۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
عوامل تلاطم بورس | قطعی برق تا ضعف سرمایه گذاری
در گفت‌وگو با بازار تاکید شد؛

عوامل تلاطم بورس | قطعی برق تا ضعف سرمایه گذاری

سمنان- اسماعیلی، کارشناس بورس با بیان اینکه عوامل تلاطم در بازار بورس متعدد هستند ولی یکی از آن‌ها ضعف در ساختار سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری است، گفت: بورس با این عوامل شرایط بدی را سپری می‌کند.

مهدی اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه بورس یک نوع شرایط ورطه‌ای را تجربه می‌کند، بیان می‌کند: اگر جریان و روند طبیعی بازار بورس در این چهار سال اخیر طی می‌شد، امروز شاید شرایط را اندکی معتدل‌تر می‌دیدیم اما متأسفانه وضعیت و بروز مشکلات عدیده بورس را به سمتی برد که شاهد یک ورطه کامل هستیم.

وی با بیان اینکه بلاتکلیفی بزرگترین درد امروز بورس است، افزود: این بلاتکلیفی در کنار مشکلاتی که قیمت‌گذاری‌های دستوری، دخالت‌های دولتی و … برای بورس پدید آمد رغبت را در درون سرمایه گذاران کشته است.

این کارشناس بورس با بیان اینکه دولت علی رغم تمام تلاش‌هایی که کرده نتوانسته کاملاً مشکلات و موانع تولید را رفع کند و امروز صنایع بزرگ ما درگیر مشکلات کوچک و بزرگ فراوانی هستند، تاکید داشت: برای مثال می‌توان به قطعی برق اشاره کرد که قطعاً و ۱۰۰ درصد در بازار بورس تأثیرگذار خواهد بود.

اسماعیلی با بیان اینکه حساب سرانگشتی از قطعی چهار ساعت برق مجموعه عظیمی مانند فولاد خوزستان و یا اصفهان نشان می‌دهد که هزاران میلیارد تومان ضرر و هزاران میلیارد تومان تولیدی که صورت نگرفته، به اقتصاد کشور تحمیل می‌شود آن هم فقط و فقط برای قطعی چند ساعتی برق؛ لذا این موضوع قطعاً در بورس و سهام این شرکت‌ها هم تأثیرگذار است چرا که شرکت علناً ضرر می‌کند و باید آن را جبران کند در نتیجه با تلاطم روبرو می‌شود و در بورس هم این موضوع اثر خودش را نشان می‌دهد.

بلاتکلیفی بزرگترین درد امروز بورس است

وی با بیان اینکه ریسک‌هایی مانند قطعی برق، افزایش بی رویه قیمت دلار و در نتیجه عدم توان تأمین اقلام مورد نیاز کارخانه‌ها و یا گرانی آنها و ده‌ها و ده‌ها مورد دیگر ریسک‌های سرمایه گذاری را بالا می‌برند، بیان کرد: وقتی ریسک سرمایه گذاری بی رویه بالا برود، قطعاً فروش سهام نیز محدود و کاهش می‌یابد.

این کارشناس بورس با بیان اینکه شرایط دلار نشان داده که یک نوع بلاتکلیفی امروز بین سرمایه گذاران وجود دارد که به بورس ضربه زده است، گفت: وقتی بازارهای موازی سرمایه گذاری مانند دلار و طلا و … رشد کنند کمتر کسی است که به سمت بورس بیاید در این مقطع دولت باید با مشوق و اقناع مردم کاری کند که سرمایه‌های مردمی و نقدینگی صرف تولید، سرمایه گذاری و بورس شود نه دلار و بیت کوین و… که متاسفانه در این زمینه نیز شاهد اقدام عاجلی نیستیم.

اسماعیلی بیان کرد: افزایش قیمت دلار در ذهن سرمایه گذاری که انقدر ها پول ندارد که خانه و مسکن و خودرو بخرد اما سرمایه زیر ۱۰۰ میلیون تومانی برای خرید و فروش سهام در بورس دارد را مشغول بازارهای موازی مانند ارز می‌کند و در نتیجه پول‌ها به سمت بازارهای دیگر سرازیر می‌شود که هیچ فایده‌ای برای اقتصاد کشور ندارند که هیچ بلکه ضرر رسان هم هستند از طرف دیگر نقدینگی نیز در جامعه افزایش می‌یابد.

کد خبر: ۱۵۶٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha