۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
افزایش مجدد نرخ بهره بانکی در آمریکا| استراتژی پیشنهادی برای کسب سود در بازار فارکس
بازار بررسی کرد؛

افزایش مجدد نرخ بهره بانکی در آمریکا| استراتژی پیشنهادی برای کسب سود در بازار فارکس

با تصویب سومین مرحله افزایش بهره بانکی توسط بانک مرکزی آمریکا لازم است سرمایه گذاران بازار فارکس نیز استراتژی جدید برای کسب حداکثر سود از این سیاست واشنگتن تدوین نمیاند.

وحید پورتجریشی؛ بازار: فدرال رزرو یا همان بانک مرکزی آمریکا سرانجام سه شنبه شب پس از برگزاری نشست کمیته بازار آزاد فدارل، از افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره بانکی خبر داد.

این سومین مرحله افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا بود که دو مرحله قبل آن نیز در ماه های مارس و آوریل انجام شده بود. البته رقم اعلام شده سه شنبه شب، بالاترین نرخ بهره بانکی افزایش یافته از سال ۱۹۹۴ به این سو بوده و طی دو مرحله قبلی، فدارل رزرو به ترتیب، ۰.۲۵ و ۰.۵۰ درصد این نرخ را افزایش داده است.

دلیل افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا چیست؟
درگیری اقتصادهای بزرگ جهان به ویژه آمریکا با همه گیری کرونا و عواقب اقتصادی آن مانند کمک های مالی دولت به مردم، پرداخت هزینه های سنگین بابت ساخت و توزیع واکسن و از همه مهمتر، قرنطینه های سفت و سخت و تعطیلی واحدهای تولیدی و تجاری، در مجموع منجر به شکل گیری رکود اقتصادی و البته افزایش نرخ تورم در این کشور شد.

به همین دلیل، شاخص های اصلی و مهم اقتصاد آمریکا مانند قیمت مصرف کننده، دستمزدهای بخش کشاورزی و غیر کشاورزی، شاخص دلار و ... همگی نشانگر بروز یک تورم همه گیر و گسترده در اقتصاد آمریکا شد که به گفته مقامات اقتصادی این کشور، طی ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

افزایش مجدد نرخ بهره بانکی در آمریکا| استراتژی پیشنهادی برای کسب سود در بازار فارکس

در همین راستا، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و سایر مقامات اقتصادی ایالات متحده اواخر سال گذشته میلادی به این نتیجه رسیدند که بهتر است برای کاهش نقدینگی موجود در دست مردم که منجر به ریزش ارزش دلار و شکل گیری تورم گسترده شده، نرخ بهره بانکی را به عنوان اهرمی مشوق برای بازجذب مجدد نقدینگی به بانک مرکزی افزایش داده تا مردم دلارهای خود را نزد بانک های آمریکا سپرده گذاری کنند. هرچند این سیاست موفق به کاهش نسبی و البته نه بر اساس پیش بینی های مقامات آمریکایی شود، ولی عواقب گسترده ای نیز برای شرکت های آمریکایی ایجاد کرد.

با افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا از یک سو و شکل گیری تنش های بین المللی مانند جنگ اوکراین و شیوع مجدد کرونا در چین که همگی از جمله فاکتورهای منفی برای اقتصاد بین الملل محسوب می شوند، سرمایه گذاران بیشتری به بانک مرکزی آمریکا اعتماد کرده و دارایی های خود از جمله سهام شرکت های بین المللی، رمزارز و بعضا طلا را به دلار تبدیل و نزد بانک های آمریکایی سپرده گذاری کردند.

این موضوع نهایتا منجر به ریزش ارزش سهام شرکت های آمریکایی در پی خروج و کوچ گسترده سرمایه گذاران از سرمایه گذاری پر ریسک بر روی سهام این شرکت ها آن هم در شرایط کنونی بحرانی اقتصاد جهانی و در نتیجه ورشکستگی و تعدیل نیروی کار گسترده توسط آنها شد.

به هر حال، اکنون سیاست افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا عملیاتی شده و آنچه مهم است، بررسی پیامدهای این اقدام بانک مرکزی برای بازار فارکس بوده و اینکه چگونه می توان این تهدید را به فرصت تبدیل کرد؟

افزایش ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر
آنچه مسلم است به دلیل حرکت سرمایه گذاران به سمت دلار به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری و نه صرفا ارزی برای پرداخت و همچنین کاهش هر روزه نقدینگی دلار در بازار، این اقدام فدرال رزرو به نفع دلار بوده و ارزش آن را در بازار فارکس و در برابر ارزهای دیگر افزایش خواهد داد.

هرچند عوامل دیگری چون احتمال اتخاذ تصمیمات مشابه توسط بانک های مرکزی بزرگ دیگر چهان مانند بانک اروپا و بانک انگلیس نیز در تعیین ارزش دلار موثر خواهد بود، اما در حال حاضر هنوز در خصوص این بانک ها افزایش نرخ اعمال نشده و در صورت تصویب افزایش نرخ بهره در مواردی مانند بانک مرکزی استرالیا نیز، باید دید این میزان افزایش توان رقابت با نرخ پیشنهادی بانک مرکزی آمریکا را دارد یا خیر.

افزایش مجدد نرخ بهره بانکی در آمریکا| استراتژی پیشنهادی برای کسب سود در بازار فارکس

پس تا به اینجا، فارغ از میزان افزایش ارزش دلار در برابر ارزهای خارجی دیگر، می توان روی اصل افزایش حساب کرد. همچنین ریزش مداوم قیمت سایر دارایی های موجود در بازار سرمایه مانند طلا، ارزهای دیجیتال و سهام شرکت های بین المللی، دلار را به بهترین گزینه سرمایه گذاری در بازار فعلی تبدیل کرده است.

استراتژی پیشنهادی برای معامله گران بازار فارکس
با شرایط فعلی ایجاد شده، بهترین راه ممکن، نگه داشتن دلار و عدم فروش یا معامله آن در بازار فارکس است. اکنون که نرخ بهره بانکی توسط بانک مرکزی آمریکا به تصویب رسیده، باید منتظر زمان اجزایی شدن این نرخ ماند. معمولا چند روز پس از گذشت اعمال نرخ بهره بانکی، می توان تاثیرات آن در بازار را ملاحظه کرد.

اما پیشنهاد ما این است که در این فاصله نیز دست روی دست نگذاشته و دستکم آخرین خبرهای مربوط به افزایش نرخ بهره بانکی سه بانک بزرک دیگر جهان یعنی بانک های مرکزی ژاپن، انگلیس و اروپا را به دقت زیر نظر داشته باشید.

پس از اعلام رسمی افزایش نرخ بهره بانکی توسط هر یک از این بانک ها می توانید روی ارز آنها در فارکس سرمایه گذاری کنید و یا در صورت اعلام این افزایش پس از اجرایی شدن مرحله سوم نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو، دستکم بخشی از دارایی های دلاری خود را به ارز آن بانک تبدیل نمایید تا از سود حاصل از افزایش ارزش ارز دوم نیز بی یهره نمانید.

کد خبر: ۱۵۶٬۶۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha