۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
دو ریسک عمده فلزات؛ برق و روسیه!|قیمت‌های دستوری را باید از فلزات برداشت
تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با بازار،

دو ریسک عمده فلزات؛ برق و روسیه!|قیمت‌های دستوری را باید از فلزات برداشت

پورکار کارشناس بورس گفت: بحث حذف ارز ۴۲۰۰برروی صنایع صادرات محور ما مثل فلزات و .... تاثیر زیادی ندارد به دلیل اینکه جزء کالاهای اساسی بشمار نمی آید که دولت بخواهد به آنها ارز ۴۲۰۰ تومانی عرضه کند.

بازار، گروه بورس: آراد پورکار کارشناس بورس در گفتگو با بازار، درباره تاثیرات حذف ارز ۴۲۰۰ بر روی بازار بورس گفت: بحث حذف ارز ۴۲۰۰ یکی از معیارهای خوب برای دولت است که تصمیم گرفته است. به دلیل اینکه از این طریق می تواند تا حدودی توزیع رانت را کم کند ولی تاثیر آثار حذف ارز ترجیحی برروی صنایع و شرکت‌هایی که تحت تاثیرگذار آن هستند، مشاهده می شود. بعنوان مثال، محصولات غذایی و زراعتی‌ها، دارویی‌ها که در بازار سرمایه منوط به افزایش نرخی که بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ دیده می شود.

وی ادامه داد: وقتی حذف ارز ۴۲۰۰ اتفاق بیفتد بهای تمام شده برخی کالاها بالا می رود. به دلیل اینکه ماده اولیه‌ای که دولت برای حمایت از کارخانه‌ها به آنها ارز ۴۲۰۰ عرضه می کرد وقتی این ارز حذف می شود این کارخانه ها مواد خود را باید با ارزهای نیمایی وارد کنند. حال اتفاقی که می افتد این است که در وهله اول آن کالاها گران می شوند و افزایش نرخی که می توانند در پی حذف ارز ۴۲۰۰ بگیرند باعث می شود از حاشیه سود خودشان نگه دارند و سود ریالی‌ زیاد شود.

کارشناس بورس تصریح کرد: وقتی شرکتی ۱۳ درصد حاشیه سود خالص دارد یعنی سود ریالی آن زیاد می شود. به دلیل اینکه فروش ریالی‌ و هم بهای تمام شده مقدار ریالی‌اش بالا می رود که باید نگاه کنیم بحث محدود کردن افزایش نرخی که برای زراعتی‌ها و مواد غذایی خصوصا دانه های روغنی‌ها دیدیم می تواند تاثیرات منفی را در وهله اول در بازار داشته باشد ولی در قدم‌های بعدی که افزایش نرخ می گیرند می تواند آن حاشیه سود را نگه دارد و سود ریالی‌ زیاد شود که باعث می شود P به E آن پایین آید.

وی بیان کرد: بحث حذف ارز ۴۲۰۰برروی صنایع صادرات محور ما مثل فلزات و .... تاثیر زیادی ندارد به دلیل اینکه جزء کالاهای اساسی بشمار نمی آید که دولت بخواهد به آنها ارز ۴۲۰۰ تومانی عرضه کند. مهمترین کالاهایی که به آنها ارز ۴۲۰۰ اختصاص دادند اقلام دارویی بودند. به دلیل اینکه زمانی که بازار دچار تورم شد مردم عادی بتوانند کالاهای مورد نیاز خودشان را تهیه کنند بگیرند یا مواد غذایی مثل گندم و نان و ... کالای اساسی بودند که به آنها ارز ۴۲۰۰ تعلق می گرفت.

او ادامه داد: وقتی این ارز دولتی حذف شود دولت تا حدودی می تواند نرخ‌ها را شفاف‌تر انجام بدهد حتی واقعی سازی نیز داشته باشد. ولی متاسفانه برروی بحث فلزات اساسی این گونه نیست. ماده اولیه فلزات اساسی آهن اسفنجی و کنسانتره سنگ آهن و خود سنگ آهن و ... بوده که همیشه در قیمت گذاری درصدی از شمش فولاد خوزستان بوده و قیمت گذاری آن هم بر مبنای شمشCIS بوده که ضربدر دلار نیمایی می شد. بحث ارز ۴۲۰۰ در هیچ کدام از صنایع فلزی قرار نگرفته است.

پورکار در پاسخ به این پرسش که آیا دولت بعنوان بنگاه اقتصادی به صنایع فلزی رویکرد دارد؟ گفت: مهمترین مخاطره‌ای که صنایع فولادی ما دارند بحث تولید است. ما به عنوان سهام‌دار شرکت‌های فلزی حداقل چیزی که نیاز داریم تا یک بنگاه تولیدی کار کند برق، گاز و موارد بدیهی‌ها است ولی اتفاقی که از سال گذشته شروع شد این بود که در فصل گرما آمدند و برق کارخانه‌های فلزی را قطع کردند و در فصل سرما هم گاز آنها را قطع کردند که تاثیر جدی نیز بر روی این صنعت گذاشته است.

وی ادامه داد: انتظاری که می توانیم داشته باشیم و بخواهیم یک حالت بهتری را برای شرکت‌هایی که در بحث بازار سرمایه حضور دارند، داشته باشند؛ حداقل‌هایی که برای تولید نیاز دارند را به مخاطره نیاندازیم. همچنین قیمت گذاری‌های آنها را دستوری انجام ندهیم که مثلا ببینیم یک اختلاف خیلی زیادی را از بابت مبلغ داشته باشند.

پورکار اظهار کرد: متاسفانه جنگ روسیه و اوکراین بحرانی را در بازار کامودیتی‌ها در سطح جهانی به وجود آورده حال ما بیاییم و برای آن مالیات وضع کنیم و از آن طرف روسیه به مشتری‌های فولاد ایران بخواهد با ۲۰ درصد تخفیف بفروشد. یعنی ریسک اول برای تولید و ریسک دوم برای فروش است. اگر بتوانیم این دو عامل را برداریم شرکت‌های ما خیلی بهتر و راحت‌تر می توانند عملکرد داشته باشند و حتی بعدا می توانند طرح‌های توسعه انجام دهند و پیشرفت کنند.

او در پایان خاطرنشان کرد: این نکته را نیز اشاره کنم، کالاهای ماده اولیه شرکت‌های فلزی درصدی از شمش فولاد خوزستان هستند و به هر دلیلی شمش فولاد خوزستان تقاضا ندارد. بخاطر نداشتن تقاضا در این بازار مسلماً قیمت پایین می آید و ماده اولیه تا حدودی از بین می رود. وقتی این دستوری‌ها برداشته شود و قیمت‌ها شفاف‌تر شوند قطعا برای این صنعت وضعیتی بهتری رقم خواهد خورد.

کد خبر: ۱۵۶٬۶۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha