۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
ادامه تراژدی دامپروری گلستان | کارخانه های لبنیات و مطالبات دامداران
بازار گزارش می‌دهد؛

ادامه تراژدی دامپروری گلستان | کارخانه های لبنیات و مطالبات دامداران

گرگان- کمبود سرمایه درگردش دامداران پس از آزادسازی ارز به تنهایی چالش جدی دامپروری بود با اینحال عدم پرداخت مطالبات شیر دامداران از سوی کارخانه های لبنیات مشکل نقدینگی دامداران گلستانی را دوچندان کرد.

بازار، گروه استان‌ها؛ دشواری برای تهیه نهاده های دامی پیش از حذف ارزدولتی از خوراک دام یکی از چالش های جدی صنعت دامپروری گلستان بود چراکه روند تخصیص خوراک یارانه ای از نظم خاصی برخوردار نبود و از طرفی عده ای سودجو با قاچاق نهاده و عرضه آن در بازار سیاه، تامین خوراک دام را برای دامپروران با مشکل مواجه کرده بودند با این حال حذف ارز دولتی از نهاده های دامی از ماه گذشته ضربه سنگینی به دامداران وارد کرد چرا که افزایش یکباره قیمت خوراک دام نیازمند برخورداری دامداران از سرمایه در گردش مناسبی بود که متاسفانه به دلیل گذراندن شرایط سخت در سال های گذشته دامداران دیگر توان جبران این خسارت ها را نداشتند.

با وجود چنین مشکلاتی پیش روی دامداران، تاخیر در پرداخت مطالبات شیر دامپروران گلستانی در این شرایط مزید بر علت شد، به گونه ای که بر اساس اظهارات دامداران آنها را از ادامه فعالیت در این حوزه ناتوان کرده است. هرچند که عدم پرداخت مطالبات شیر دامداران از سوی کارخانه ها موضوع جدیدی نیست، زیرا بارها در سال های گذشته دامپروران گلستانی نسبت به این موضوع اظهار نارضایتی داشتند اما اعتراض آنها هیچ گاه راه به جایی نبرد.

حذف ارز دولتی از نهاده های دامی از ماه گذشته ضربه سنگینی به دامداران وارد کرد

اما این بار مسئله قدری بغرنج تر به نظر می رسد زیرا به باور فعالان حوزه دامپروری حذف ارزدولتی از نهاده های دامی در شرایطی انجام شد که دامداران گلستانی توان تامین نیاز خوراک دام ها را نداشتند، اگر چه دولت برای اینکه دامداران پس از حذف ارز ترجیحی با مشکل مواجه نشوند تسهیلات بانکی با سود ۱۰ درصد را در نظر گرفته اما با توجه به اینکه دریافت تسهیلات از بانک ها نیازمند طی مراحل قانونی و زمان بر است تاکنون دامداران گلستانی موفق به دریافت این تسهیلات نشده اند.

فروش دام
یک دامدار گلستانی در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: به دلیل قیمت بالای نهاده و نبود نقدینگی، ناگزیر به فروش دام سنگین و خرید خوراک برای زنده نگه داشتن دیگر دام ها هستیم به خاطر نبود نهاده دامی، خوراک و شیردهی آنها را به کمتر از نصف رساندم تا بتوانم حیات آنها را حفظ کنم.

محسن عابدینی ادامه داد: از فروردین ماه، پول نهاده را واریز کردیم اما هنوز نهاده ای به ما تحویل داده نشده و تنها جو در اختیار دامدار قرار دادند و سویا و ذرت را ندادند. علاوه بر این کارخانه ها نیز نسبت به پرداخت مطالبات دامداران اقدامی نداشتند و آخرین دریافتی ما مربوط به ۱۸ اسفند ماه سال گذشته است.

ادامه تراژدی دامپروری گلستان | کارخانه های لبنیات و مطالبات دامداران

عدم پرداخت مطالبات
رئیس تعاونی گاوداران صنعتی دامداران گلستانی با بیان اینکه دامداران هنوز مطالبات شیر را از سه ماه گذشته دریافت نکردند، افزود: در کنار این نیز هنوز کارخانه ای پول شیر ۱۲ هزار تومانی را به دامدار نداده است در گلستان ظرفیت ۱۵۰ تن روزانه تولید شیر وجود دارد که به شرکت های داخل استان و یک شرکت خارج استان تحویل می دهیم.

تیموری با بیان اینکه تنها یک دامدار ما بیش از هشت میلیارد تومان از کارخانه های لبنیات مطالبه دارد، اما هنوز پرداخت نشده و ما در بدترین شرایط ممکن به سر می بریم، افزود: دامداران هنوز مطالبات سه ماه پیش، شیر کیلویی شش هزار تومان را دریافت نکردند بنابراین چطور باید نهاده دامی کیلویی بیش از ۱۲ هزار تومان را تهیه کنند.

نقی اسدی مدیر صنایع غذایی جهاد کشاورزی گلستان در این رابطه به خبرنگار بازار، گفت: هشت شرکت فرآورده لبنی زیر نظر جهاد کشاورزی است که مطالبات دامداران را به موقع پرداخت کرده است با توجه به کوچک مقیاس بودن کارخانه های لبنیات، آنها مشکل تامین نقدینگی و سرمایه در گردش دارند که در این راستا تلاش شده تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شود.

لطف کارخانجات به دامداران
به رغم نارضایتی دامداران و رئیس اتحادیه گاوداران گلستان از تاخیر در پرداخت مطالبات شیر دامپروران گلستانی،مدیرکل، صنعت، معدن و تجارت گلستان نظری متفاوت از این افراد دارد مدیرکل، صنعت، معدن و تجارت گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: اگر کارخانه های لبنیات شیر را از دامداران تحویل نگیرند اتفاق ناگواری برای آنها خواهد افتاد، کارخانه های شیر با مشکلاتی مواجه هستند اما با همه اینها برای اینکه دامدار با مشکل مواجه نشود شیر خام را خریداری می کنند.

دامداران هنوز مطالبات شیر را از سه ماه گذشته دریافت نکردند

درویشعلی حسن زاده با بیان اینکه سال هاست که کارخانه ها و دامداران به این صورت با هم همکاری دارند، افزود: در زمانی که تولید کارخانه ها به دلیل تحریم ها کاهش یافته بود، برای اینکه دامدار با مشکل مواجه نشود شیر را از دامپروران خرید می کرد.

وی ادامه داد: زمانی که توقف خرید و فروش داشتیم کارخانه ها ریسک کرده و شیر خام را از دامدار خریداری و تبدیل به پودر شیر خشک کردند تا شاهد برگشت شیر دامداران و فاسد شدن آن نباشند.
موضوع تاخیر در پرداخت یا عدم پرداخت مطالبات دامداران گلستانی مساله ای است که به همین بازه زمانی کوتاه سه ماهه بسنده نمی شود بلکه زخم کهنه ای است که سالها بر پیکره صنعت دامپروری مانده است بنابراین به نظر می رسد در روزهایی که دنیا نگران تامین نیاز کالاهای اساسی است از صنعت دامپروری در کشور و به صورت خاص در استان حمایت جدی شود تا شاهد مشکلات جدی در آینده ای نه چندان دور نباشیم.

کد خبر: ۱۵۷٬۰۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha