۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵
رکود بازار و اضافه‌وزن مرغ‌ها/ وضعیت نابسامان مرغ عزا و عروسی
بازار از استان سمنان گزارش می‌دهد؛

رکود بازار و اضافه‌وزن مرغ‌ها/ وضعیت نابسامان مرغ عزا و عروسی

سمنان - مرغداران استان سمنان امروز با مصائب فراوانی روبرو هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گرانی نهاده‌های طیور و فقدان بازار برای فروش تولیداتشان اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار بازار، روایت مرغداران و جوجه داران استان سمنان این روزها روایت صنعتی مملو از دغدغه و مشکلات است که سبب شده بسیاری از فعالان این صنعت عطای کارشان را به لقایش ببخشند موضوعی که پیگیری آن نشان می‌دهد نهادهای ذی‌ربط هرکدام تقصیر را به گردن دیگری می‌اندازند.

جهاد معتقد است که بانک مرکزی ارز برای تأمین نهادهای دام و طیور و همچنین خرید اقلام مصرفی را به‌گونه‌ای اختصاص داده که نتوانسته نیاز دامداران و طیور تأمین شود از سوی دیگر بانک مرکزی می‌گوید جهاد علی‌رغم نیاز داخلی کشور مجوز صادرات نهاده‌های دام و طیور را داده درنتیجه غذای طیور به بازار سیاه مرتبط شده زیرا نهادها امروز هم اندک هستند و هم نایاب و گران.

بحران گوشت و عدم تدبیر دولت

از سوی دیگر دولت نتوانسته مرغ تولیدی مرغداران را خریداری کند و علی‌رغم اینکه سال گذشته مجلس دست دولت را باز گذاشت تا بتواند گوشت و مرغ را مانند سایر اقلام با ارز مصوب ۴۲۰۰ تومانی از داخل تهیه کند، بازهم شاهد عدم تداوم خرید تضمینی از سوی دولت بودیم که دلیل آن هنوز مشخص نیست.

نهادها دامی و تأمین آن‌ها به قیمت‌های بالا مسئله‌ای است که دامداران و مرغداران را به سمت بازار سیاه سوق داده تا علوفه و غذای موردنیاز دامشان و مرغشان از این طریق تأمین کنند

بعد از بحرانی که سال قبل درزمینهٔ تخم‌مرغ، گوشت قرمز و مرغ صورت گرفت مجلس مصوب کرد که دولت اقلام موردنیاز را با ارز ۴۲۰۰ تومانی از داخل تهیه کند که اقدامی خوب بود اما چرا ادامه نیافت مشخص نیست. سید حسن حسینی شاهرودی نماینده شاهرود و میامی در مجلس و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس دراین‌باره معتقد است: نهادها دامی و تأمین آن‌ها به قیمت‌های بالا مسئله‌ای است که دامداران و مرغداران را به سمت بازار سیاه سوق داده تا علوفه و غذای موردنیاز دامشان و مرغشان از این طریق تأمین کنند درنتیجه قیمت تمام‌شده گوشت و شیر و … برایشان بیشتر از تولید خواهد بود.

حسینی شاهرودی افزود: در سال گذشته و پس از بحران گوشت که به واردات آن از کشورهای دیگر منجر شد، شاهد رقم خوردن اتفاقات خوبی درزمینهٔ تولید گوشت قرمز از دام سبک و سنگین بودیم اما این روند از سوی دولت تدبیر نشد تا ادامه یابد.

وی گفت: سال گذشته شاهد بودیم که تولید دام رونق گرفت اما دولت برای خرید آن‌ها هیچ برنامه‌ای نداشت حال‌آنکه مجلس این اجاره را داده بود که با ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار تأمین اقلام اساسی کشور، بخشی از نیاز گوشت را با ارز ۴۲۰۰ تومانی از داخل صورت دهد این امر سبب می‌شد تا مابه‌التفاوت قیمت ارز تخصیصی و ۴۲۰۰ تومانی نیز صرف یارانه و یارانه کمک‌حال دامداران شود اما هیچ برنامه‌ای برای این امر از سوی دولت وجود نداشت.

بازار برای تولیدات وجود ندارد

نماینده شاهرود و میامی در مجلس بابیان اینکه ماحصل عدم تدبیر امروز مشکلات دامداران و مرغداران است، بیان کرد: امروز مرغ‌ها و دام‌ها پروار شده و حتی از وقت ذبح و به بازار فرستادنشان گذشته درنتیجه دام که آماده بازار است مدام در حال تغذیه و ضرر رساندن به کشاورزان است و از سوی دیگر هم کشاورز به دلیل گرانی علوفه نمی‌تواند از عهده خوراک دام‌ها بربیاید.

استانداری سمنان سه ماه است که در جلسات خود به‌ضرورت رفع مشکلات دامداران و مرغداران تأکید می‌کند و این نگرانی را می‌شد از لابلای صحبت‌های مسئولان مشاهده کرد اما شاهد رقم خوردن هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه نبودیم.

تنها پس‌ازاینکه مرغداران به مشکل برخوردند و صحنه‌های دردناک زنده‌به‌گور کردن جوجه‌های یک‌روزه در فضای مجازی پخش شد مسئولان جهاد و دیگر نهادها به تکاپو افتادند تا موضوع را مدیریت کنند مانند همیشه که دولت‌مردان تا زمان وقوع یک رویداد تلاشی برای جلوگیری از آن انجام نمی‌دهند.

خرید مرغ ادامه دارد

بیست‌وچهار روز از فروردین ۹۹ گذشته بود که نخستین جلسه رفع مشکلات مرغداران استان سمنان به همت جهاد کشاورزی استان سمنان برگزار شد و سید حسن میرعماد در این نشست تأکید کرد: خرید مرغ سایز تا رسیدن به قیمت واقعی مرغ زنده ادامه دارد همچنین کشتار مرغ سایز باهدف تنظیم بازار جمع‌آوری می‌شود.

وی بابیان اینکه برخی مرغداران مجبور هستند مرغ‌های آماده کشتار را پایین‌تر از قیمت‌های تمام‌شده به فروش برسانند، ابراز کرد: در حال حاضر اقدامات برای جمع‌آوری مرغ سایز در کشتارگاه‌ها در حال انجام است و ازاین‌پس مرغ‌های با سایز بالا به‌صورت قطعه‌بندی به بازار عرضه می‌شود.

میرعماد انجام هماهنگی لازم بین کشتارگاه‌های طیور استان، شرکت پشتیبانی، دامپزشکی و اتحادیه مرغداران استان سمنان را در دستور کار دانست و گفت: بهره‌گیری از حداکثر ظرفیت کشتارگاه‌های استان از دیگر اهدافی است که در این راستا دنبال می‌شود.

سایز مرغ ها افزون شده است

تحقیقات خبرنگار بازار نشان می‌دهد که این موضوع تاکنون به شکل درستی صورت نگرفته است هرچند در دو مرحله مرغ مازاد بر تولید استان خریداری‌شده اما میزان آن اندک بوده است. از سوی دیگر در حالی جهاد استان سمنان صحبت از مرغ سایر بازارپسند می‌کند که به دلیل دیر شدن زمان کشتار مرغ‌ها غالباً مرغ‌هایی که در مرغداری‌ها هستند بیش از دو کیلوگرم وزن‌دارند زیرا در مرغداری به انتظار بازار مانده و فقط غذاخورده‌اند و چاق‌تر شده‌اند درنتیجه بازار آن‌ها را نمی‌پسندد.

دراین‌بین اما مرغداران باید چه کنند؟ یا باید از تولید جلوگیری کنند که معدوم کردن تخم‌مرغ و جوجه ازجمله این اقدامات است یا باید مرغ‌هایشان را خودشان بکشند و یا تلف کنند زیرا این مرغ‌ها هرروز غذا می‌خواهند و تأمین آن برای مرغدارانی که هرروز ضرر می‌کنند دشوار است.

هر کیلوگرم مرغ در حقیقت باید ۵۰۰ تومان هم به مرغدار سود برساند حال‌آنکه ۳۰۰ تومان ضرر می‌زند درنتیجه هر کیلوگرم مرغ برای یک مرغدار ۸۰۰ تومان ضرر نهایی در پی دارد

یک مرغدار در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه هر یک کیلوگرم مرغ روزانه ۳۰۰ تومان ضرر به مرغداران می‌زند، گفت: هر کیلوگرم مرغ در حقیقت باید ۵۰۰ تومان هم به مرغدار سود برساند حال‌آنکه ۳۰۰ تومان ضرر می‌زند درنتیجه هر کیلوگرم مرغ برای یک مرغدار ۸۰۰ تومان ضرر نهایی در پی دارد که اگر آن را ضربدر ۲۰ تن، ۳۰ تن یا ۱۰۰ تن کنید خواهید دید که روزانه میلیون‌ها تومان ضرر به مرغداران می‌رسد.

محمدتقی جعفری بابیان اینکه ۲۰ روز است که من روزی دو میلیون و ۸۰۰ هزار الی سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ضرر می‌کنم، می‌گوید: غذای طیور گران و کمیاب است از سوی دیگر بازاری برای محصولات نیست دولت با صادر کردن نهاده‌های طیور سبب شد تا نهاد موردنیاز مرغداران در کشور کم شود درنتیجه قیمت آن بالا رفت پس قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم مرغ برای من بیش از هفت هزار تومان درمی‌آید حال‌آنکه در بهترین حالت با این حجم تولید مرغ را از من کیلوگرمی شش هزار و ۱۰۰ تومان می‌خرند.

مرغداران ورشکسته شده اند

دیگر مرغدار استان سمنان نیز ضمن اشاره به مشکلات این حوزه بیان کرد: دولت دو بار تاکنون مازاد تولید ما را خریداری کرده که اگر بخواهم با ذکر مثال برایتان توضیح دهم باید بگویم این میزان خریداری‌شده یک استکان آب از یک بطری یک و نیم لیتری است یعنی حتی ۱۵ درصد مرغ مانده روی دست مرغداران هم محسوب نمی‌شود.

محمدعلی میرزایی بابیان اینکه مرغداران همگی امروز ورشکسته شده‌اند، گفت: کدام شغل را شما می‌شناسید که کالایی را هشت هزار تومان تولید کند و آن را از وی شش هزار تومان بخرند؟ این شرایط امروز مرغداران است.

وی می‌افزاید: کاری که درباره جوجه‌ها شد را نمی‌پسندم ما خودمان جوجه زنده یک‌روزه می‌خریم اما همکارانی که تخم‌مرغ دارند به همه توصیه کردیم که تخم‌مرغ‌های مازادشان را معدوم کنند و نگذارند که جوجه شوند اما کاملاً به همکارانم حق می‌دهم چراکه هیچ چاره‌ای نمانده است.

تقصیر گردن دیگری است!

صنف جوجه و مرغداران اما این روزها تقصیر را بر گردن دولت می‌داند اما تلاش خبرنگار بازار برای مصاحبه با آن‌ها نتیجه نداد و تنها پاسخ یک سؤال که چرا مرغداران تخم‌مرغ‌ها را بجای معدوم‌سازی به مردم و مستمندان نمی‌دهند، این‌گونه بیان شد: عرضه تخم‌مرغ دور از شبکه که سازمان غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی و ... بر آن نظارت دارند ممنوع است درنتیجه اگر مرغداری تخم‌مرغ‌هایش را حتی رایگان و خیریه هم بین شیرینی فروش‌ها و مستمندان و ... توزیع کند به جرم قاچاق او را جریمه هم می‌کنند درنتیجه چاره فقط ریختن تخم‌مرغ‌ها در چاله و خاک ریختن روی آنان است.

اگر مرغداری تخم‌مرغ‌هایش را حتی رایگان و خیریه هم بین شیرینی فروش‌ها و مستمندان و ... توزیع کند به جرم قاچاق او را جریمه هم می‌کنند

اینکه چرا تخم‌مرغ‌ها و یا مرغ‌ها صرف امور خیریه نمی‌شوند آن‌هم در شرایطی که قرار است معدوم شوند موضوع دیگری است اما سؤال اساسی اینجا است که چرا اصلاً دولت اجازه داده کار به اینجا برسد.

دولت بی تدبیری کرد

یک کارشناس اقتصادی به خبرنگار بازار می‌گوید: دولت تدبیری برای خرید مرغ تضمینی نداشت درحالی‌که شرایطش هم مهیا بود و می‌توانست به ارز ۴۲۰۰ تومانی که قرار بود اقلام موردنیاز کشور با آن تأمین شود، مرغ و گوشت را تهیه کند اما نشد و دلیل آن را بنده به‌شخصه نخست بی مدیریتی و دوم دست‌های پشت پرده که مافیای دام و طیور هستند و سودشان در صادرات نهاده‌های دامی به عراق بود به‌جای اینکه بین مرغداران کشورمان توزیع شود، می‌بینم.

علی‌رضا صالحیان بیان می‌کند: سود عده‌ای در این بود که نهاده‌های دامی و طیور به خارج از کشور صادر شود و این مافیا اجازه نداد تا غذای موردنیاز دام و طیور در کشور بین تولیدکنندگان خودمان توزیع شود درنتیجه این وضعیت براثر همین فساد ایجادشده، پدید آمد.

وی می‌گوید: بارها و بارها ده‌ها و صدها استاد و کارشناس اقتصادی اعلام کردند که ارز دونرخی و سه نرخی و ... فساد می‌آورد، وقتی دلالی با ارز ۴۲۰۰ تومان خوراک را وارد می‌کند و آن را با ارز ۷۴۰۰ تومانی می‌تواند به عراق صادر کند چرا باید آن را بین دامداران و مرغداران کشور با سود کمتر توزیع کند؟ این بلایی است که سیاست‌های ارزی بانک مرکزی سر مرغداران آورده است.  

خرید ۲۲۵ تن مرغ در استان سمنان

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اما بابیان اینکه تدبیرهای خوبی برای جلوگیری از ضرر مرغداران صورت گرفته است، می‌گوید: ۱۲۵ تن مرغ گوشتی به‌منظور حمایت از مرغداران و تنظیم قیمت در بازار از سوی شرکت پشتیبانی دام سمنان خریداری شد همچنین ۱۰۰ تن مرغ گوشتی نیز در ۲۳ فروردین‌ماه خریداری شد تا میزان خرید تا روز چهارم اردیبهشت‌ماه ۹۹ به ۲۲۵ تن برسد.

مسعود طاهریان بابیان اینکه از هفته دوم فروردین امسال قیمت فروش مرغ گوشتی زنده در بازار با کاهش چشمگیری مواجه شد، ابراز کرد: شرکت پشتیبانی امور دام با خرید مرغ گوشتی هدف تنظیم قیمت گوشت مرغ در بازار را دنبال کرد البته باید گفت که شیوع کرونا و ماندن شهروندان در خانه و تعطیلی رستوران‌ها و غذاخوری‌ها تقاضا برای گوشت مرغ را کاهش داد و این کاهش تقاضا درافت قیمت گوشت مرغ موثر بود.

وی با بیان اینکه تنها خرید مرغ در دستور کار جهاد نیست بلکه ۲۰۰ هزار تن ذرت و ۲۰۰ هزار تن سویا با نرخ دولتی به منظور حمایت از مرغداران استان سمنان توزیع شده است، تاکید کرد : خرید مرغ گوشتی تا تنظیم قیمت گوشت مرغ در بازار به منظور حمایت از تولیدکنندگان ادامه خواهد داشت، اما اجازه داده نمی‌شود قیمت عرضه گوشت مرغ از قیمت تصویب شده در ستاد تنظیم بازار یعنی ۱۲۹ هزار ریال افزایش یابد.

توزیع ۴۵۰۰ تن نهاده دامی بین بهره‌برداران بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان درباره راهکارهای کاهش مشکلات دامداران و مرغداران ضمن اشاره به مصوبه ستاد تنظیم بازار، بیان کرد: طی پانزده روز گذشته چهار هزار و ۵۰۰ تن نهاده دامی بین بهره‌برداران بخش کشاورزی استان توزیع‌شده است.

سید حسن میرعماد با بیان اینکه دو هزار و ۷۰۰ تن ذرت و یک هزار و ۸۰۰ تن سویا در اختیار بهره‌برداران قرار گرفت، ابراز کرد: خوشبختانه با تأمین ارز موردنیاز حمل ۴۰ هزار تن از مبادی به استان‌های مختلف آغازشده است.

در نهایت باید دید آیا با این تمهیداتی که جهاد کشاورزی استان سمنان دیده می‌توان شاهد کاهش ضرر مرغداران استان بود؟ آن هم استانی که فقط ۳۰ درصد مرغ های تولیدی اش در درون آن مصرف می شود و ۷۰ درصد آن به استان های دیگر صادر می شود و این نشان می‌دهد که ارتزاق بخش عمده ای از مردم این استان به تولیدات حوزه دام و طیور مرتبط است.

کد خبر: ۱۵٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha