهارکرد: مفاد بسیار مهمی در این تفاهم نامه نگاشته و تایید شده است که امیدواریم با همکاری کشور ترکمنستان و مدیران استانی این یادداشت تفاهم که با زحمات زیادی به ثمر رسیده، عملیاتی شود.

امیرشاهی در انتها تاکید کرد: یقین داشته باشید که با عملیاتی شدن این تفاهم نامه همکاری بین استان گلستان و بالکان، بستر مهم و عمیقی برای برداشتن گام های بلندتری در راستای گسترش و توسعه مناسبات اقتصادی، کشاورزی و صنعتی با کشور ترکمنستان برداشته خواهد شد.

کد خبر: ۱۵۷٬۴۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha