۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۲
بدهی یک میلیارد دلاری ایران به «ترکمنستان» توسط عراق پرداخت می شود
نائب رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان:

بدهی یک میلیارد دلاری ایران به «ترکمنستان» توسط عراق پرداخت می شود

گرگان- قره باش، نائب رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان گفت: حدود یک میلیارد دلار از بدهی گازی تهران به عشق‌آباد از طریق کشور عراق به ترکمنستان پرداخت می شود.

رحمان قره باش در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: از دهه های گذشته تاکنون ۱۵ دور نشست مشترک بین مسئولان ارشد دو کشور ایران و ترکمنستان برگزار شد که دیدار هفته گذشته مهم ترین و جدی ترین دیدار در سال های اخیر بوده است.

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان گفت: در سفر اخیر رئیس‌جمهور ترکمنستان به تهران ۱۳ سند همکاری بسیار ارزشمند به امضا رسید که نشان گر عزم جدی دولت برای توسعه روابط ها است.

وی افزود: امضای یادداشت تفاهم همکاری تجاری، اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی بین استان گلستان و استان بالکان ترکمنستان یکی از مهترین تفاهم نامه امضاشده بین دو کشور است که ثمرات آن بزودی برای اهالی گلستان هویدا می شود.

قره باش بیان کرد: ایجاد کارگروه پیگیری مصوبات و تفاهم نامه ها یکی از مهم ترین شاخصه های سفر اخیر هیات ترکمنستانی به ایران بود که در سال های گذشته چنین موضوعی مغفول مانده بود.

وی ادامه داد: ایجاد و راه‌اندازی مرکز تجاری دو کشور در تهران و عشق آباد می‌تواند بسیاری از مشکلات تجار و بازرگانان ایرانی و ترکمنستان را برطرف کند.

قره باش اضافه کرد: حدود یک میلیارد دلار از بدهی گازی تهران به عشق‌آباد از طریق کشور عراق به ترکمنستان پرداخت می شود.

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان گفت: اوج تراکنش های مالی بین دو کشور ایران و ترکمنستان به سال‌های ۹۰ و ۹۱ برمی‌گردد که رقمی معادل یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

قره باش افزود: برخی ملاحظات طرف ترکمنستانی در چند سال اخیر و البته شیوع کرونا سطح تبادلات تجاری در سال گذشته به ۳۰۰ میلیون دلار کاهش یافت که با ملاقات اخیر دو رئیس جمهور شاهد افزایش تبادلات خواهیم بود.

کد خبر: ۱۵۶٬۸۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha