۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۹
کاهش اخذ پروانه با افزایش عوارض ساختمان| قیمت مسکن از تورم جا مانده است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

کاهش اخذ پروانه با افزایش عوارض ساختمان| قیمت مسکن از تورم جا مانده است

گرگان- زینعلی، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان گلستان با بیان این که افزایش عوارض در گرگان صدور پروانه را کاهش داد، گفت: مسکن از تورم جا مانده و تورم جلوتر از قیمت فروش ساختمان حرکت می کند.

امین زینعلی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: طبق پیش بینی ها، افزایش عوارض ساختمانی در گرگان سبب شد استقبال سازنده ها به اخذ پروانه کم شده و این امر بر درآمد شهرداری تأثیرگذار است.

عضو هیئت مدیره و خزانه دار انجمن انبوه سازان گلستان یکی از دلایل را عدم توجیه اقتصادی ساخت و ساز عنوان کرد و افزود: در گذشته سهم آورده برای اجرای یک پروژه تا زمان آغاز کار تا فروش، رقمی معقول بود، ولی در حال حاضر به دلیل مسائل و مشکلات اقتصادی و تورم هیچ سودی برای سازنده ندارد.

زینعلی ادامه داد: به عنوان مثال، در حال حاضر به محض شروع یک پروژه حدود هزار متری اگر بخواهیم آن را به یک شرایط ایده آل برسانیم، باید حدود ۲.۵ میلیارد تومان هزینه پروانه نظام مهندسی، بیمه تامین اجتماعی و فونداسیون و غیره بپردازیم.

وی اضافه کرد: البته سازنده باید حدود دو الی سه سال منتظر بماند تا بتواند سرمایه اولیه اش را به دست بیاورد و این کار بسیار سختی است.

عضو هیئت مدیره و خزانه دار شرکت انبوه سازان گلستان با اشاره به اینکه نرخ ساختمان از تورم جا مانده است، گفت: به طور مثال هنگامی که میلگرد شش هزار تومان و بتن ۸۰ هزار تومان بود، آپارتمان را متری ۹ میلیون تومان می فروختیم ولی در حال حاضر بتن ۴۰۰ هزار تومان و میلگرد ۲۰ هزار تومان شده و آپارتمان را متری ۱۷ میلیون تومان به فروش می رسانیم.

وی افزود: به نظر می رسد که حوزه ساختمان از تورم جا مانده است و تورم جلوتر از قیمت فروش ساختمان حرکت کرده است، یعنی تورم در حالی که چهار برابر شده اما افزایش قیمت ساختمان دو برابر بیشتر نمی شود.

زینعلی ابراز کرد: این امر باعث می شود تا به افرادی که در حوزه ساخت و ساز هستند آسیب های زیادی وارد شود.

کد خبر: ۱۵۷٬۲۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • 10 IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 0
      ...برو دقیق به امار سال 1380 تا 1401 رو نگاه کن قیمت دلار 690 درصد رشد کرده ومسکن 1420 درصد. ... بعد بگو که مسکن از تورم عقب افتاده ...قرار نیست هر موقع مثلا پوشک بچه کوجه خیار یا یک قلم جنس افزایش پیدا کنه مسکن هم افزایش پیدا کنه ...