۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹
میوه های فارس در مانع پایانه صادراتی| سرمایه گذار دست به کار شد
بازار گزارش می دهد؛

میوه های فارس در مانع پایانه صادراتی| سرمایه گذار دست به کار شد

شیراز- استان فارس یکی از قطب های مهم کشاورزی و باغی کشور است که برای ایجاد ارزش افزوده از این ظرفیت مهم، باید پایانه صادراتی در استان راه اندازی کرد.

بازار؛ گروه استانها: بیش از ۱۵ سال است که از ماجرای راه اندازی پایانه صادراتی در قطب تولید محصولات کشاورزی کشور می گذرد و بر اساس ادعاهای برخی از کارشناسان این پروژه در حد چند ستون باقی مانده است.

در سال ۸۶ سرمایه گذار این پروژه اقدام به اخذ مجوزهای لازم، خرید زمین و شروع عملیات اجرایی پایانه صادراتی استان فارس کرده اما پس از ۱۵ درصد پیشرفت عملیات اجرایی به دلیل مشکلات و اختلاف نظر مدیریتی و اداری از سال ۱۳۸۷ عملیات ساخت و ساز متوقف شده است.

فارس رتبه نخست تولید محصولات باغی و رتبه دوم تولیدات کشاورزی کشور را دارد اما تنها ۲.۵ درصد از صادرات محصولات کشاورزی مربوط به استان است

استان فارس رتبه نخست تولید محصولات باغی و رتبه دوم تولیدات کشاورزی کشور را دارد، اما با وجود این رتبه تنها ۲.۵ درصد از صادرات محصولات کشاورزی مربوط به فارس است که این موضوع نشان‌دهنده نبود صنایع تبدیلی و نیاز به پایانه‌های صادراتی است.

طی چند مدت اخیر قول ها و وعده های بسیاری از سوی مسئولان امر برای پیگیری به سرانجام رساندن پایانه صادراتی استان فارس داده شده اما آخرین پیگیری ها حکایت از این دارد که سرمایه گذار این پروژه در حال حاضر به دنبال اخذ مجوزهای لازم از شهرداری شیراز است.

صادرات محصولات فارس متناسب با ظرفیت‌های استان نیست
بر اساس نظر متولیان امر صادرات محصولات کشاورزی فرآوری شده و صنعتی استان فارس متناسب با ظرفیت‌های استان نیست و متاسفانه با وجود پیگیری های بسیار برای به نتیجه رسیدن پایانه صادراتی این استان تلاش ها همچنان بی نتیجه مانده است.

میوه های فارس در مانع پایانه صادراتی| سرمایه گذار دست به کار شد

پس از گذشت بیش از ۱۵ سال از ماجرای احداث این پروژه در شیراز و اختصاص مبلغی در همان سال برای راه اندازی آن این سوال را در ذهن متبادر می کند که چرا با وجود کمک های مالی انجام شده در ابتدا روند اداری ساخت این پروژه طی نشده که در حال حاضر سرمایه گذار پیگیر دریافت مجوز از شهرداری باشد.

طی این مدت دو پایانه صادراتی دیگر یکی در فسا و دیگری در شمال استان برای انجام فعالیت های صادراتی استان تصویب شده و در حال مراحل پیگیری است و بر اساس ادعای کارشناسان حوزه صمت استان فارس راه اندازی این دو پایانه به جد در دستور کار است.

راه اندازی پایانه صادراتی ساماندهی، کاهش هزینه صادرات جنوب کشور را به همراه دارد
رئیس توسعه تجارت خارجی سازمان صمت استان فارس در گفتگو با بازار از جمله اهداف راه اندازی پایانه صادراتی را ساماندهی، تسهیل و کاهش هزینه صادرات جنوب کشور دانست و گفت: بسته‌بندی، فرآوری و نگهداری کالاهایی نظیر میوه در سردخانه موضوعاتی است که قرار بود در راه اندازی این پایانه دنبال شود.

محمد دانش نیا به مزایای راه اندازی پایانه صادراتی اشاره و بیان کرد: از مهمترین اهداف می توان به هم افزایی قدرت صادراتی استان فارس به واسطه حضور جمعی از صادرکنندگان کالا در پایانه، ایجاد بازار صادراتی استان و جنوب کشور، حراج یا بورس کالاهای صادراتی به صورت روزانه هفتگی ماهانه برحسب نیاز و ضرورت تغییر در فرآیند تولید محصولات کشاورزی و... اشاره کرد.

فارس ظرفیت های بسیاری برای صادرات برخی از محصولات کشاورزی دارد از این رو ضرورت داشت که موضوع پایانه صادراتی در فارس به جد در دستور کار قرار گیرد

وی با اشاره به جایگاه مهم استان فارس در تولید محصولات کشاورزی ادامه داد: این استان ظرفیت های بسیاری برای صادرات برخی از محصولات کشاورزی دارد از این رو ضرورت داشت که موضوع پایانه صادراتی در فارس به جد در دستور کار قرار گیرد.

رئیس توسعه تجارت خارجی سازمان صمت استان فارس افزود: با توجه به مشکلات پیش روی پایانه صادراتی استان فارس در شهر شیراز، سازمان صمت برای ایجاد یک فضای رقابتی سالم راه اندازی دو پایانه دیگر را پیگیری کرد که قرار است یکی در شهرستان فسا و دیگری در شمال فارس راه اندازی شود.

وی در رابطه با پایانه صادراتی شهرستان فسا گفت: این پروژه تاکنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در فرآیند اجرای آن سرمایه‌گذار تاکنون ۲۰۰۰ میلیارد ریال بدون دریافت تسهیلات سرمایه‌گذاری کرده است.

دانش نیا در ادامه به پایانه صادراتی شمال فارس نیز اشاره کرد و ادامه داد: راه اندازی این پایانه در کارگروه توسعه صادرات تصویب شده و برای صدور مجوز نهایی به سازمان توسعه ارجاع شده است و به دنیال سرمایه گذار هستیم.

میوه های فارس در مانع پایانه صادراتی| سرمایه گذار دست به کار شد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از مشکلات پیش روی پایانه صادراتی شیراز نیز گفت: از سالها قبل وقفه ای در رابطه با تاسیس این پایانه ایجاد شده و با وجود پیگیری های بسیار همچنان بی نتیجه مانده است.

در حال حاضر سرمایه گذار پایانه صادراتی به دنبال حل و فصل مشکلات خود در زمینه دریافت پروانه ساخت از شهرداری شیراز است

رئیس توسعه تجارت خارجی سازمان صمت استان فارس گفت: در حال حاضر سرمایه گذار به دنبال حل و فصل مشکلات خود در زمینه دریافت پروانه ساخت از شهرداری شیراز است که به محض رفع این مشکل به طور حتم کار ساخت این پروژه نیز آغاز می شود.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار با تاکید بر ضرورت توجه به ظرفیت‌های فارس در بخش کشاورزی گفت: صادرات محصولات کشاورزی از این استان دارای اهمیت زیادی است بر این اساس ضرورت دارد که به این موضوع توجه زیادی شود.

مدیران پروژه پایانه صادراتی فارس پای کار باشند
محمدجواد عسکری با انتقاد از روند کند پیشرفت فیزیکی پایانه محصولات کشاورزی استان فارس در شیراز، افزود: در این راستا باید از افراد و سرمایه گذاران حمایت کنیم و انتظارمان این است که مدیران پروژه پایانه صادراتی فارس پای کار باشند و کشاورزان استان را دیگر بیش از این معطل فرصت‌های اقتصادی نگذارند.

وی بر ضرورت رفع مشکلات این پروژه تاکید کرد و ادامه داد: در زمینه تسهیلات و چه زمین و ... ما به صورت قانونی حمایت و موانع را رفع خواهیم کرد.

استان فارس در زمینه صادرات محصولات کشاورزی دارای ظرفیت های زیادی است و در فرآیند تولید محصولات باید به ارزش و کیفیت آن توجه جدی شود بر همین اساس ضرورت دارد که با راه اندازی پایانه های صادراتی در استان شرایط بهتری را برای صادرات محصولات به ویژه محصولات کشاورزی از فارس رقم زد.

کد خبر: ۱۵۶٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha