۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
۱۴۰۱، سال طلایی صنعت پتروشیمی ایران| سهم  ۵۵ درصدی پتروشیمی از صادرات
عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با بازار:

۱۴۰۱، سال طلایی صنعت پتروشیمی ایران| سهم ۵۵ درصدی پتروشیمی از صادرات

اعتمادی عضو اتاق بازرگانی با اشاره به سهم ۵۵ درصدی صنعت پتروشیمی از صادرات کشور، گفت: حدود ۶۵ درصد از تجهیزات و قطعات در داخل کشور تولید می شود که امیدوارم که در ۵ سال آینده این رقم به ۱۰۰ درصد برسد.

بازار، گروه آب و انرژی: « ۱۴۰۱ را می توان سال طلایی برای صنعت پتروشیمی دانست.» این را امیر رضا اعتمادی عضو اتاق بازرگانی ایران به بازار می گوید. او در حالی این سخن را مطرح می کند که تقاضا برای محصولات پتروشیمی در جهان روبه افزایش است. در این میان بسیاری از کارشناسان مدعی اند که با توجه به شرایط تحریمی، ایران باید تمرکز بیشتری روی تولید محصولات پتروشیمی داشته باشد که نه تنها تحریم آنها سخت از نفت بوده بلکه ارزش افزوده اقتصادی بالایی را هم به همراه دارند. این عضو اتاق بازرگانی ایران که معتقد است ظرفیت بالایی برای توسعه صنعت پتروشیمی در ایران وجود دارد، گفت که هم اکنون حدود ۶۵ درصد از قطعات و تجهیزات پتروشیمی در داخل کشور تولید و نصب می شود.

افزایش صادرات پتروشیمی در سال ۱۴۰۱

اعتمادی عضو اتاق بازرگانی معتقد است ۱۴۰۱ سال طلایی برای صنعت پتروشیمی است، گفت: در سال ۱۴۰۰ صنعت پتروشیمی سهمی حدود ۵۵ درصدی کل سهم صادراتی کشور را به خود اختصاص داد که نشان دهنده جایگاه این صنعت در توسعه اقتصادی و تجاری کشور است.

با اشاره به توسعه صنعت پتروشیمی گفت: طبق آمار، از ماه های ابتدایی سال ۱۴۰۱ تاکنون شاهد رشد تولید و تجارت بین الملل صنعت پتروشیمی بودیم همچنین شاهد رشد درصد سهم صادرات پتروشیمی در مجموع کل سهم صادراتی کشور بودیم. این آمارها نوید بخش رشد مهندسین ما در حوزه صنعت پتروشیمی است.

او در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سوال که آیا موفقیت صنعت پتروشیمی ادامه دار خواهد بود؟ گفت: برای پاسخ به این سوال بر میگردیم به سال گذشته که هدف گذاری و بازار هدف ۵۵ میلیاردی برای صنعت پتروشیمی مشخص کردیم. جالب است که بدانید تمامی واحدها به نوعی در مسیر رسیدن به این هدف در حرکت بودند. به عنوان مثال در واحد های بالادستی با افزایش تولید در پالایشگاه‌های نفت و گاز، هیدروکربن‌های سبک شاهد رشد تولید بودیم.

این فعال بخش خصوصی همچنین در باره وضعیت واحدهای بنیادی هم اضافه کرد: در واحدهای الفین، آروماتیک و مجتمع‌های شیمیایی مواد اولیه و مواد پایه‌ای همچون اتیلن و پروپیلن رشد تولید قابل توجه ای داشتیم. محصولات تولید واحد های بنیادی شامل اتیلن، پروپیلن، گوگرد، بنزین، آمونیاک و… هستند که اساس تولید در پتروشیمی را تشکیل می‌دهند.

واحدهای واسطه‌ای پتروشیمی از دیگر بخش های مورد اشاره اعتمادی بود که درباره آن با اشاره به رشد در تولید مواد پایه و خوراک جهت تامین واحدهای نهایی، افزود: محصولات واحدهای واسطه ای محصولات پایه را به خوراک مورد نیاز برای تولید محصولات نهایی مثل PVC، اتیلن گلیکول، ملامین تبدیل می‌کند.

این عضو اتاق بازرگانی همچنین گفت: در واحدهای نهایی هم کمک مهندسان خبره در زمینه بازرگانی محصولات پتروشیمی فرآورده‌های انتهای زنجیره تولید و به بازار عرضه می‌شود. الیاف مصنوعی، لاستیک، وسایل پلاستیکی، کودهای شیمیایی، وسائل پزشکی از جمله محصولات واحد های نهایی محسوب می شوند.

اعتمادی همچنین درباره واحدهای پایین‌دستی در صنعت پتروشیمی هم گفت: در تولید فرآورده‌های نهایی پتروشیمی به محصولات مصرفی همچون الیاف مصنوعی، پلاستیک، لاستیک تولی افزایش یافته و صادرات موفقی داشتیم.

تولید ۹۰ میلیون تن محصول پتروشیمی در سال

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه افزایش تولید در تمامی بخش ها و افزایش صادرات نشان دهنده حرکت صنعت پتروشیمی به در مسیر بومی سازی است، ادامه داد: حجم سالانه تولید محصولات پتروشیمی به بیش از ۹۰ میلیون تن رسیده اما راه تحقق به این موضوع که صنعت پتروشیمی آیا به طور کل بومی می شود خودش در جای خودش جای بحث و گفتگو دارد، که به طور تخصصی باید به این مهم پردازش شود.

همچنین این فعال اقتصادی درباره بومی سازی صنعت پتروشیمی اینگونه گفت: مخالفان بومی شدن این صنعت پر سود بدون توجه به سود شخصی خود، نگاه دلسوزانه تری به ایجاد فرصت‌های شغلی، رشد اقتصادی و خود کافی در این صنعت مهم داشته باشند. چرا که هر چه بیشتر به این صنعت توجه کنیم قدرت اقتصادی و حتی سیاسی ایران در مراودات جهانی افزایش پیدا می کند.

حدود ۶۵ درصد از قطعات و تجهیزات پتروشیمی در داخل کشور تولید و نصب می شود. اما امیدوارم که در پنج سال آینده صفر تا صد تجهیز و راه اندازی یک واحد پتروشیمی را به کمک متخصصین داخلی انجام شده و ۱۰۰ درصد نیاز های تجهیزاتی در داخل کشور تولید شود

بومی سازی ۱۰۰ درصدی تجهیزات طی ۵ سال آینده

به گفته اعتمادی، خوشبختانه مهندسین و متخصصین ایرانی به خوبی از پس تولید و طراحی قطعات مورد نیاز و راه اندازی آنها تا به اینجا بر آمدند. به طوری که حدود ۶۵ درصد از قطعات و تجهیزات پتروشیمی در داخل کشور تولید و نصب می شود.

او همچنین ابراز امیدواری کرد که در پنج سال آینده صفر تا صد تجهیز و راه اندازی یک واحد پتروشیمی را به کمک متخصصین داخلی انجام شده و ۱۰۰ درصد نیاز های تجهیزاتی در داخل کشور تولید شود.

همچنین این عضو اتاق بازرگانی از رسیدن به توسعه پایدار صنعت پتروشیمی صحبت کرد و افزود: بنده معتقدم در بیش از ۷۰ درصد از شرکت های پتروشیمی فعال امکان دستیابی و رسیدن به توسعه پایدار صنعت پتروشیمی را دارند و فقط با به کارگیری نیروی کار متخصص، تولید و صادرات بدون توقف و تأمین نیاز بازار جهانی می‌توانند به این مهم دست یابند.

به باور این فعال اقتصادی، حضور فعال شرکت ها در نمایشگاه های بین المللی حوزه صنعت، نفت گاز و میعانات نفتی و به تصویر کشاندن قدرت تولید و کیفیت بالای محصولات پتروشیمی تولید ایران، به جهانیان و اعزام هیئت های تجاری زیر نظر هلدینگ های بزرگ پتروشیمی و اتاق بازرگانی ایران موجب به افزایش ارتباطات و گسترده شدن فضای مبادلات بین المللی در این حوزه می شود.

عمده محصولات پتروشیمی به هند، امارات، ترکیه، چین، فیلیپین، عراق و بعضا کشورهایی مانند مصر، نیجریه، افغانستان و سنگال صادر شده است. ضمن اینکه صادرات به روسیه هم طی یک سال گذشته رشد چشم گیری تجربه کرده است. از سال گذشته شاهد مبادلات زیادی بین ایران و روسیه بودیم که نشان میدهد روسیه روی تولیدات نفتی و غیر نفتی ایران حساب ویژه ای باز کرده است

حساب ویژه روس ها روی محصولات ایرانی

او همچنین در پاسخ به این سوال که عمده صادرات محصولات پتروشیمی از ایران بیشتر به مقصد کدام کشور ها بوده است، گفت: طبق آمار ها از سال ۱۳۹۵ تا کنون عمده صادرات محصولات پتروشیمی ما بیشتر به مقصد هند، امارات، ترکیه، چین، فیلیپین، عراق و بعضا کشورهایی مانند مصر، نیجریه، افغانستان و سنگال است، همچنین از سال گذشته شاهد مبادلات زیادی بین ایران و روسیه بودیم که نشان میدهد روسیه روی تولیدات نفتی و غیر نفتی ایران حساب ویژه ای باز کرده است.

کد خبر: ۱۵۶٬۶۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مجید IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      2 2
      از این همه فروش و صادرات به قول این آقا چه سودی نصیب سهامداران خواهد شد ؟ فعلا که شاهد افزایش هزینه‌های تولید هستیم و کاهش سود ، پس اخبار یک سویه با فریب افکار عمومی نتیجه معکوس برای بازار سرمایه داره
    • منم US ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      0 0
      فرصت خوبی است حالا که تحریم ها شل شده تا میتوان باید صادرات رو گسترش داد چشم بهم برنیم دولت آمریکا عوض میشه معلوم نیست بعدش چی میشه..