۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۴
۱۱۵ میلیارد تومان برای بیابان زدایی در گلستان اختصاص یافت
مدیرکل منابع طبیعی گلستان:

۱۱۵ میلیارد تومان برای بیابان زدایی در گلستان اختصاص یافت

گرگان- لطفی، مدیرکل منابع طبیعی گلستان گفت: در سفر رئیس جمهور ۱۱۵ میلیارد تومان طی سه سال برای بیابان‌زدایی به گلستان اختصاص یافته که پنج میلیارد تومان آن در سال ۱۴۰۰ بوده است.

عبدالرحیم لطفی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: کشور ما در موقعیت خشک قرار گرفته و فلات مرکزی و شمال ترکمنستان دو فلاتی هستند که خط جنگلی و آب و هوای را تحت تأثیر قرار می دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بیان کرد: پسروی آب دریای خزر، افزایش دما و تغییرات اقلیم در حال وقوع بوده و نمی توان از آن گریزی داشت.

وی عنوان کرد: آبدهی بسیاری از رودخانه ها مانند اترک کاهش یافته که دلیل آن سدسازی و ندادن حق آبه در بالادست بوده است.

لطفی با اشاره به اینکه کاهش بارندگی کاهش علوفه را برای دام به همراه خواهد داشت، گفت: یکی از راه های این است که از گونه های مقاوم به خشکی و شوری استفاده کرده و پوشش سبز خود را حفظ کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اضافه کرد: در حال حاضر ۱۱ گونه خشک و مقاوم به خشکی و شوری را با کمک دستگاه های تحقیقاتی و دانشگاهی شناسایی کرده و در حال کاشت آن ها در مراتع هستیم.

وی با بیان اینکه این بوته ها و نهال ها در ایستگاه چپرقویمه تولید می‌شود، گفت: خاک های شمال استان لس بوده و کاشت این گونه ها سبب حفظ خاک و حفظ رطوبت می شود.

لطفی با بیان این که هلالی های آبگیر و قرق منطقه از دیگر راه ها برای افزایش پوشش گیاهی است، افزود: چرای بی رویه دام ها، تغییر کاربری اراضی مرتعی به کشاورزی و کشاورزی بی قاعده از جمله عوامل بیابانی شدن هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اضافه کرد: بسیاری از اراضی، استعداد کشاورزی نداشته و باید به مردم کمک کنیم تا گونه هایی مرتعی بکارند و پرورش شتر و دام را بیندازند.

وی با بیان این که در شمال استان نقاطی با کمتر از ۱۵۰ میلی متر بارندگی داریم، گفت: ۳۰۶ هزار هکتار از اراضی شمال استان در معرض بیابانی شدن بوده که در شهرستان های گنبدکاووس، مراوه تپه، گمیشان، آق قلا و آزادشهر قرار دارند.

طبق گفته لطفی در سفر رئیس جمهور ۱۱۵ میلیارد تومان طی سه سال برای بیابان‌زدایی به استان اختصاص یافته که پنج میلیارد تومان آن در سال ۱۴۰۰ تخصیص یافته است.

کد خبر: ۱۵۷٬۰۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha