۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
اقدام‌ متوهمانه اقتصادهای پیشرفته برای تولید سوخت‌های فسیلی
دبیرکل سازمان ملل هشدار داد

اقدام‌ متوهمانه اقتصادهای پیشرفته برای تولید سوخت‌های فسیلی

دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که اقتصادهای پیشرفته جهان در واکنش به تنش‌های مسکو - کی‌یف در مسیر خطرناک افزایش تولید و سرمایه‌گذاری در منابعی به غیر از نفت و گاز روسیه گام گذاشته‌اند.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، آنتونیو گوترش روز سه‌شنبه (۲۴ خردادماه) طی یک سخنرانی ویدئویی در کنفرانس جهانی با موضوع آب و هوا در اتریش گفت: کشورهای ثروتمند در واکنش به تنش‌های روسیه و اوکراین اقدام‌های خطرناکی در زمینه سوخت‌های فسیلی انجام داده‌اند و هشدار داد که با توجه به تأثیر این نوع سوخت‌ها بر تغییرات آب‌وهوایی سرمایه‌گذاری‌های جدید در منابع زغال‌ سنگ، نفت خام و گاز طبیعی «متوهمانه» است.

وی افزود: بحران انرژی که با تنش‌ها بین مسکو و کی‌یف تشدید شد، افزایش دو برابری و خطرناک تولید و سرمایه‌گذاری در زمینه سوخت‌های فسیلی را آنهم از سوی اقتصادهای بزرگ و پیشرفته جهان در پی داشته است.

از زمان درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، بعضی از کشورها به بهانه تقویت منابع انرژی خود به خرید بیشتر سوخت‌های فسیلی غیر از مبدأ روسیه یا سرمایه‌گذاری در میدان‌های جدید نفت و گاز روی آورده‌اند.

برای نمونه آلمان و هلند در ماه جاری میلادی از برنامه‌هایی تازه برای توسعه یک میدان گازی جدید دریای شمال خبر داده‌اند و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز گفته است که این کشور در نظر دارد در پروژه‌های گازی کشور آفریقایی سنگال مشارکت کند.

شرکت دولتی قطر انرژی با هدف افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) اقدام‌هایی را برای توسعه بخش شرقی میدان گازی «نورت‌فیلد» که با میدان گازی پارس جنوبی در ایران مشترک است آغاز کرده و انگلیس در حال تأمین مالی یک پروژه تولید ال‌ان‌جی در کشور آفریقایی موزامبیک است.

گوترش گفت: گام تازه در زمینه تأمین طرح‌های اکتشاف و تولید نفت و گاز متوهمانه است و مشکلات جهانی آلودگی محیط زیست و تغییرات آب‌وهوایی را تشدید می‌کند.

دانشمندان می‌گویند برای جلوگیری از آثار مخرب تغییرات آب‌وهوایی، انتشار دی‌اکسید کربن در جهان باید تا سال ۲۰۳۰ میلادی به نصف کاهش یابد و تا سال ۲۰۵۰ میلادی به صفر برسد.

آژانس بین‌المللی انرژی خواستار پایان دادن به پروژه‌های تازه نفت، گاز و زغال سنگ به‌منظور دستیابی به اهداف جهانی آب و هوا شده است و بر این باور است که سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر باید تا سال ۲۰۳۰ میلادی سه برابر شود.

گوترش از تأمین‌کنندگان مالی خواست به سمت تأمین مالی انرژی‌های تجدیدپذیر گام بردارند.

وی با اشاره به اینکه افزایش شدید قیمت نفت و گاز سبب افزایش قبوض انرژی در سراسر جهان شده است، گفت: اگر در گذشته سرمایه‌گذاری هنگفتی در انرژی‌های تجدیدپذیر انجام می‌دادیم، اکنون در معرض بی‌ثباتی بازار سوخت‌های فسیلی نبودیم.

کد خبر: ۱۵۶٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha