۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳
۱۵ استان به طرح کشت دیمزار پیوستند| برآورد ارزش افزوده یک میلیارد دلاری کشت دیم و پرورش دام در کشور
مدیر ارتباطات هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان امام:

۱۵ استان به طرح کشت دیمزار پیوستند| برآورد ارزش افزوده یک میلیارد دلاری کشت دیم و پرورش دام در کشور

علیپور، مدیر ارتباطات هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: کشت دیم در طرح ملی جهش تولید در دیمزارها در ۱۵ استان کشور با برآورد ارزش افزوده یک میلیارد دلاری توسعه یافته است.  

بازار؛ گروه ایران: بیست‌ و ‌نهمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین‌ آلات و صنایع وابسته (ایران آگروفود ۲۰۲۲ ) بعد از دو سال وقفه با حضور هلدینگ تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با عنوان شرکت نواندیشان کشت و صنعت تدبیر در محل دائمی نمایشگاه‌ های بین ‌المللی تهران از روز جمعه ۲۷ خرداد ماه آغاز به کار کرده است.

در راستای استقبال چشمگیری که از این رویداد نمایشگاهی از سوی صاحبان صنایع و علاقه مندان به این حوزه از روز نخست به عمل آمده است میثم علیپور، مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به بازار گفت: نزدیک به دو سال بود که برگزاری این رویداد نمایشگاهی به دلیل شیوع بیماری کرونا به تاخیر افتاده بود و تولید کنندگان و مخاطبان این حوزه از حضور در این رویداد محروم شده بودند.

وی با اشاره به برگزاری رویدادهای نمایشگاهی قبلی اضافه کرد: در سال های قبل از کرونا یک افت محسوسی در حضور شرکت کنندگان در این رویداد ایجاد شده بود که اکنون بعد از حدود دو سال وقفه، شاهد حضور چشم گیر و استقبال فعالان حوزه، صنعت گران، تولید کنندگان با نام های تجاری معروف در بخش های مختلف صنایع غذایی، کشاورزی، تجهیزات و صنایع وابسته هستیم.

علیپور با اشاره به حضور هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با عنوان شرکت نو اندیشان کشت و صنعت تدبیر و زیر مجموعه های آن ادامه داد: در حال حاضر در نمایشگاه سه شرکت زرین کشت پایدار زرندیه، مدبر کشت توس و گسترش توسعه گری پردیس در حوزه های دام سبک و سنگین، گلخانه های هیدروپونیک، تولید بذر هیبرید، تولید شیر و گوشت فعال است. همچنین شرکت گسترش توسعه گری پردیس نیز در حوزه هایی همچون طرح ملی جهش تولید در دیمزار های کشور و هاب شتر در نمایشگاه حاضر شده است.

چند گروه دانش بنیان بر روی حدود ۱۵ نوع بذر مختلف صیفی و سبزی فعالیت دارند که در صورت موفقیت در این طرح تحقیقاتی نه تنها می توانند نیاز داخلی را مرتفع کنند بلکه با دریافت مجوز صادراتی امکان این را دارند که حتی از این طریق هم ارز آوری کنند

حضور دانش بنیان ها برای تامین بذر اصلاح شده
مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با اشاره به محصولاتی که در نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است، گفت: زعفران و داروهای گیاهی از محصولات مدبر کشت توس در این نمایشگاه با استقبال خوبی مواجه شده است. علاوه بر این محصول دیگر شتر مرغ است که کل زنجیره آن را از تولید، فرآوری، محصول و غیره در اختیار داریم و در نمایشگاه هم بخشی از فعالیت های مرتبط با آن در معرض دید قرار گرفته است.

علیپور با اشاره شرکت زرین کشت پایدار زرندیه اضافه کرد: این مجموعه که در شهر زرندیه استان مرکزی مستقر شده و با گلخانه های هیدروپونیک توانسته اقدامات موثری در زمینه تولید محصولات صیفی و سبزی صورت دهد.

وی با اشاره به اینکه تامین عمده بذر به ویژه بذر هیبرید محصولات کشاورزی در کشور نیاز به واردات دارد و ارز زیادی برای آن از کشور خارج می شود ادامه داد: برای رفع این معضل در حال حاضر چند گروه دانش بنیان در شرکت زرین کشت پایدار زرندیه بر روی موضوع دانش بنیان و بسیار پیچیده تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی فعالیت می کنند تا به امید خدا بتوانند بخشی از چالش ها و مشکلات این حوزه را مرتفع سازند.

علیپور تاکید کرد: این گروه های دانش بنیان بر روی حدود ۱۵ نوع بذر مختلف صیفی و سبزی فعالیت دارند و در صورت موفقیت در این طرح تحقیقاتی نه تنها می توانند نیاز داخلی را مرتفع کنند بلکه با دریافت مجوز صادراتی امکان این را دارند که حتی از این طریق هم ارز آوری کنند. در کنار فعالیت در حوزه بذر، ‌ بحث اصلاح ژنتیک دام سبک و سنگین را هم دنبال می کنیم. در این رابطه نیز یک تفاهم نامه ای با شرکت پشتیبانی امور دام کشور منعقد کرده ایم که تامین قسمتی از گوشت قرمز جهت تنظیم بازار که مسئولیت آن بر عهده شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی می باشد، صورت پذیرد.

مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) افزود: برای اولین بار امسال به جای اینکه ذخیره استراتژیک گوشت قرمز کشور به صورت منجمد انجام شود با زیرساخت هایی که ایجاد کردیم ذخیره سازی دام زنده را برای شرکت پشتیبانی امور دام کشور انجام دادیم. در این راستا دام زنده را ذخیره می کنیم تا هر زمان پشتیبانی امور دام درخواست داد، ذخایر را به کشتار گاه انتقال دهیم که این موضوع برای کنترل بازار دام و همچنین امکان استفاده از گوشت گرم برای مصرف کننده از اهمیت بالایی برخوردار است.

اجرای طرح ملی جهش تولید در دیمزار های کشور که اکنون در ۱۵ استان توسعه یافته می تواند در آینده جلوی بیش از یک میلیارد دلار ارزبری را بگیرد

۱۵ استان به طرح جهش تولید در دیمزار ها پیوستند
علیپور بیان کرد: بحث کشت در دیمزار های کشور نیز دیگر اقدام مهم است که از سال ۹۹ با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و وزارت جهاد کشاورزی شروع شده و امسال نیز توسط شرکت گسترش توسعه گری پردیس و با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام است. طی تفاهم نامه امضا شده بین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و وزارت جهاد کشاورزی در حوزه جهش تولید در دیمزارهای کشور ابتدا این طرح در سه استان آغاز شد و اکنون بعد از مدت کوتاهی که از اجرای آن می گذرد به ۱۵ استان توسعه یافته است.

وی اضافه کرد: در این طرح به کشاورزان مشارکت کننده در طرح ملی جهش تولید در دیمزارهای کشور که در حوزه های مختلف کشت دیم ورود کنند یارانه جهت تامین نهاده های کشاورزی شامل بذر، کود و سم و حتی تسهیلات مناسب جهت تهیه ماشین آلات کشاورزی تعلق گرفته است تا بتوانند کشت در دیمزارهای کشور را توسعه دهند. در صورتی که در مناطق کشت شده بارندگی مناسب بود محصولات تولیدی به قیمت مناسب از کشاورزان خریداری شده و در غیر اینصورت ضمن بیمه نمودن زمین های زراعی طرح فوق، با پیشنهاد انجام کشاورزی تلفیقی یعنی کشاورزی و پرورش دام به صورت توام، می توان از گیاهانی که روییده ولی به محصول نهایی منتهی نشده به عنوان علوفه جهت تعلیف دام بهره برد.

علیپور با اشاره به اهمیت طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور تاکید کرد: مزارع در این طرح بیمه می شود تا اگر کشاورزان شاهد ثمره مناسبی از زمین نبود بتوانند خسارت خود را دریافت کند. بنابراین مجموع این اقدامات می تواند ریسک فعالیت کشاورزان را کاهش و انگیزه آن ها را جهت مشارکت فعال در این طرح افزایش دهد.

مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی و برآوردی که کارشناسان از طرح ملی جهش تولید در دیمزار های کشور داشته اند و تا کنون در ۱۵ استان توسعه یافته است، در صورت پیاده سازی کامل این طرح، بیش از یک میلیارد دلار از خروج ارز از کشور جلوگیری می شود. البته فعالیت های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) فقط به کشت محدود نمی شود و در تمام مراکزی که کشت دیمزار در نظر گرفته شده پیشنهاد ایجاد مزارع کشت تلفیقی یعنی کشاورزی و پرورش دام به صورت توام را هم داریم تا بتوانیم از علوفه ای که تولید می شود پرورش انواع دام شامل دام سبک و سنگین صورت پذیرفته و در راستای امنیت غذایی و تولید گوشت و محصولات پروتئینی بهره ببریم.

علیپور با اشاره به حضور هلدینگ تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و شرکت های زیر مجموعه در بیست‌ و ‌نهمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین‌ آلات و صنایع وابسته (ایران آگروفود ۲۰۲۲ ) تاکید کرد: حضور شرکت های زیر مجموعه ستاد در این رویداد مهم بین المللی نه در راستای بازاریابی و فروش صرف بلکه در راستای مسئولیت های اجتماعی و امید آفرینی، محرومیت زدایی، ارائه مشاوره های تخصصی و کمک به فعالان این صنعت و متولیان این حوزه و برقراری ارتباط سازنده برای افراد موثر این حوزه در استان های مختلف و به ویژه در استان های کم برخوردار بوده است. وی گفت شرکت های داخلی و بین المللی و فعالان داخلی و خارجی حوزه های کشاورزی و مواد غذایی استقبال بسیار خوبی از غرفه های هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نمودند و علاقه مند همکاری و مشارکت در طرح های مختلف حوزه امنیت غذایی بودند.

کد خبر: ۱۵۷٬۳۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha