۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
روابط تجاری ایران و قزاقستان در چند ماه اخیر بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است
رئیس جمهور:

روابط تجاری ایران و قزاقستان در چند ماه اخیر بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است

رئیس جمهور در نشست مشترک با همتای قزاقستانی خود گفت: نگاه‌های مشترکی بین تهران و آلماتی در مسایل منطقه‌ای و جهانی وجود دارد.

به گزارش بازار، آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» روز یکشنبه در نشست مشترک با همتای قزاقنستانی خود در مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد گفت: ظرفیت های بسیاری بین ایران و قزاقستان وجود دارد که این ظرفیت ها باعث افزایش و ارتقای همکاری ها بین دو کشور خواهد شد. امضای تفاهمات بین دو کشور نشانه از اراده این دو کشور برای افزایش روابط بین تهران - آلماتی است.

رئیسی ادامه داد: روابط تجاری ایران و قزاقستان در این چند ماه اخیر به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته که حجم مبادلات بین تهران و آلماتی در گام اول می‌تواند تا سه میلیارد دلار افزایش یابد.

رئیس جمهور گفت: ما مصمم هستیم علاوه بر روابط دوجانبه روابط خود را در سطح منطقه ای گسترش دهیم.

رئیس جمهوری ادامه داد: برای مثال همکاری های دو کشور در سازمان های منطقه ای مانند سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اوراسیا می تواند در منطقه افزایش یابد. همچنین برای جمهوری اسلامی ایران همکاری با همسایگان در دریای خزر در اولویت است و قصد افزایش همکاری ها را در این زمینه داریم و علاوه بر همکاری های منطقه ای بنای دو کشور این است که در سازمان های بین المللی و همکاری های بین االمللی گام هایی برداشته شود.

رئیسی به ظرفیت های بسیار در جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان اشاره کرد و گفت: این می تواند زمینه ارتقای روابط میان دو کشور را فراهم کند و امضای تفاهمنامه های امروز یا در گذشته نشانه مهمی از اراده دو کشور برای توسعه روابط میان دو کشور است.

رئیسی گفت: روابط میان دو کشور می تواند در حوزه های صنعت، کشاورزی، انرژی، ترانزیت و نفت و گاز در حد گسترده باشد و زمینه فرهنگی و تمدنی دو کشور ایجاب می کند، تلاش بیشتری برای توسعه فرهنگی بین تهران و آلماتی انجام دهیم. ما در مسائل منطقه و مسائل جهانی نگاه مشترکی داریم. برای مثال در مورد افغانستان و ضرورت تشکیل دولت فراگیر اشتراک نظر وجود دارد. اتفاق نظر داریم که حضور بیگانگان در منطقه امنیت ساز نیست و مشکلات بسیاری ایجاد خواهد کرد. همچنین باور داریم مسئولان منطقه می توانند مسائل منطقه را حل کنند و گره منطقه به دست خود منطقه باز می شود.

رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد که حل مشکلات منطقه و همه مناطق باید توسط مسئولان و مردم آن مناطق صورت گیرد و حضور بیگانگان در مناطق مختلف بیشتر بر مشکلات آن مناطق می افزاید و کمکی به حل مسائل نخواهد کرد.

رئیسی بار دیگر از همتای قزاقستانی و هیات همراه او برای سفر به ایران تشکر کرد و گفت: در راستای دعوت رسمی توکایف در زمان مناسب به قزاقستان سفر خواهم کرد.

کد خبر: ۱۵۷٬۲۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha