۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
نظارت بر بازار کالاهای اساسی | تفاوت در قیمت‌ها و انتظار مردم از مسئولان
بازار از استان سمنان گزارش می‌دهد؛

نظارت بر بازار کالاهای اساسی | تفاوت در قیمت‌ها و انتظار مردم از مسئولان

سمنان- افزایش قیمت‌ها از یک سو و تفاوت فاحش قیمت‌ها در بخش‌های مختلف شهرهای استان سمنان از سوی دیگر اسباب نگرانی و عدم رضایت مردم را فراهم آورده است.

بازار، گروه استان‌ها: افزایش قیمت‌ها به خصوص اقلام اصلی مورد استفاده خانوار استان سمنان طی روزهای اخیر دغدغه‌های فراوانی را برای مردم پدید آورده است مردمی که خرید برایشان به امری دشوار بدل شده و قیمت‌ها به زعم بسیاری شأن آزار دهنده است.

دولت تاکید داشت که فقط چهار قلم جنس گران می‌شود و قرار نیست که دیگر اقلام مورد نیاز مصرفی مردم گران شوند در حالی که امروز شاهد هستیم گرانی به دیگر اقلام و اجناس نیز رسید و تقریباً همه چیز گران شد اما موضوعی که در کنار گرانی مردم را اذیت کرده، عدم ثبات است به این معنی که گرانی خودش یک معضل است اما عدم ثبات در قیمت‌ها معضل دیگر.

اختلاف مشهود قیمت‌ها
این واقعه در دو جنبه در سراسر استان سمنان دیده می‌شود نخست عدم ثبات قیمت اقلام به شکلی که مردم هر بار که خرید می‌کنند، قیمت روی جنس را افزایش یافته می‌بینند که مثال آن پنیر ۴۰۰ گرمی بود که در ظرف کمتر از سه هفته از ۳۲ هزار تومان به ۶۱ هزار تومان افزایش یافت و هنوز هم مشخص نیست سقف این افزایش قیمت کجا خواهد بود و دوم اینکه خیابان به خیابان و مغازه به مغازه قیمت‌ها متفاوت هستند.

دولت تاکید داشت که فقط چهار قلم جنس گران می‌شود و قرار نیست که دیگر اقلام مورد نیاز مصرفی مردم گران شوند

یک شهروند در این مورد به خبرنگار بازار، می‌گوید: سابقاً اختلاف قیمت در هسته مرکزی شهر و دیگر خیابان‌ها کیلوگرمی ۵۰۰ الی یک هزار تومان بود نهایتاً سوپر میوه‌ها دو هزار تومان در هر کیلوگرم اختلاف قیمت داشتند اما امروز یک میوه در یک شهر و در محلات مختلف از ۱۴ تا ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود و این مردم را سردرگم کرده است.

حسین مظهری با بیان اینکه این شرایط دو گزاره را به ذهن ما متبادر می‌کند که نخست برخی گران فروشی می‌کنند و دوم هیچ نظارتی نیست و هر کس هر قیمتی که می‌خواهد می‌گذارد، بیان کرد: تاکنون نشده در این یک ماه اخیر به خصوص که قیمت‌ها گران شده برای خرید چیزی به مغازه یا فروشگاهی برویم و بازرس‌های اصناف و صمت و … را در آن واحد صنفی ببینیم. مشخص است که نظارت‌ها ضعف دارد.

نظارت بر بازار کالاهای اساسی | تفاوت در قیمت‌ها و انتظار مردم از مسئولان

نظارت از بالا باشد
از یک مغازه دار همین سوال را می‌پرسیم آخرین باری که بازرسی از میوه فروشی شما صورت گرفت چه زمانی بوده است و او به خبرنگار بازار می‌گوید: از ابتدای گرانی‌ها یعنی طرح هدفمند سازی یارانه‌ها هنوز یک بار هم به مغازه ما نیامده اند اما البته این را نیز باید بگویم که ما همیشه ضوابط را رعایت کرده‌ایم و مشکلی در زمینه تخلفات نداشته‌ایم.

این میوه فروش که در خیابان معلم شاهرود مغازه دارد، می‌افزاید: نظارت در کشور ما بد معنی شده است نظارت این نیست که شما از پایین‌ترین حلقه یعنی مغازه میوه فروشی من و همکارانم شروع کنید که اگر کسی هلو را کیلوگرمی سه هزار تومان گران‌تر داد او را ۵۰۰ هزار تومان جریمه کنید نظارت این است که اصلاً اجازه ندهید که میوه با این قیمت به دست توزیع کننده خرد برسد در حالی که دلالان در آن سودهای میلیاردی می‌کنند.

همه جای شهر گرانی است
دیگر شهروند که برای خرید آمده به خبرنگار بازار، می‌گوید: مشکل این است که سابقاً اگر میوه فروشی‌ها و یا مغازه‌ها کمی گران‌تر می‌فروختند به جایش میوه را از هسته مرکزی شهر با کیفیت تر ارائه می‌کردند و مردم حق انتخاب داشتند که بهترین میوه را با گران‌ترین قیمت از بالای شهر بخرند یا میوه معمولی‌تر را با قیمت ارزان‌تر از بازار روزها و هسته مرکزی شهر اما امروز دیگر این چنین هم نیست همه جا گرانی است و حتی بی کیفیت ترین اقلام مانند میوه هم امروز گران‌ترین حد خود رسیده است.

زهرا سادات میرمحمدی با بیان اینکه در روستاها نیز چنین است، ابراز کرد: آنقدر گرانی زیاد شده که مجبور هستیم برای خرید به شهر بیاییم تا از هسته مرکزی شهر بتوانیم اندک ارزان‌تر جنسی را خریداری کنیم اما متأسفانه کرایه رفت و آمد را آنقدر گران کرده‌اند که در واقع تفاوتی به حال ما نمی‌کند. مردم از این شرایط کلافه شده‌ و انتظار دارند که مسئولان به این موضوعات رسیدگی کنند.

نظارت این است که اصلاً اجازه ندهید که میوه با این قیمت به دست توزیع کننده خرد برسد

مرتضی دیگر شهروند استان سمنان با طرح این پرسش که چرا مسئولان فکری به حال گرانی نمی‌کنند، می‌گوید: عرصه برای زندگی مردم دشوار شده و مسئولان اصلاً به این موضوع نگاه نمی‌کنند که مردم توان خرید را ندارند از طرف دیگر مردم انتظار دارند که مسئولان برایشان کاری کنند چرا که قرار بود دولت با گرانی‌ها مقابله کند.

افزایش نظارت‌ها
دولتی‌ها از افزایش نظارت‌ها خبر می‌دهند همانطور که استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار از ایجاد کمیته‌های متعددی در حوزه‌های تنظیم و نظارت بازار استان برای پیشبرد بهتر امور خبر داده و معتقد است که در زمینه تأمین اقلام در استان مشکلی وجود ندارد و ورود تمامی متولیان امر توانسته نظارت خوبی را نیز بازار عرضه استان سمنان شکل دهد از طرف دیگر جلسات تنظیم بازار استان به صورت مستمر برگزار می‌شود و حتی قرارگاه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها نیز مستمراً جلساتی را برگزار می‌کند.

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه خوشبختانه اصناف و بازاریان همراهی خوبی را با طرح یارانه‌ها داشتند و دارند و کوچک‌ترین دغدغه‌ای برای تأمین اقلام اساسی مورد نیاز مردم در استان سمنان شاهد نبودیم که جای تقدیر دارد همچنین از همه ظرفیت‌ها از جمله اصناف، بسیج و سپاه، جهاد و … برای نظارت بر بازار و برخورد با متخلفان استفاده شده است.

نظارت اولویت‌دار
علیرضا صادقی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه اولویت‌ها در نظارت بر بازار همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بیان کردند بر تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و نظارت بر بازار عرضه متمرکز است، گفت: توجه به نظارت مستمر بر بازار همچنین در کنار دغدغه معظم له، یکی از تأکیدات طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها نیز محسوب می‌شود که توسط رئیس جمهور ابلاغ و در بودجه ۱۴۰۱ تکلیف شده است.

صادقی با بیان اینکه در زمینه تأمین کالاهای اساسی خوشبختانه در استان سمنان مشکلی نداشتیم، گفت: نظارت مستمر بر بازار، تأمین امنیت و دغدغه خاطر مردم در تأمین کالاهای اساسی و کنترل تورم به عنوان شاخص‌های حمایت از مصرف کننده مدنظر مدیران استان سمنان قرار دارد.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات نظارتی برای مقابله با تخلفات حوزه عرضه، افزایش جریمه‌های تخلفات است، تاکید کرد: همانطور که تعزیرات حکومتی استان سمنان نیز اعلام کرده جریمه اصناف متخلف در عرصه‌های کم فروشی، گران فروشی و … بیش از پنج برابر شده است که نشان می‌دهد عزم جدی در زمینه نظارت بر بازار وجود دارد.

نظارت بر بازار کالاهای اساسی | تفاوت در قیمت‌ها و انتظار مردم از مسئولان

تلاش‌های اصناف
رئیس اتاق اصناف استان سمنان نیز با اشاره به تلاش برای نظارت بر اصناف و با بیان اینکه در استان به ازای هر ۱۵ نفر یک واحد صنفی وجود دارد در نتیجه شاهد پراکندگی بسیاری در این حوزه هستیم که کار نظارت را نیز حساس و دشوار می‌سازد، گفت: در راستای نظارت بر بازار پیگیری‌ها و اقدامات بسیار خوبی در استان صورت گرفت و توانستیم شاهد باشیم که نرخ تورم استان سمنان نسبت به میانگین کشوری کمتر است.

کوچک‌ترین دغدغه‌ای برای تأمین اقلام اساسی مورد نیاز مردم در استان سمنان شاهد نبودیم

علی اکبر صیادجو با بیان اینکه ما در استان سمنان هیچ‌گونه تنشی در بحث اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها نداشتیم، بیان کرد: در بحث تورم ماهانه در اجناس غیرخوراکی، استان سمنان استان سی و یکم کشور است و در نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش هتل و رستوران نیز در مقام سی ام کشور قرار گرفته که امری ارزشمند است همچنین همراهی و همگامی اصناف، بازاریان، اتحادیه‌ها و اتاق اصناف در راستای اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در حد اعلای خود قرار دارد.

افزایش جریمه‌ها
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان سمنان چند روز قبل در یک نشست خبری از افزایش جریمه‌های واحدهای متخلف صنفی خبر داده بود و بیان کرد: از ابتدای سال تا میانه خرداد ماه ۱۹ هزار بازرسی از اصناف استان انجام و یک هزار و ۱۰۰ پرونده تخلف تشکل شده است که جریمه تخلفات این اصناف روی هم ۶۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

مهدی طیبی با بیان اینکه کم فروشی و گرانفروشی، عدم درج قیمت، عدم ارائه فاکتور، توزیع خارج از شبکه و تقلب در عرضه کالا، عمده‌ترین تخلفات صنفی در استان سمنان است، بیان کرد: سامانه ۱۲۴ سازمان صنعت معدن و تجارت به صورت مشترک با جهاد کشاورزی و سامانه ۱۳۵ تعزیرات حکومتی استان آماده دریافت گزارش‌ها و شکایات مردمی است.

دولت اعلام کرده که نظارت‌ها را افزون کرده اما مردم در بازار همچنان گرانی را می‌بینند و دلیل این امر نیز می‌تواند آن باشد که دولت ریشه گرانی‌ها را هدف نگرفته و صرفاً به حلقه‌های کوچک شامل کسبه خرده پا نظارت دارد مقوله‌ای که به نظر می‌رسد از سوی مردم مورد مطالبه جدی قرار گرفته است.

کد خبر: ۱۵۶٬۶۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha